AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.051

518i E28 helknas - vad kan det vara?

Hejsan. Börjar bli galen varför jag aldrig får min 518i -85 att gå som den ska. Vet inte ens om det är en eller flera problem som spökar.

Bilen går jätte ojämt på låga varv. och bilen dör lite då och då (ganska ofta).

Följande är bytt:
sopppa filter
bränslereä
tändstift
tändkablar
rotor
fördelare
fördelarlock
tändmodul

jag börjar ju misstänka att det är något el fel eller kanske någonting med laddningen. vad tror ni. All hjälp uppskattas.

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Jag gissar på antingen insugspackningen eller LMM. Du lär höra om den tar tjuvluft, det liksom småpyser lite i motorrummet. Det skall även gå att kolla med startgas har jag hört. Annars så kollar du ditt luftfilter, om det är fuktigt där så kan det ha kommit in saltsyra från dina puls air ventiler som brukar ta slut. Din LLM tar skada av detta och kan ge sådana symptom. Det kan vara annat också förståss... Du kanske kan få mera hjälp här. Länk
tack för ett snabbt svar. Jag har hört något om de där me startgas. Får testa det.
Luftfiltret har jag kollat. Det var precis som de ska vara. Dum fråga men vad är LMM ?

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
LMM = Luft Mängd/Masse Mätare. Nyare modeller har massemätare medan äldre har mängdmätare. Sitter direkt efter filterboxen.

___
Bilbloggen: Länk
Gummiböjen kan läcka också. Kolla även tändningen.
rsarits
Pulsair ventilerna kan du plugga, det är ändå inga problem med bes.
Hallå igen.

Jag har inte fått ordning på grejerna. Men har funderat en del.
Har en bild här Länk på motorn (ja vet att den inte är ren, hehe) Men tror att felet ligger i den röda cirkeln. Tomgångsmotor ? för när man varvar upp motorn så bottnar tomgången. Ingenting som fångar upp varvet utan att motorn vill dö. rätta mig om jag har fel?

Jag har vart o skruvat lite på den gula cirkeln vilket jag tror är nån form av tomgångs skruv hur mkt luft den ska ta in. Den gick bättre då jag ställde ner tomgången ganska mkt. Rätt eller fel där?

Det är det som gör att motorn dör lite då och då.
Sen har jag en fundering på varför den går ryckigt. Det är den blåa cirkeln.
Det är väll en bränsle(trycks)regulator som stys av vakum ?
När jag står och gasar på snabbt och drar ut växel för växle så går den nästan som den ska. Men det är just då man ligger i en konstant fart och ska öka. Gäller självklart de låga varvtalsregistret. Rätt eller fel tror ni?

stort tack för alla svar.

PS. Finns de nån verkstadshandbok eller något att hitta på nätet. Vore guld!

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kolla co-halten i avgaserna +gärna se till att alla insugsbälgar är täta..

"röd cirkel">>>Tillsatsluftsliden(ser det ut som) där den styr tomgången till viss del(berikar egentligen bränsle/luftblandningen vid kallare motor).
Kan vara värt att "ge den en j-vel",OBS! knacka bara lite lätt så KAN den gå till sig om den har klämmts fast en smula..annars så prova smörja den en smula(inuti,dvs demontera o smörj sliden lite,lite..)

"Blå cirkel">>Är ju bränsletrycksregulator'n..vaccum styr såpass att när man ger lite mera gas vid speciella tillfällen :) så ökas trycket något..

"Gul cirkel" torde väl vara tomgångsskruven som du också skriver,men den finjusterar man bara med när allt är som det ska s.a.s.

Lite tips iaf...

Beskriv gärna lite mer om hur den går,om du har fått en högre bränsleförbr,hur såg stiften ut...mm.

Mvh Janne.

Tack Janne för ett bra svar.

Tillsatsluftsliden, har jag gett en j*vel. Men tror att det är det som är fel. Kanske något skit i den. Ska ta bort den senare ikväll och kolla upp den.
Antar att det är fel på bränsletrycksregulatorn med.
Passar den från olika E28or? Eller måste jag just ha från en 518i -85?

Bilen går så sätt att den rycker på låga varv (uppskattat 3000RPM) Sen sticker den på som den ska. Eftersom jag inte har haft en 518 förut så vet jag inte hur en bränsle den SKA dra. Gissar att den drar strax över litern då jag får gasa så att den inte rycker. Kanske kan tyckas är mkt ? Stiften var nya på bilen då jag köpte den så de har jag inte kollat. kanske värt att kolla upp?

MVH Johan

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Imorse bytte jag tillsatsluftsliden.
Var som vanligt väldigt skeptiskt. Men kors i taket.
Bilen håller tomgånen riktigt bra. Hela långa dagen. Förutom nu när jag skulle hem från jobbet. Då va samma problem tillbaka igen.

Några tips på vad de kan vara nu???

Kanske bara finjustera tomgångsskruven?

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du mätt upp vad du har för koloxidhalt i avgaserna?
Bilen kan emellanåt tappa tomgången om den är för snålt ställd vad gäller detta.
Vet dock inte just nu vad den ska ha för co-värde så det kanske någon annan kan svara på här?
Viktigt att detta värde blir rätt..

Sedan så är det ju inte heller omöjligt att din lmm håller på att ge upp..OBS! gissningar bara naturligtvis.

Ventiljustering bör du också göra om du inte vet när detta är gjort sist,om inte annat så för säkerhets skull...Också viktigt för motorns "väl o ve".

Men titta först på stiften och berätta gärna här sedan hur de såg ut..vita,svarta,oljiga? ,elektrodavståndet?,en fin gyllenbrun färg som då säger att motorn "ligger bra" i både inställningar o skick..

Mvh Janne.
Rengör din LMM med startgas och hoppas på högre makter. Det funkade för mig en gång tidigt 90 tal. ;) Det är bara att ta loss luftfilterburken och gojsa runt lite i Luft-Mängds-Mätaren. Annars så blir det en bättre beg men jag GISSAR givetvis. Du kanske kan köpa en på öppet köp hos någon lokal skrotnisse? Och du, skruva inte för mycket på CO-halts skruven utan att veta vad du gör så att säga. För då behöver du mätutrustning för att få det "rätt" sen...
Hallå där.

Länk

&

Länk

När vi kollade på bilen sist kom vi fram till att med största sannorlikhet (gissning) kan de vara den. Har dock fått lokal hjärnsläpp så jag kommer inte på vad den heter ???!

vad tror ni om de?
ute o cyklar?

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är det inte gasspjällskontakten?

Mvh Janne.
tack . Precis det är de.

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
H a r d u k o l l a t L M M ? ? ? ; )
Jag är skyldig er alla ett ursäkta. Ni hade rätt hela tiden.
Tack så mkt!

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Lyfter tråden lite.

Det är så att bilen små rycker på lågtvarv, högväxel. vid jämngas.
Cirkus 60-70 på fyran 80-90 på femman. Så fort man ger mkt gas eller accelererar så försvinner de. Vad tror ni felet kan vara?
Kvalificerade gissningar tas på allvar ;)

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Länk Tror möjligtvis att det kan vara detta felet på min?!

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.