AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.691

316 går knappt på tomgång men dör vid gaspådrag

my
4
myfender
316 -89
Min fina 316 har problem...

Körde hem från jobbet en dag och plötsligt börjar den hacka, tappa kraft, bluddra, gick knappt på tomgången och stannade tillslut när jag släppte gasen.

Drog hem bilen och fick i gång den. Den är svårstartad men går på tomgång om man kan hålla motorn vid liv med gasen, men om man drar på med gasen så suckar den och "bröölar" (låter mycket vid luftintaget) och sen stannar den om man inte släpper på gasen.

Har nyligen bytt bensinpump så den får ju bensin vad jag förstår i allafall. Den går ganska jämt om man gasar försiktigt och får upp varvtalet något, så det borde ju inte vara något med tändningen tycker jag.

Men vad är felet? Någon BMW duktig som kan tipsa mig o möjligt fel, vore jag mycket tacksam.

/mattias
ch
164
chris76
328 T-97
luftmängdsmätaren....igensatt avgassystem?

Länk

Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
låter absolut som LMM:en gått på lunch, kan ju oxå vara Packningarna mellan insugsrör och cylinderblocket som är otäta, men det är lite långsökt de brukar bli otäta på de 6 cylindriga maskinerna men ja vet inte hur det är med 4:erna, men LMM kolla den de e nästan garanterat
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Kolla så att alla luftslangar är hela och sitter där de ska. Jag har haft väldigt lika symtom på min bil också. I mitt fall var det en luftslang som hade skakat lös. Tryckte ihop slangarna och problemet var löst.
Hoppas det är lika enkelt i ditt fall.

Lycka till!
ca
48
casa
X3xDrive30e (G01)
Hej!

Har ett litet märkligt problem med min 316ti. Den går hur fint som helst, men helt plötsligt och utan märkbar anledning börjar laddlampan (bateri) lysa och den hostar till. Nästa nivå är att den gör likadant och allt bara dör - d.v.s. motorn reagerar inte på gaspådrag och den bara stannar... Detta skedde mitt på essingeleden i Sthlm...lite jobbigt. Efter att vrida av tändningen och sedan slå på den går den igång igen och jag kör hem utan problem.
Det värsta scenariot är att den hickar till stannar och alla larmlampor börjar lysa - växellåda(automat), DSC/ABS, batteri, kylare och olja - allt på en gång.
Verkstaden såg att det var kommunikationsproblem med styrbox/dator.
Den måste förmodligen bytas...Är det någon som gjort detta? Kostnad? Bra verkstad?
Undrar

"If your house is made of glass...you wouldn't need to answer the door!"

/casa
in da house
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.