AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.436

Mailkontakt med tysk handlare

Ar
21
Argus75
530iT -02
Nu har jag snickrat ihop mitt första mail till en tysk bilhandlare såg ut ung. så här

Hi I´m intrested in this car and I´ve got some questions:

Who has had it before?

Are the inspections made by your firm or elsewhere?

Are there something in the car which isn´t working correctly??

When was the last inspection?

Has there been any paintjob done at the car?

Are there any corrosion problems with the car? (backdoor etc...)

Något jag har glömt att fråga?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag nöjer mig oftast med en eller max två frågor per mail, resten tar jag via telefon om svaret på mailet är rätt.

Tänk på att många handlare har lite annat att göra än att svara på mail hela dagarna, jag förstår att du vill ha frågorna besvarade men försök att ta det via telefon om det är möjligt.

Lycka till.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Ar
21
Argus75
530iT -02
Oki jo mail är ju inte alltid det bästa och självklart vill man ju prata med den person som man köper bilen av.

Hur fungerar det med språket då, fixar bmw handlare engelska på ett bra sätt eller måsta man ta ta hjälp av någon kompis som får ringa ner och snacka tyska?

En annan sak jag tänkte på är hur noga kollar en Bmw handlare upp bilen när de får in den. Skall jag gå igenom garantitreparationer osv för att kolla mil eller kan man lita på att det är en ärlig bil man får av en bmw handlare?
se
661
seb_540
328i M F30
Min erfarenhet är tyvärr att långa, engelska mail har små chanser att bli besvarade. Kort, och på tyska - sen på telefon är mitt tips. Kan man ingen tyska så kan det vara ide att faxa dem istället... ett fax verkar mer uppfattas som ett "riktigt" brev...
Skicka mejlet i både engelsk och tysk version. Här kan du få texten översatt Länk och så håller jag med ovanstående.
Ar
21
Argus75
530iT -02
Jepps gjorde bara två fel då, långt och på engelska hmmm undras varför jag inte fått något svar under dagen :-))

Kör ett nytt försök ikväll med babelfish och tyska.

Vilka två frågor är viktigast. Servicebok och allmänt skick eller vad säger ni?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Beror helt på vad du tittar på för bil.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Missade en sak, maila inte samma handlare imorgon igen, ge dom lite tid till att svara.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Ar
21
Argus75
530iT -02
Tsaros : jag kikar på e39 touring 01 14000 mil en ägare.

Oki jag ger dem dagen imorgon oxå om jag nu inte slår dem en signal.

Tack för råden!!
är man verkligen seriöst intresserad av en bil så anser jag att man skall ringa, mail är inte speciellt seriöst...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Även mail får räknas som seriöst år 2006 anser jag, det är skillnad på mail och mail.
Ett genomtänkt och inte allt för långt mail fungerar oftast utmärkt.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tsaros: Jag håller med dig, men problemet är att väldigt få bilhandlare är "år 2006" när det gäller mail. Dessa använder huvudsakligen PCn för att skriva ut offerter åt kunder eller tittar på aftonbladets hemsida när de har lite att göra. Sedan kollar de i bästa fall mailen innan de går hem. En annan faktor är att bilförsäljningen av både nytt och nyare begagnat generellt går bra idag vilket resulterar i att handlare kan gallra bort "mailkunder".

Jag har personligen väldigt dåliga erfarenheter av att ta kontakt med bilförsäljare via mail, trots korta mail. Mina erfarenheter säger att det är betydligt enklare att få en dialog (och ett bättre bemötande) med en säljare om man ringer först. Egentligen ser jag inget problem i detta, förutom hos de som känner obehag att tala i telefon med främmande människor. Detta är långt ifrån ovanligt, ffa om det rör sig utlandsamtal.
För dessa individer är mail ett utmärkt sätt att kommunicera på.

Däremot tycker jag att mail som "Argus75" skrivit underlättar för både köpare och säljare när det gäller privatannonser, där säljaren mycket sällan kan välja och vraka bland kunder. Men det är en annan femma.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Personligen tycker jag inte mailkontakt är oseriöst men det är väl bara att acceptera att många handlare fortfarande inte riktigt har kommit så långt. Jag har mailat på ett antal bilar hos både BMW-handlare och oberoende handlare i Tyskland och svarsfrektvensen hos BMW-handlare är ganska låg trots att jag använt mig av deras kontaktformulär på hemsidan. Oberoende handlare svarar oftare. Mina mail har skrivits på engelska och i regel varit korta och med 2-3 frågor.

___
//Ulf
Ar
21
Argus75
530iT -02
Hade fortfarande inget svar imorse så jag skulle ringa ner nu efter lunch med hjälp av en kompis som är tyskalärare. Kikade precis på telefonnnumret på Bmw.de igen och självklart är bilen borta...

Nåväl en lärdom rikare, var inte långsam eller blyg på att ringa när man väl bestämt sig för vilken bil du vill ha. Men visst f-n svider det när man hitttat en bil man vill ha och inte ger sig själv möjlighet att ro hem den.

Någon som sett en annan 530i 01 med sportchassi skinn dragkrok 17 tums fälgar (Radial 32) och en ägare för ett bra pris :-)).
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Be om chassinummer på bilen och ring sedan en BMW servicefirma i Tyskland. De kan kolla så att alla garantireparationer är gjorda och vad mätarställningen var vid den senaste.

Ett sista tips, viktigt sådant speciellt på nyare BMW, är att du kör bilen till BMW när du kollar på den och ber dem kolla datorn i bilen. Man kan se om det mixtrats med mätarställningen där. Bovarna i Tyskland kan utradera den ursprungliga ställningen men de kan inte ta bort spåren av att de varit inne och ändrat något... Det skruvas friskt även där nere trots att det är mycket olagligt i Tyskland.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är inte ett dugg mer olagligt i tyskland än i sverige, däremot så måste säljaren uppge att mätarställningen inte stämmer.

Att kolla mätarställningen via bmw´s datorer ger ingen information som är tillförlitlig, Det bästa sättet är precis som du själv skriver att ringa runt till verkstäderna som har gjort servicarna och se så det stämmer.

Det är den metoden bmws egna handlare använder sig av i tyskland.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
tsaros: Helt fel. I Sverige är det mig veterligen inte olagligt att skruva bilen, bara du talar om att den är skruvad. I Tyskland är det förbjudet och kan ge fängelse.

Jag sa inte att mätarställningen via BMWs datorer är tillförlitlig. Vad jag sa var att du ofta kan se om någon ändrat något de inte borde. Längst upp i felloggen brukar det då stå något typ "unknown device" eller "unknown error" ett par gånger. Har en utskrift någonstans på hur det kan se ut. Detta är information jag fått från Jürgen Weisse på JWR.. tvivlar absolut inte på det han säger.

Ringer du en riktig BMW verkstad i Tyskland kan du kolla sista garantiservice och vilken ställning bilen haft fram tills dess. Detta är ett tillförlitligt snabbt sätt att kolla så att bilen inte är tokskruvad. Exempelvis kollad ejag på en 330 -01 med 8700 på mätaren, ett snabbt samtal till BMW i Tyskland visade at den vid senaste garantiservice var noterad med 14000 mil.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bara så sent som för någon dag sedan hade jag en pratstund med BMW NL Stuttgart där vi bla talade om skruvade mätare.
Det var under detta samtal han berättade hur det ligger till med vad som är lagligt respektive olagligt i tyskland.

Han sa precis det jag skrev, det är inte olagligt att justera mätarna men det måste upplysas om det vid olika tillfällen, bla försäljning.
Om man inte upplyser om det så är det preis som du säger dryga böter som väntar.

Bara dom mest amatörmässiga "justeringarna" syns via diverse felmeddelande i bmws datorer, det är därför det är så viktigt att noga undersöka historiken och inte bry sig om ett papper som säger att allt är ok.

Vilken bmw verkstad som helst i sverige kan kolla garantireparationer om dom bara har chassinumret till hands.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.