AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.462

ska bilen tvärdö utan lmm kontakt? m5 3,6

Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
håller på att felsöka m5:an och tänkte börja me lmm, så ja provade att rycka kontakten för enligt vissa ska bilen gå bättre då om den är paj, men bilen tvärdör om ja rycker den medan den går på tomgång...ska det vara så?

bytte även tillbaks till orginalchip från trim i den och då började bilskrället vandra på tomgång...det var där tanken kläcktes me luftmassemätarn

"_BMW följer inte utvecklingen
-bmw leder den"
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Bilen skall inte dö (tror jag), vad med om du rycker kontakten när bilen INTE går och provar sedan starta- startar den? Problemet kan ju vara att när en signal faller bort plötsligt så hinner inte motorstyrningen med....
prova detta först. Dock låter det som att felet ligger ngn annanstans.

Lambda-sensor? Temp sensor?(den på termostathuset) kolla även ledningarna till denna, då värmen gör att de kan vara lite spr¨da efter 16år och brista.
Kolla kamaxelgivare också och ev. rensa den med t.ex. rødsprit/brake-cleaner.

MVH:
Sakke
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
tack för tipsen drsakke!....ska prova rycka kontakten o starta efteråt, har även skaffat fram en mängdmätare som jag ska prova att plugga i få se hur den beter sej, det märkliga är att jag var iväg till en verkstad och fick den uppkopplad, men inga felkoder därefter sprutade jag startgas över hela motorn men ingen förändring, men man kanske skulle ta o kolla kamaxelgivarn då, vart hittar jag den??.....om det skulle vara tempsensorn då, finns det några fler symtom man skulle kunna få om den är felaktig??

MVH Danne

-bmw leder den"
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Vevaxelgivare skulle jag ha skrivit....
Länk

Det finns två tempgivare, en till tempmätären och en som är kopplad ihop med lambdan och motorstyrning om jag har förstått det rätt. så om tempgivaren som ger signal till lambdan är paj så får du ungefär samma symtom som om lambdan sj¨lv skulle vara trasig.

MVH:
Sakke
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
Hej!

ok vevaxelgivarn...jo den sitter juh rätt öppet, kan jag nog tänka mej att man behöver rengöra nån gång.
låter som tempgivarn e väldigt viktig om den påverkar lambdan, får nog ta å kolla upp den...e den dyr förresten?

MVH Danne

-bmw leder den"
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
sakke:
påminner inte d där om min bil när den krånglade???? hade ju fel på lamdan fast inga fel koder på en gång osv????kan ju meddela att bilen går som ett spjut fortfarande

daniel a:
tror den blå tempgivaren kostade 400kr nåt och den svarta 270kr typ...
om den e skum på tomgång har du provat att byta givare vid gas spjället??? hmmm finns väl en sån på 3.6an åxå!?
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
hallo 7:an!

ok inga stora kostnader för givarna då...ska nog ta å innhandla dem, inte heller helt omöjligt att det är lambdan även på min bil, tror ja också hört nåt om att den inte alltid kommer upp som felkod även om den är trasig....men först å främst ska den andra mängdmätarn dit som ja köpt, sen givaren och kanske lambdan om den fortfarnde inte går bra...nån som har något mer förslag på vad man kan byta??....för bilskrället ska gå klockrent innan ja ställer av den inför vintern

trevlig helg grabbar!

MVH Danne
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
tja daniel a

jag bytte även tempgivaren som sitter i luftburken åxå o den kostade typ 240kr

sen fick jag iof storhetsvansinne o bytte termostat o packningar o massaor av andra saker men d va bara för att förebygga framtida fel:) fn man e ju galen...börjar man o rota så vill man ju bara byta mer o mer
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
tja!

kan lätt bli så när man får grejerna att funka, blir mycket roligare at hålla på då, ja börjar bli lika dan tro ja...fast ja har inte kommit igång riktigt änn..hehe ,men så fort ja får tid ska ja iaf byta mängdmätarn.
vad gör givarn i burken för funktion då?

MVH Danne

-bmw leder den"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.