AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.995

Brunt torkat "Klegg" på oljepåfyllningslocket..

Ma
24
Mattgus
528i Touring -98
Har en fundering ang. vad jag borde göra med motorn (528i touring -98 E39) har en brun beläggning på undersidan av "oljelocket" kan det tänkas att den beläggingen finns i hela motorn? vad göra? är ju livrädd att ha i nån kemikalie som löser upp skiten -med risk att det proppar igen alla mina oljekanaler, med totalras som följd... Hjälp!

Ljusbrun, nästan mot vitt...vatten, inte bra. Ta oljan på fingrarna och "känn" och lukta på den, kan vara bensin om oljan känns "sträv" oxå
I vilket fall, byt olja omgående.
Om belägningen e torr och inte kletig så kan du vara lugn. Det e nämligen ofta det e en brun intorkad hinna på dem motorerna. det e även så på min 330i.
Ma
24
Mattgus
528i Touring -98
Nej inte den typen klegg, vatten i oljan klegg vet jag hur ser ut. det har liksom torkat fast i locket så man får skrapa bort det. och tar jag upp oljestickan och torkar av på ett papper så är oljan också brun. fy nu blir jag rädd..

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
När byttes oljan senast?
Körs bilen mycket kortsträckor utan att motorn hinner blir riktigt varm?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
24
Mattgus
528i Touring -98
Oljan skall bytas direkt imorgon, tidigare oljebyte har jag ingen aning om, nej bilen går faktiskt mest bara långa turer, i min ägo iaf. men jag har ju inte ägt den så himla länge heller,,

På vintern brukar jag få lite... Dock inget nu när det är varmt ute... Antar att det är kondens el något bara...
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Vanligt med kondensbildning på locket, speciellt vid många kortkörrningar - inget farligt.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det är nog bara olje rök som kletat på locket
helt normalt.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Eftersom du "inte har en aning" om tidigare oljebyte, gör du helt rätt i att byta. Detta oavsett klet eller inte. Känns och är bättre med fräsch olja.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Det blir väl så när inte oljan kommer åt att "tvätta" oljekorken eftersom det är en massa plåtar ivägen i ventilkåpan.

/// Kristian
Ma
24
Mattgus
528i Touring -98
Har just bytt olja & filter.
Tog mej en titt i serviceboken -och till min stora fasa uppdagade jag att enligt boken så har dom inte bytt olja på 4 år! och 6000 mil!! ojojoj! suck.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hade likadant på min men efter rengöring av hela vevhusventilationen inkl byte av membran/oljefälla(till nordisk specifikation) eller vad det är som sitter på vevhus ventilationen har inget klegg uppkommit igen.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag bytte olja idag och upptäckte samma sak. Jag trodde först att det var rost men det gick ju att skrapa bort lätt.

Min går nuförtiden ganska korta sträckor (2x15 km per dag) men har fått ny olja när den velat (enligt servicebok iaf).

//
Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
mattgus
har du fått bilen ?

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Ma
24
Mattgus
528i Touring -98
Brukar man få något gratis här i livet??
inte en sån bil iaf.

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag bara tänkte. kollade du inte serviceboken innan köp.
4år utan olje service ... hadde nog tittat på en annan bil

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Eftersom boken säger att det ej är ytt så är min gissning att tidigare ägare bytt olja utan att skriva ner detta i boken.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Viktigt, viktigt....

Även om man byter olja själv så sätt en kråka på ett excel blad i datorn eller i serviceboken. Kanske inte är "värd" lika mycket som en auktoriserad stämpel vid ett inbyte men för en privat spekulant kan det ha stor betydelse och för en själv, så att man har koll på bytena. Jag skriver upp allt jag gör med bilen i ett excel blad med flera flikar. Lätt att hålla koll på garantier för nya delar samt kostnader per /år m.m. I serviceboken stämplar min mekaniker alla oljebyten och inspections, dock så byter jag olja 1 gång i mellan servicarna, dessa skriver jag upp på ett separat blad (exel) så att man inte "förstör" de givna serviceintervallerna i boken:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.