|
|
|
|---|---|
|
Jag är absolut inte någon bilmek, jag bara kör bilen och kan inte ens byta glödlampor i den själv. Jag kan peka ut vars motorn är och jag hittar var man fyller på olja, vatten och sånt, men inte mycket mer. Jag bara undrar lite vad det kan vara för fel när alla lysen funkar som de ska precis vid kallstart, men efter 4-5 km när bilen blivit varm, då plingar det till två gånger och textrutan under hastighetsmätaren varnar för att "rucklicht" och "standlicht" är trasiga. Jag har några gånger gått ur och tittat, och lamp-paren på ibland högra och ibland vänstra sidan har varit släckta. Tittar jag sedan när jag kört 10 mil till så lyser de. De här plingen kommer nästan alltid samtidigt och fenomenet har pågått i 2-3 år. Blir varken bättre eller sämre. Verkstaden står som vanligt helt handfallen och fattar inte alls hur de ska greja till detta. Några teorier? | |
|
Välkommen till forumet! Dåliga lödningar i något relä eller någon kontrollbox. Typ LKM. Finns andra här som är bättre på detta, men det går nog att söka på LKM. /Mats J |
|
| Blev så för mig med nu i sommras. Men har inte gett mig på felet än då lyset endå alltid fungerar trots varningen. Så jag uppskattar även jag ett svar på hur man får bukt med detta fenomen. | |
|
Länk Kolla igenom länken så kanske du blir hjälpt. |
|
|
Tackar för hjälpen. Den större svarta lådan, som här kallas "LKM", är bytt förut när det var ett liknande fel med halvljuset, så jag chansade på att det var den där lilla gula reläklumpen det var fel i denna gång. Jag åkte till reservdelsfirman (ca.13 mil) och handlade en ny sådan reläklump, försäljaren hjälpte till att byta den och sedan dess har det inte plingat om lampfel en endaste gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.