AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.842

Lite fel med min nyligen köpta 525 E34

Hejsan alla BMW vänner. Köpte idag en BMW E34 525 -93:a. Men efter en tids körning märkte jag lite fel och nu undrar jag hur dem kan lösas

Fel 1: på displayen står det bremsbeläge +. kuhlwasserstand +. betriebsanleitg.

Fel 2: Tank mätaren verkar ha fasnat på 40liter.

Fel 3: Motorn tickar ibland och sedan försvinner det och kommer tillbaka.

Fel 4: Motor temp mätaren håller sig inte på halva, den går till strecket under halva (dvs mot det kalla). ibland kommer den till halva sedan sjunker den lite.

Fel 5: När jag hade stannat bilen och stängt av den, och sedan skulle starka så höll jag inne bromsen och då kände jag ett kraftigt skrap i bromspedalen och sedan lös ABS lampan. Efter en stunds körning så stanna jag och efter en liten stund så starta jag igen och då lös inte ABS lampan.

Fel 6: på oljelocket är det en beige gega typ är det något farligt.

Fel 7: om jag kör på något omjämnt så kommer det ibland ett litet klonk från framvagnen, typ som något inte är riktigt spänt (lite svårt att förklara, men klonket är låter inte högt).

Fel 8: Bilen är lite svårstartad ibland dvs startmotorn snurrar i någon sekund sedan startar den, men det är ibland bara.

Tänkte byta olja,oljefilter,tändstift och luftfilter imorgon. Får hoppas att det blir till någon nytta.

Är tacksam för alla svar och hoppas någon kan hjälpa mig. Tack i förhand
cl
56
clali
520i Touring -93
1.
- Byt bromsbelägg alt slitagevarnare om dessa inte är bytta. Sitter en på vä bak och hö fram.

- Du bör omedelbums kolla så du har tillräckligt med kylarvätska i bilen, låter som det är halvfullt? Det finns ett streck på exmansionskärlet som indikerar rätt nivå när motorn är kall.

- Betriebsanleitg?

2.
Förmodligen kärvar den variabla resistansen på mätanordningen i tanken. Finns att hitta på närmsta skrot. Kanske går att motionera frisk ifall den kläggat fast.

3.
Ventiltick under några sekunder vid start är helt normalt, i andra fall kan det vara många olika saker som är slitna. Kamkedja, ventillyftare, kamaxel m.m.

4.
GAAH!! Kan va för lite kylarvätska, eller också har tempmätaren gett upp. Kör inte med bilen innan du kollat vätskeninvån!

5.
När ABS-ventilen jobbar så känns/låter detta som ett rejält skrapande. Kan dock inte svara på varför det lät när du stod still.

6. Nån som spillt och inte torkat upp. Olja blandat med vägdamm = böös.

7.
Glapp i någon spindelled. Lederna (förutom styrlederna) går inte att byta separat. Du måste byta hela armarna, det är inte så svårt men det tar tid, gjorde det nyligen på min e34 -93. Finns billiga på ebay.

8.
Hum? Inte så hemma på det området, Kan va taskigt batteri, ett standarbatteri bör bytas var 4-5 år.

Lycka till!

//C
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Lägger bara till:
Betriebsanleitg.=Betriebsanleitgung DVS Brukarmanual/handbok. Detta betyder att felen är sådana att du bör kolla åtgärd i manualen snarast.
Föreslår att du byter färddatorn/varningar till engelska så att du inte missar viktiga varningar bara för att du inte kan språket......(gör ett sök på forumet, så hittar du hur, har diskuterats för)
Om du inte har handbok-skaffa ett. finns att köpa hos BMW ca 120-130kr

6)är geggan på insidn av locket? isf. kan det vara vatten i oljan... byt olja och se hur oljan ser ut (grå/brun till färgen - vatten i olja) gammal olja skall bara vara svart.

MVH:
Sakke
4. jag hade samma fel när jag köpte min, var termostaten som hakat upp sig.

7. kan vara skrammelstagen, enkelt och billigt att byta, jag skulel kolla det först, de kostar ca 100 kronor styck på biltema.
6. som ovan säger. om man kör korta streckor dagligen så kan kondensvatten bildas och på så vid så blir olja grå under lucket.
kan försvinna om du far ut och kör en längre sträcka så du får upp bra oljetemp. byt olja ändå :)

8.snurrar den först och sen huggen den i och motorn vrids runt? den varkar isåfall "fälta". byt startmotor. vild gissning
Ju
58
Jucket
316i Compact -94 E36
7. kolla krängningshämmarstagen i framvagnen. minsta glapp i dom märks när du kör.
Hejsan.
Tackar för alla svar hittils, bytte olja,oljefilter,luftfilter och tändstift idag och tickandet verkar ha försvunnit. Den gamla olja var kål svart verkar inte va bytt på ett tag. Sedan när jag bytte tändstift så märkte jag att 2-3st tändstift var genom dränkta i olja, tillskillnad från dem andra som då hade lite lite, vad beror det på och är det något allvarligt.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Kål svart? var det surkål eller brysselkål? hehe, kunde inte motstå.......

Nä, alvarligt, det får du se när du har kört lite och kan bedömma oljeförbrukningen..... skall i princip inte dra mer än 2-3 liter olja/1000mil.
Om du märker att oljan försvinner fort så har du förklaringen där. slitna oljeringar eller ventilstyrningar/gummin. Ryker den vid motorbroms/gaspådrag? Mil?

MVH:
Sakke
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Om stiften badade i olja har du troligen läckage på ventilkåpspackningen.

Ang. din motortemp verkar vi ha samma fel på våran. Jag tänkte prova med en ny termostat.

Vet ni när den skall öppna? Jag kikade i biltemakatalogen och där stod det 80-grader. Det låter lite för lågt eller?

Mvh Johan
Kl
32
Klaas
525i -93
3. Oftast igensatta hydrauliska tryckare. Vid slarv kan det ta flera oljebyten med bra olja (t. ex. Mobil 1 som är mycket bra på att lösa upp smuts) innan de släpper. Är det för illa byt. Kolla att det inte är annat, som tecken på lågt oljetryck. Tickandet skall inte komma tillbaka efter starten när motorn är igång, dessutom måste det försvinna/minska när motorvarvtalet ökar.

6. Kondens i oljan/vatten när motorn inte blir riktigt varm.

7. Skrammelstagen har sitt namn av en anledning.

8. Vet ej vilken tyd av starter bilen har men låter som felet jag hade på min gamla Golf där magneten kärvade. Smörja upp kan hjälpa.

Fi
149
FiatluX
530iA Touring -95
Gör en Engine Flush på den, då är du säker på att allt svart olie är borta plus att en Engine Flush kan losna gensatta hydrauliska tryckare och mycket annat! :)
Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
Tjena! Lånar tråden lite!
Köpte nyligen en 525 e34 -94.
Har problem med att datorn påstår att mina bromsbelägg är slitna. Har bytt alla nu och den varnar fortfarande. Sitter en slitagevarnare vänster fram men själva givaren var borta så sladden var bara upphängd. Läste att man kunde klippa sladden och sedan tvinna ihop dom 2 sladdarna så skulle det blir bra men det hjälpte ej.. Ska det sitta någon mer givare bak? Såg nämligen ingen när jag bytte bak..
Någon som vet?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Det sitter en slitagevarnare höger bak också. Att tvinna ihop kablarna funkar men är ju inte den snyggaste lösningen, nya slitagevarnare kostar inte mkt.
Tu
12
Turbomotor
Bmw 525i e34 -94
Bra tack ska du ha!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.