AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.687

Självstyrning på spårig väg

Sida 2 av 3
DA
45
DAB
525i 1994
Hej Hej,
Det där har nog mest med hjulvinklarna att göra. Lägre profil på däck gör det mera känsligt. Om man byter däck till ett däck med bättre däcksidor... så är det också mera kännsligt.

När man race´ar så¨pillar man ganska mycket med detta....
om en bil är sladrig vid inbromsning så avhjälps detta enklast med mera toe-in bak.

Om en bil styr in, eller är för lätt styrd. d.v.s att den nästan är sladdrig. så kan detta avhjäpas med mera Caster. alt mer toe-in bak.
Man ska heller inte har massa toe-out fram. Det gör också bilen vimsig.

Det som ändrar hjulvinklar är
Slitna bussningar... eller hjullager
kör på något... trottoarkant t.ex... har t.ex frugan fickparkerat :)

hjulvinkel lathund:
Shopper motorcykel. - massor av Caster. d.v.s flack vinkel på fjädringsvägen
roadracing hoj - Brant vinkel- lite Caster.

FredricF
Smiley©: Jag tycker inte jag känner speciellt mycket i ratten, det är mer att bilen ormar en del. Styrservot tar väl hand om en del, tänker jag.

Det är heller aldrig så att det ormar så jag är rädd att köra av vägen, det är mest irriterande, det borde inte vara så alls på en BMW.

/Fredric§
Smiley©
FredricF

Okey! jag känner direkt i min ratt när det drar iväg, undrar vad det tyder på?
Ibland känns det som om jag behöver 1.5 fil för att bromsa ner kraftigt från högre farter, man får parera som fan med ratten, inte alls kul.

/Thomas
Visa användare
17
mr_bowtieboy
525Tds Touring -95
så är det ju något som gär galet med bilen...
för så jävligt ska det ju inte vara oavsett däck...

Ricktiga män lucktar Diesel...
Smiley©
Precis min mening!
Men jag hittar inget fel, det är det jävliga. Har bytt casterstags och silent bussningarna utan resultat. Har gjort 4-hjulsinställning.
Jag byter gärna saker om jag hittar vad som är fel, men jag har ingen lust att byta allt bara för att byta.
Jag antar att felet inte borde ligga i bakvagnen eftersom det känns i ratten när bilen drar iväg!

Riktigt 1.5 fil kanske det inte blivit, men jag har farit utanför min fil när bilen var ny för mig och man inte var van vid såna kasst/spårningar.

Sen det där att det känns att ratten vrids när bilen börjar spåra funderar jag som fan på vad det kan vara, precis som om nåt i bilen som brukar dämpa sånt inte fungerar. Kan det ha med styrservot/snäckan att göra tro?
Det känns även när man kör sakta utan påfrestningar på bilen på jävligt ojämn väg, typ vägarbeten och där dom gjort tillfälliga vägar för att leda om vägen lite åt sidan.

Har en tillfällig väg här hemma där man får köra på en smal refug där dom lagt asfalt på sidorna så man kan köra upp/ner på refugen lätt, när man ligger och kör längs refugen och kör lite på sidan så att ena framhjulet kommer ut på fasningen så drar det i bilen/ratten jävligt mycket åt det hållet.
Så har det aldrig kännts med andra bilar (även gamla slitna bilar), men dom har haft mycket smalare däck än vad jag har på M5an, men allt detta kan inte bara bero på däcksbredden, frågan är om däcken i sig kan vara så dåliga att det kan spåra så här jävligt???

Byter man fil på en smått spårig väg så slingrar sig bilen som satan över filbytet, speciellt om man bromsar samtigt som man byter fil, visst att man kan känna av det, men inte så här mycket som jag gör.

Och det här man har hört många säga att M5an har så bra väghålling som standardvagn... man börjar ju tro att det bara är en skröna!

/Thomas
DA
45
DAB
525i 1994
Hua...

instabil inbromsning har med hjulvinklarna bak och då är det toe-in som man ska ha.

Att den spårar och är lite för nyfiken på att byta rikting... spårar ...har med Castervinkeln att göra.

Vet inte hur det er ut på M5´an men på 525´an så sitter det en "bussning" som ser ut som en åtta i bakvagnen. om den är sliten så ändras hjulvinklarna när bilen fjädrar upp och ner. man får typ "bump steering" fast i bakvagnen. Jag bytte mina när jag bytte silentblocken.

en liten fråga.
om du åker på vanlig väg och påbörjar en sväng. åt ena eller andra hållet. Rollar bilen mjukt eller vickar den. Med att den rollar menar jag att du har en mjuk men ganska exakt krängning. med vickning är det som att den först vill sätta sig och sedan kränga.

Den där vickningen kan man få... om man har sunkiga dämpare eller att infästningen av hela "fjädringspacketet" i karossen är muggig/sliten. topplagring på dämparna t.ex. På standardbilar (icke Race) så är det normalt en gummi fjupp som mattas med tiden.... du kan också få detta om din krängningshämmare är av :)... men det är den nog inte.

hur som...Detta kan skapa oroligheter p.g.a. att fjädringen ínte tar upp alla krafter som de ska då det finns ett glapp där varken fjäder, kränghämmare eller dämpare är inblandad.

Vidare så kan man ofta säga att om en bil är orolig i längsrikting så är det ofta dämpare medan om den är orololig åt alla håll så är det bussningar. dock så kan det vara jättesvårt att klura ut om det är det ena eller andra.

Då du har en orlolig bil vid lastförskjutningar så skulle jag säga att det finns fler bussningar att ta en titt på.

Rörande däcken så är det så att har du ett däck med starka(d.v.s bra) däckssidor så transporteras mer krafter till fjädringen på bilen. Därav är det mycket viktigare att allt annat är ok om du har 20" hjul i stället för 16".

Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Hualigen...än går det hit...å dit...å tebax å lite däråt...å kanske lite hitåt...!

Var precis ute och klämde några mil med min 525:a som jag har skrivit om tidigare i denna tråd...Jag fick tid att funderada lite över problemen med de vandrande bilarna...Som många kan intyga kan det verkligen vara svårt att finna den verkliga orsaken till problemet!!! =(

Hur som helst kan det nog vara flera faktorer som resulterar i nästan samma symtom! (vandrande bil...)

Rätta mig om jag har fel...
Om ratten blir påverkad vid körning på spårig väg samt vid inbromsning!!!
Kan inte detta vara ett problem som framförallt uppstår då man har fel "inpressningsdjup" (ET-mått) på fälgarna fram på bilen...???

...troligtvis främst om fälgarna och dess inpressningsdjup blir förskjutet så att spårvidden blir bredare på bilen...då förflyttas även punkten där själva styrningen äger rum i förhållande till hjulet...vet inte hur jag skall förklara men tänk er att hjulet hamnar 1-meter utanför bilen pga, fel inpressningsdjup...(Extremt exempel) och då inträffar följande...vid sväng åt vänster hamnar vänster hjul längre bak...och det högra hjulet kommer att hamna längre fram...vilket kommer att innebära att bilen blir extremt känslig exempelvis när det ena hjulet rullar med mera motstånd...då vill juh detta hjul åka bakåt...och det hjul som rullar lättare rulla framåt...vilket kommer att resultera i att bilen kommer att självstyra...och detta märks i ratten...eftersom styrservon inte klarar att hålla emot...

...Hmmm lite för invecklat för mig att beskriva bra i text men jag hoppas att någon fattar vad jag menar...och ev. kan bestrida min teori!?

I vilket fall som helst så behöver det inte kännas i ratten på min bil...
...den far lite hit och dit på vägen iallafall...och för utom självstyrningen går bilen som på räls i kurvorna...det är bara att ladda på för fullt...bilen kränger nästan inte nått...fastän man provocerar bilen hårt... =D
...åtminstonde när man jämför med alla andra bilar jag tidigare ägt...så själva väghållningen kan man inte klaga på...om man glömmer självstyrnings problemen...och då kör juh jag ändå med relativt mjuka dämpare fram...(BILTEMA's)...så med riktigt fina dämpare så blir väl bilen nästan oslagbar kan jag tänka mig...!? =D

...detta problem med självstyrning av bilen suuuuuuger verkligen och det är troligtvis flera olika faktorer som inverkar... *Suck* =(
Ex. Taskiga däck, Felaktigt ET-mått på fälgar, Toe in och ut och Camber hit å dit...Fel på bussningar lite här å där, Glapp styrsnäcka mm. mm. mm.
...det hela kanske slutar med att man får slänga på original däck/fälgar för att slippa problem... *Blääääh*

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Smiley©
Här var det låånga inlägg att läsa :-)

DAB:
Antar att du menar pitman armarna bak, nr 6 i länken Länk . Ska kolla skicket på mina sen när bilen är upphissad igen.

Jag har inte tänkt hur bilen tar kurviorna på det sättet, ska ut och köra lite så får vi se. Men jag vet att bilen känns understyrd i högre hastigheter iaf.
Jag får bara anta att bakre kränghämare är hel, den främre VET jag är hel iaf.

Kolla flera bussningar... har gått igenom alla dom främre bussningarna/leder 2-3 ggr, men hittar inget som känns glappt :-( Får börja kolla lite mer bak som jag inte har kollat så mycket, men silentblocken har jag bytt iaf.

När man kör rakt fram och styr lite snabbt fram och tillbaks så svänger inte bilen utan den börjar kränga istället och fortsätter rakt fram, antar att det inte ska vara så heller, kanske har nåt med att jag tycker den understyr att göra?
Funderar på att montera dit touringens 20mm kränghämmare bak för att få den att understyra mindre, men det måste vara något annat i bilen som är slut iof.
Är rädd att mina EDC dämpare är slut :-/ Men bilen är inte direkt gungig, bara mjukare bak än fram, men det ska kanske vara så??
Hur ska ett par EDC dämpare vara om man har dom löst??

Mina däck börjar bli lite till åren har jag sett nu, dom börjar bli hala på vägen också, kan gammalt gummi även göra bilen spårig?

RUSKIG:
Jo tack, jag vet att det är jäkligt knepigt att hitta felet på spårande bilar, är ju inte så hemma på området heller :-/

På mina BBS split fälgar står det att det är ET 13 fram (även bak) så är alla fälgdelar anpassade efter navet så ska väl det stämma, har iofs svårt att tro att nån har haft isär fälgarna nångång.
Så dom breddar 7mm/sida, kan det ha så stor betydelse?

Jag har också haft funderingar på om det kan vara nåt knas med servot eftersom jag känner så mycket i ratten när det spårar, har ingen lust att köpa en ny för 16 papp för att testa :-/

Jag har Bilsteindämpare som ligger, funderar på att provmontera dom och se vad skillnaden blir. Det som irriterar mig är att jag inte vet vad jag har för fjäderben till dom, är det från en t.ex. 530 eller M5 3.6 ?? vet inte vad som skiljer dom åt, skulle vara kul att veta. Måste försöka att hitta nåt nr på dom så man kan ta reda på vad det är för fjäderben jag har liggandes.

Jag har även Eibach fjädrar liggandes, men dom vet jag inte heller vad dom är till för bil, dom kanske åker på om jag provmonterar Bilstein dämparna.

Om jag visste att mina EDC dämpare var helt okey så skulle jag gärna vilja ha dom kvar på bilen, men jag vet inte om jag tycker det är värt att köpa nya för dryga 30 papp :-(

/Thomas
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
"Smiley"...Många bäckar små!!! =stora problem!!! (1+1=3?)

...Det här med servon tror jag inget på...servon har väl ingen funktion som stoppar däckets/styrningens rörelse typ "backventil"...det är möjligen lite trögare än utan servo...!???
Men hur som helst så skall man passa tummarna vid terrängkörning med offroad bilar mm...pga. att om det tar "stutt" med något framhjul så kan ratten smälla till tummarna (om du greppar med tummarna i ratten...*Ajaj*)därför skall man köra med tummarna utanför vid terrängkörning... =/

...Om nu din ratt verkligen rör på sig när man kör på spåriga vägar så så tippar jag på att hjulinställningar/bussningar/och kanske ET-värde är orsaken... Men det är bara mina gissningar jag är ingen expert!!!
Men det är väl även andra som påstår något liknande vad gällande dina bekymmer...

Jag har nya "Pitman armar" (8:orna...) och alla bussningar i framvagnen är nya på min 525:a ingen förbättring vad gällande spårkänsligheten... =(
Jag misstänker att mina framdäck har lite med i spelet att göra...men bara då jag kör på spårig väg och det vinglar lite hit och dit...
...Men sedan så "TOK" svänger bilen helt plötsligt!!!
Detta fenomen tror jag inte är däcken enbart...!?! känns som nått knuffar bilen åt sidan i framändan "Rejält"...dock känns inget i ratten förrän jag försöker parera de kast som uppstår...jag får liksom styra emot...
...och som sagt...jag vill byta mina silentblock snarast...är dessa mjuka och i kombination med sladdriga däck så kanske effekten blir som på min bil...? ...och inte vet jag vad fälgarna har för ET-värde...måste kontrollera detta åsså...

Endast fel ET-värde som orsak till dina problem med spårkänsligheten är nog inte helrätt...!?
Och vissa V-formade däck(om inte alla...?) är mer spårkänsliga än ej V-formade...(riktnings känsliga) detta kan kanske kan vara ett av dina problem...?

...eftersom det förmodligen är flera olika faktorer i ditt fall...och även i många andras fall...och det lustiga är att det kan räcka med att få bukt med 1-problem för att de andra problemen skall i stort sett upphöra...detta verkar gälla det mesta här i livet... =)

Hoppas du/ni får några nya ideer på var felet/felen kan ligga... =)
Själv har jag kvar några "Äss" i rockärmen innan jag skrotar min "pärla"... =p

Nu e jag bra trött...vet inte riktigt vad jag har skrivit här ovan...men kanske har jag tillfört något...? Jag får läsa vad jag skrivit när ögonen hänger med...

Smiley©
RUSKIG:

Jag är rädd för att det är flera småfel som gör att den spårar också.

Om du menar V-format däckmönster så har jag inte det.

Var ute och körde lite i kväll för att känna lite mer på bilen i kurvorna, inte för att det gick så bra med alla andra bilar som ska vara ute samtidigt som mig :-/
Men det jag upplever vid svängarna är att vid normal hastighet så kränger inte bilen mer än den ska (tror jag, har inte nån erfarenhet av andra M5or), men om man kör lite fortare i kurvorna så kan det kännas som om bilen börjar ta svängen rätt bra, kränger lite, men om det är tillräckligt skarp kurva så känns det som om bilen tippar/kränger lite extra med ett litet ryck/knix eller hur jag nu ska förklara det, och jag får för mig att det är värst bak.

Måste ut och testa mera när det inte är så mycket bilar ute så man får vara ifred :-)

Får för mig att det kan vara dämparna som är lite slöa ibland... beroende på körsätt.

En annan sak jag märkte idag när bilen står still är när hjulen står rakt är det inte direkt nåt glapp i ratten, det känns bara lite flexande då (kanske ska vara så på E34?), men när jag vrider hjulen lite så får jag fram ett glapp i ratten på ca 2-3cm, och rör jag ratten fram och tillbaka i det glappet så ser man bara små ryckningar i hjulet typ.
Så här ska det väl inte vara? Men det är ju underligt att det glappar med svängda hjul men inte med raka? Borde det inte vara tvärt om?

/Thomas
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
*SUCK* =(

Ja! det var däckmönstret jag menade med V-formen...

Hur som helst det där med ratten...inget glapp när hjulen står rakt och att det blir glappt när man svänger är helt normalt!
Glappar det i ratten när hjulen står rakt fram...Då kan man i bästa fall justera styrsnäckan en aning...själv har jag varit tvungen att justera styrsnäckan...ratten glappade ca:2-3cm...
*Hmmm* det var detta som var min första åtgärd vad gällande spårnings problemet...efter detta har en rad åtgärder vidtagits men problemen består...*Suck*...men körbarheten av bilen har juh förbättrats betydligt så insatserna har ej varit förjäves...

Det är väl bara att hoppas på ett lyckligt slut...
DA
45
DAB
525i 1994
hej hej.

Smile:
Preicis dom menade jag... jag tror dock att det är enklast att kontrollera om bilens fjädring är komprimerad. På min bil så va dom så taskiga att jag kunde känna med handen att dom slappa...jag kunde knuffa på bakhjulet och få det och röra sig 2 mm... Det va nog iof extremt men 2 mm glapp och lågprofil gör att du kan få en vansinigt instabil bil vid inbromsning.

Glappet i styrsnäckan e nog nästa grej att titta på. Men jag har inte glapp i min när jag svänger... kan inte se att det skulle vara normalt med glapp i ratten vare sig om hjulen står rakt eller om man svänger.. Dock så är det väll ett glapp i ändläget... e det det du menar RUSKIG.

ET:Värdet har betydlese. JAg hade det på en 944 Turbo och den blev ruggit överstyrd. Detta justerades med hjälp av vi ändrade hjulvinklarna... Nu går ju det knappt att göra på en 525'a E34 (iallafall inte bak). Om det nu e så att hjulcentrumet är för långt in... så kan man ju justera detta med Spacers(typ en bricka som man lägger mellan fälj och nav för att flytta ut hjulet)

Om man summerar:

Alla verkar ha bytt bussningar...

Det jag hade tittat på är:
1) fjädrar... e dom hela... enkelt att kolla... därav först- om inte byt minst 2.(Fram eller bak)
2) styrleder/Styrsnäcka.... Kanske värt att ta ett snack med någon BMW meck och höra hur det ska vara så man får en ref. punkt.
No offence RUSKIG men jag kan inte hålla med om att det ska va glapp i styrnngen.

3) lite mera knixigt att kolla.. topplagringar i fjäderben/dämpar infästning.
4) när bytte ni dämpare sisst.
Min erfarenhet är dom håller 5-7000 mil med farfars körnning. 3000 mil för de med pjäxan i panrummet. Då menar jag std dämpare... jag har ett LEDA dämpare på min racebil som håller längre men det är en annan prisklass.

Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Tjo igen!

Här kan ni läsa lite angående glappet i styrsnäckan...
(många fler trådar finns att tillgå om man vill läsa lite mer...)
Länk

"DAB" Helt rätt att ifrågasätta lite inlägg i forum i allmänhet...
Man kan konstatera att ibland har man tokfel...och ibland har man helrätt...
Och vissa skriver inlägg som nästan alltid är tokfel...så att läsa och tro på första bästa inlägg är inte att rekommendera...! =)

Och det där med topplagringarna i fjäderbenen är nog en bra idé att kolla lite på...

Smiley©
DAB
Hur menar du att man ska kolla om fjädringen är komprimerad? Menar du att fjädrarna har säckat?

Nä jag tycker inte heller att det borde vara glapp i snäckan när man svänger, låter inte alls logiskt. Glapp i ändläget gör nog inte så mycket, sällan man är där ute och rattar när man är ute och kör hehe
Skulle vilja få tag i en ny styrsnäcka, men jag har inte lust att köpa den på BMW för närmare 16 papp.

Dom bussningar jag har bytt är casterstagsbussningarna + silentblocken, resten kan jag inte se nåt fel på, men kan ju vara det ändå iofs.
Topplagringarna vet jag inte så mycket om, men jag har sett att dom fjädrar upp 2-3mm uppåt när man sänker ner bilen efter att haft den upphissad, är detta normalt?

Skulle tro att det är originaldämpare (EDC) jag har kvar på bilen efter 15500 mätarmil. Bilen är klart mycket mjukare bak än fram, vet inte om det ska vara så, fick inget svar när jag frågade det i ett annat inlägg.

RUSKIG

Tackar för länken!
Frågan är om det hjälper att spänna min snäcka då jag inte direkt upplever något glapp när hjulen står rakt? Skumt att jag har glapp när man har hjulen något svängda, tycker ju att snäckan borde vara mest sliten när hjulen står rakt.

/Thomas
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Som sagt...
Dreven i styrsnäckan är exentriska dvs. när rattaxeln (hjul rakt fram) står i centrum skall inget glapp finnas...om den är rätt justerad och i fullgott skick...däremot när man vrider ratten från centum så glappar det mer och mer vad jag kan förstå...jag vet dock ej hur mycket glapp det skall vara med fullt rattutslag...men på min bil glappar det ganska mycket...Konstruktionen av styrservon's kuggar är sådan för att man skall kunna efter justera... Borde vara så att juh nyare styrservo juh mera glapp i fullt rattutslag...och sedan när man justerar blir det tajtare och tajtare för varje justering...RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL NÅGON!!!

Glappet är emmellertid inget som jag har upplevt har någon som helst effekt på körningen...

...Läste i en annan tråd att vid utgående axel ur styrsnäckan finns en M10 bult som i vissa fall bör åtdragas "HÅRT"...tydligen så kan det börja glappa mellan axeln och styrarmen...(PITMAN ARM) Bulten är nr 11 på följande länk.
Länk

...Detta verkar vara en detalj som verkligen är värt att undersöka för att ev. kunna få bukt med den rackarns spårningen...

Smiley©
Jag spännde min styrsnäcka idag, det gick arr spänna den minimalt så den var väl inte glapp innan.
Jag förstår mig inte på BMWs konstuktion på styrsnäckan, varför ska den börja glappa när man svängt ett halvt varv???
Det kasnke inte påverkar körningen, men det är jäkligt irriterande iaf.

När jag körde hem idag stängde jag av stereon för att lyssna på bilen och då hör jag ett ljud som jag inte tycker borde finnas.
Det är ett svagt klonkande ibland när jag kör över asfaltsskarvar och brunnar som ligger något under körbanan.
Tror inte det är någon bussning, tror att det är topplagrena eller pendelstagen till kränghämmaren fram.

Undrar om detta lilla glapp som jag inte kan känna någonstans men hörs ibland kan påverka väghållningen?

/Thomas
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Jag gissar att glappet finns där enbart för att det skall vara möjligt med efterjustering...!?
...om inte glappet har funnits så blir juh en justering lite knepig eftersom styrsnäckan slits mest i centrumläget och gradvis utåt...om styrsnäckan skulle varit lika tajt hela vägen ända ut till fullt rattutslag så skulle det nypa och gå väldigt trögt i ytterläget efter en justering...och bilen skulle bli totalt livsfarlig eftersom den förmodligen bara skulle gå att svänga ytterst lite... ;)

...efter bytet av bussningen nr 15 i följande länk så blev min bil mindre spårkänslig vid inbromsningar... Länk
...Men eftersom verkstaden vick göra jobbet lät jag dem byta hela nr 14 istället för att fixa enbart en ny bussning...

...Man kan verkligen börja fundera på hur det var möjligt att köra min bil innan jag åtgärdade alla de bussningar och glapp som jag hitintills har åtgärdat och som har gett kännbara förbättringar...
Jag kan bara konstatera att det var de FEETA FÄLGARNA/DÄCKEN som förstörde min bil... =( *suck*

...Näe några 175/70 R13 sulor hadde nog suttit fint!?

DA
45
DAB
525i 1994
Smiley:
... kontroll av Pitman-fjupparna sker förmodligen lättast är bilens hjul är i den höjd den har när bilen står på backen... d.v.s. fjädringen är komprimerad. Om du lyfter bilen så fjädara hjulet ner och då hänger hjulet ned. då belastar du dom där pitman-fjupparna så det är svårt att känna om dom är dåliga.

Det man kan göra är att lyfta bilen och ställa den på pallbockar. Sätt sedan dongkraften under hjulet och lyft ett par cm... Se till att inte lyfta så mycket så du petar bilen av pallbockarna dock... Det blir så fula märken på bilen då och om man ligger under så blir man rätt platt så va lite försiktig.

Hur som med bilen i luften och dongkraften under bakhjulet så kan du enkelt känna om pitman-fjupparna e muggiga(dåliga)

När jag bytte mina silentblock vid 27000 mil så hade (enligt tidiager kvitton) detta skett 1 gång tidigare.

Mina pitman-fjuppar va så kass så dom glappade kännbart när bilen stod på backen. Jag tror många byter silentblocken men skippar pitman-fjupparna.

Ruskigt:
jag tror jag har 4 sådana fäljar... från en 2002'a tror jag .. Tänkte ha dom till min hundkoja men om du vill köpa dom så e dom billiga just nu... skulle se rätt skojigt ut... lite Mexican-lowrider stuk.

Di
23
Dilbert
523i Touring -98
när jag köpte min 523:a satt det slitna 245/45 18" goodyear f1 däck på.
köpte billiga kumho däck (samma dimmesion) från dackonline och nu
spårar den betydligt mindre.
har jag det minsta skillnad på luft tryck i framdäcken börjar den spåra!

Di
23
Dilbert
523i Touring -98
glömde skriva att med dom slitna däcken var bilen hopplös att köra rakt
fram på ojämna vägar! om det var däcken i sig eller att dom var slita ska
jag låta vara osagt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.