|
|
|
|---|---|
|
Kikar på en bil E39 5301 touring med bl.a aktiv sits och "Sportliche Fahrwerksabstimmung mit Niveauregulierung". Någon som har erfarenhet av aktiv sits? Vad innebär skilnaden mellan sport nivåregleringen kontra vanlig nivåreglering? | |
| ingen, menas helt enkelt att det är ett M-chassie med höjdreglerande luftkuddar bak istället för fjädrar. | |
|
seb_540: alltså bil där det bara står nivåreglering har inte m-chassi medans den med sportliche.... har ett m-chassi?? Har jag fattat rätt?? Bra eller dåligt med m-chassi? Antar att m-chassi innebär lite styvare, lite lägre och lite stötigare på sämre vägar. Hade tidigare en a4 med orginal sportchassi och tyckte att den var otroligt mycket roligare att köra än "vanliga" a4:ror. Är det så med e39 oxå? |
|
|
Aktiv sits är som ett par massagekuddar som du kan köra igång i komfortstolarna(tillbehör) för att inte få sovande(?)!) kropp under t ex långkörning. Lite obekvämt att sitta på när de inte är igång innan man vänjer sig men kalas när de används. Sportliche Fahrwerksabstimmung betyder direkt översatt sportigt avvägt chasseisättning, dvs sportfjädrar som sänker bilen något, andra dämpare och lite grövre kräningshämmare. Detta tillsam mans med nivåreglering som är en separat enhet skild ifrång bakfjädrar/dämpare. Nivåregleringen är till för att hålla bakvagnen i horisontalt läge vid tyngre b elastning eller t ex med körning med husvagn o dyl. Mvh Asken |
|
|
Jag har precis sånt chassie på min Touring och inte är det okomfortabelt inte. Jag har iof bara 17" på men jag tycker att den rullar på hur fint som helst. Chassiet får ju bilen att suga tag mer i asfalten när man börjar svänga jämfört med std chassiet, så för det mesta är det bara på plussidan. Tyvärr sväljs små ojämnheter något sämre, men det är inget jag störs av. |
|
|
ok, min sambo kommer antagligen skjuta mig om jag inte skaffar en bil med denna typ av stolar... Chassit låter perfekt mot vad jag vill ha. Tack för hjälpen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.