AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.576

Hjälp, min nyinköpta 330d -02 startar ej varm!

Visa användare
28
server
320D T -06
Jag är nybliven ägare till en 330d -02 sedan 2 dagar. Den startar klockrent när den är kall, men vägrar starta när den är halvvarm. Att dra länge på startmotor fungerar inte, ibland kan den hosta till efter 2 sekunder på startmotorn men den är helt omöjlig att få igång. Det enda som jag sett som fel på den är att yttertempmätaren visar -40 grader men det borde ju inte spela någon roll. Bilen har en gång i tiden varit tankad med bensin, men alla filter är bytta. I övrigt en fantastisk bil, bilder kommer. Jag är MYCKET tacksam för tips.

Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Hade liknande fel på min 330d -01. Trodde det var problem med bränsleförsörjningen. Efter att jag bytt både bränslepump i tank samt matarpump (sitter under golvet) lokaliserades felet till en defekt kamaxelpositionsgivare. Kostar 7-800kr och är mycket lätt att byta. Sitter i framkant av motorn uppe på ventilkåpan.

/Gustaf
Visa användare
28
server
320D T -06
Det gick! BMW-verkstaden som tittade på bilen uppskattade eventuell felsökning och reparation till hutlösa 40.000:-! Nu har jag löst det för 840:- med en ny givare som jag bytt själv! Sanslöst att det ska kunna vara så, men bra för mig.
Tack för all hjälp, det finns några trådar till som hjälpt mig.
/Andreas

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Så det var kamaxelgivaren som pajat då eller?

//amullo
---
Visa användare
28
server
320D T -06
Ja, det var kamaxelgivaren som var trasig. Busenkelt att byta.

Faan vad grymt detta forum är!
Har själv sparat tid och pengar genom de råd man får på forumet.

Ha en trevlig helg!

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ännu grymmare är att BMW sa 40.000:- !!! kanske dags för verkstäderna att börja använda Autopower ??

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
He
6
HenrikN
330d Touring -04
328i Touring -00
Z3 -00
Hej, jag har en fråga i samma ämne men något annourlunda.
Jag har en 330d -04 som rullat ca. 2500 mil, nu på senare tid så har den blivit svårare att starta och detta gäller både varm som kall. Hade bilen på service alldeles nyligen och påpekade just detta, BMW konstaterade att det inte var något fel på batteriet och kom upp med lösningen att byta startmotor! Detta kändes ganska udda, med tanke på ålder och antal mil (man kör ju inte med startmotorn mig veterligen...). Kan problemet vara relaterat till kablar eller kanske denna kamaxelgivare? Har spanat lite under huven men det mesta är ju som vanligt bakom plastkåpor.

Henrik
kicken
server! ..härligt!!! som jag tidigare nämnt! - "även en mek. är hjälplös utan info" :-) ehh! 40 000? hehe! villa rosa!!: så sant så sant:-) henrik N: jag är icke rätt man att svara , men det finns kompetens här på power:-) lycka till
He
6
HenrikN
330d Touring -04
328i Touring -00
Z3 -00
Hej igen, vill bara för nyfikna säga att startmotorn blev utbytt på garanti och fick pynta för jobbet.

Henrik
735
HenrikN: Och detta löste problemet??

Verkar rätt konstigt att BMW efter att ha producerat 3-litersdieseln i 5? år skulle ha problem med startmotorn.. Eller är det så att den motorn uppdaterades -04 och man därmed bytte startmotor??
He
6
HenrikN
330d Touring -04
328i Touring -00
Z3 -00
Japp, startar numera som om det satt en 1,5 liters japsare under huven. Och håller med om att det låter lite underligt att en startmotor skulle vara paj på en av de sista årsmodellerna. Men det kan ju alltid finnas måndags-ex...
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejs!

Oseriös BMW-verkstad att genast kasta ur sig en hutlös felkostnadskalkyl på 40.000 det första dom gjorde, mysko ?? Bra att det löste sig för en betydligt lindrigare penning server ;). Vad jag har erfarit så är det ofta så hos BMW-verkstäder, gruvligt dyrt för samma jobb som grannverkstaden gör eller du själv.

Man har sparat en rejäl slant till annat exvis bensin genom detta eminnenta forum!!

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
BM
32
BMWfamiljen
320i Coupe -94
BMW verkstäder är sämre än AUTOPOWER, flertal gånger har dom letat på helt fel ställe utan att hittat felet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.