AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.689

Självstyrning på spårig väg

Sida 1 av 3
Bu
1
Bumsen 2
530 i 2001
Har en 530 2001 m.225-55 16 däck.
Goodyear f1.
Problemet är att på spårig asfalt nästan styr bilen sig själv.
Har varit o fått fyrhjulsinställning.
Inga stora avvikelser.
Hade 265 or innan .
De gick inte att hålla på vägen.
Fått tips om att dunlopdäck har en rundare profil.
Ser emellertid att de flesta BMW har Michelindäck.
Vill gärna höra om andras erfarenheter.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min E46:a var sån innan jag bytte däck, kör på 225/40-18 och 255/35-18. Det var bara framdäcken jag bytte vid det tillfället. Jag kör på Falken-däck

BMW CS #5206
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
fatta inte frågan: men jag bytte nyss till 245/45/18FRam 275/40/18 bak o den e helt överjävlig i 70-90 gjort 4-hjulsinst 3 ggr nu samt gått igenom alla bussningar/leder som folk tipsat om, enda lösningen jag kommit fram till är att man ska ligga i 120km/h för att avhjälpa spårigheten :)

Ge han olja Bara!!
Ar
46
Arne L
520i -98
har exakt samma problem har 235/45/18 runtom, och det är som du säger, bilen styr sig själv , tips någon?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Rent spontant så skulle jag gissa på slitna bussningar någonstans.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Smalare däck och högre profil är lösningen. Men vill man vara fin så får man lida pin som det heter.
Jag kör på 235/45 17" på min 540 och den spårar inte nämnvärt. Kör med Bridgestone Potenza.

Btw. Är inte 235/45 18" fel dimension? Dom måste ju va alldeles för stora?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har goodyear F1 på min i storlek 235/40-18 fram och 265/35-18 bak och den spårar inte mkt så jag gissar som tsaros på att ngt är slut i fram eller bakvagn , dock skall tilläggas att jag kört på breda lågprofil däck de senaste 7-8 åren så jag har nog vant mig lite vid spårighet men E39:an är grymt mkt bättre än min E34:a var i det avseendet. Michelin är mkt bra däck men inte direkt prisvärda vilket F1 nog får anses vara enl vad min gummi gubbe säger som säljer de flesta däcks fabrikaten.
Ar
46
Arne L
520i -98
J.Dredd hur menar du då alldeles för stora?
Jag har känt lite och verkar vara bussningarna, men jag får höra imorgon, ska dra den till verkstaden får se vad dom säger...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Arne: Du borde ha 235/40 18". Jag tror tom att dina hjul är olagliga att köra med eftersom rullomkretsen har ökat med mer än 5%.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ar
46
Arne L
520i -98
ja kan ha kollat fel, nu blev ja orolig :P, ska ner och titta lite senare
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Min bil är spårkänslig... =(

Bilen är sänkt fram...original bak!
Diffbroms på bakaxelklumpen om det har någon betydelse...?
Kör med 17" Fälgar 8,5" breda vet ej inpressning...?
Däck fram: Falken-Ohtsu FK-452 235/45 ZR17
Däck bak: Falken-Ohtsu FK-452 255/40 ZR17

Jag har bytt/kontrollerat alla bussningar i fram och bakvagnen på min E34...
Det enda jag kan tänka mig ha kvar att byta i bussningsväg är "silentblocken" ...det är möjligt att dessa är lite "mjuka" (dock hela...)
Framvagns inställningen är OK!
Styrsnäckan mm. glappar EJ...

Jag skall byta "silentblocken" men bakaxelklumpen ligger på 1:a plats på min "skall åtgärdas lista". Den låter som ett reaplan... =(
Och det är nog inte lätt att hitta någon klump med diffbroms från en 525:a eller kanske från en 520 eller en 535:a klump...!? Vi får väl se...måste klura ut varvtal mm. först!!!

Återkommer när jag provat bilen...efter bussningsbytet!

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Visa användare
17
mr_bowtieboy
525Tds Touring -95
jag kör på 235or fram och 255or bak på 17" kommer tuvär dock ej i håg profilen... men dom funkar kanon... inte en tendens till spårning sitter på en 525TDS touring -95

Ricktiga män lucktar Diesel...
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Spårkänslig visst. Använder Goodyear F1 18". Nog inte värre än andra "breda" däck med lågprofil (std M5). Känns dock bättre i litet högre farter...

Smiley©
Samma här! Spårar som fan tycker jag emellanåt.
Man känner direkt i ratten när bilen drar iväg åt sidan, bilen drar aldrig iväg utan att det känns i ratten, kan det vara nån ledtråd till vad det kan vara för fel?

Vet inte vad det kan vara, har gått igenom allt och det som verkar dåligt har bytts.
Jag skulle vilja känna rattrörelserna på en annan M5a, tycker min känns så "fjädrande/flexande" när man står still och rattar.

Däcken är Bridgestona och är i original M5 dimension, fälgarna har ET 13 så dom breddar ut 7mm mot original, kan det påverka?
Jag hoppas det är däcken som knasar för jag ska köpa nya hjul till bilen har jag tänkt, få se om det hjälper mina spårningar något.

/Thomas
se
661
seb_540
328i M F30
"jag med", min E39 spårar rejält med 265 bak, 235 fram. Milsvidd skillnad mot min M3 E36, med 235 fram o 255 bak - den spårade nada.
FredricF
Jag bytte nyligen till Falken FK452 235/45 17" runt om (från däckonline) på min E34 540AT och tycker att den spårar mer än vad som är behagligt om asfalten är ojämn. Har prövat med olika lufttryck men det hjälper inte.
Speciellt vid hårda inbromsningar får man passa bilen noga.

Samtidigt har jag en del "klonk" från framvagnen men jag är rätt säker på att det är krängningshämmaren och det borde knappast påverka spårningstendenserna.

Jag har aldrig kört på Falken förut men när pengarna inte vill räcka till Michelin eller Pirelli så fick det bli så.
Kanske dumsnålt......

/Fredric
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jag kör med Nokian NRY 235 fram 265 bak 18" på min E39/540
Bilen går som på räls, ingen som helst tendens till spårning på något underlag.

/Göran

Min bil
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Sen skall ju tilläggas att våra svenska vägar är i uselt skick på många ställen med djupa slitage spår , kommer man in på en nyasfalterad sträcka går ju bilen som en dröm , tyst och utan spårning.
Smiley©
FredricF:

När din bil drar iväg åt sidan känner du att det drar i ratten då?
Så gör min när den spårar, jag vet inte om det kan vara däcken som gör detta, men jävligt irriterande och farligt i lite högre hastigheter.

Varför jag undrar detta är för att det låter som om din bil började spåra efter däckbytet, alltså beror det på dom nya däcken, tänkte att det kanske är mina däck som är dåliga också.
Jag har alldrig kört min bil med andra däck så jag vet inte om jag slipper mina spårningar om jag byter däcken.
Jag ska köpa nya hjul runt om framöver, men då är frågan om bilen spårar likadant då, är det däcken eller är det något annat med bilen som spökar?

Jag tror inte man kan få bort alla spårningar, men min bil drar alldeles för mycket, speciellt när man bromsar (iofs mest då man märker det).

/Thomas
Visa användare
17
mr_bowtieboy
525Tds Touring -95
som jag skrev tidigare så spårar min inte ett dugg...
å det trotts att vu har väldigt dåliga vägar här ute...
kommer i håg farsans gamla Audi 80 -94 när han hadde 17" på den...
då va den helt hämsk att köra så det värkar som att minna däck funkar ricktigt bra iaf...

Ricktiga män lucktar Diesel...
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hewi: löste allt.. vägverket suger!

Ge han olja Bara!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.