AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.097

Varför fälls backspegel ej in?

Hej,

På vår M5 årsmodell 1999 så vill inte höger backspegel fällas in, den vänstra fungerar helt perfekt. Övrig funktion som att ställa i spegeln är ok men jag tycker det är bra att kunna fälla in spegeln när jag kör in i garage. Om det ej går att fixa var får jag tag i en backspegel och vad kan en sådan kosta?

mvh
Leif

Leif.S
He
29
Hebbe1973
M5 E39 -00 (Azurblå)
Har själv en M5 E39 och backspeglarna där krånglar ibland. Vet ej om det beror på att motorerna till speglarna börjar sina kraft men genom att manuellt dra ut/in dom funkar för ett tag. Tag i lite man kan vara rätt hårdhänt.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Min högerspegel vill inte heller fungera i foldfunktionen.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Vad jag vet/fått lära mig så ska man INTE fälla in dom manuellt för då kan man skada motorn..

Hade samma problem med mina flugbeklädda speglar, tror att det ligger massa skit mellan huset och "armen".
Prova och blås lite med vattenslangen/högtrycken.
ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

Även min högerspegel gick inte in ett tag men nu funkar den, funderar på om det är så att man kan välja om man vill att båda eller bara en ska fälla in sig, kanske beroende på hur skjutreglaget för höger/vänster spegel står??
Bara en idé - konstig dock att flera bilars just högra spegel fallerar...

BMW - is there anything else?
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Tydligen ett ganska vanligt problem på M5'an och nästan alltid passagerarsidan.
Tycks som om det kan fungera med att bara "dunka" till den om inte mekanismen är trasig - då kan det bli dyrt att fixa.
Fungerar backfunktionen - spegeln fälls ner så att Du kan se trottoarkanten?

Hej Easy Rider,

Spegeln snurrar och vrider sig uppåt in mot bilen men tyvärr så ståe den högra kvar och småhackar.

mvh
Leif

Leif.S
Mina brukar också lite bråka. Alternativt höger eller vänster, oftast höger. Mitt problem brukar lösa sig genom att jag lite bryter på spegeln. Men min kommer det inte ett ljud från när den inte fungerar. Det verkar som om din skulle vara fast eller motorn slut?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
har vanliga speglar som är fällbara, jag hade samma problem som ni. Sitter en liten lucka under spegelfästet, den öppnade jag och smorde upp därinne med vanlig oljespray och sen dess har den fungerat perfekt.

//Martin
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vred spegeln upp och ner och nu funkar foldfunktionen...
Ag
52
Agge_
M5 2000
530 IT 1993
Hade samma problem på min. Ett tag var det spegeln på höger sida som inte gick upp, efter ett tag gick problemet över till andra sidan.
Fick byta motorn på den.
Det kostade mucho grande så det är väl sista utvägen man vill ta.
Visste inte att det var ett vanligt problem på M5:orna, dålig kvalitet är väl det enda man kan säga.

//Agge
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag hade det problemet idag också. När jag skulle hem så ville inte vänstra backspegeln åka ner. Men det har hänt mig en gång tidigare... lite surt om det är motorn som strular. Tidigare så ställde jag in den vänstra backspegeln för de på verkstaden hade ändrat dess position. Ska testa imorn igen om den funkar som vanligt..

Är det några andra som haft problemet nyligen på sina m5:or?

Min Bil: Länk
ma
54
magcar
320D E91 -09
M5 E39 -99
525iA E34 -92
9-5 Aero-00

Nej, mina funkar bättre nu fast jag inte har gjort något. Men ibland måste jag trycka två ggr på knappen för att det ska hända nåt...

BMW - is there anything else?
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Ok, idag så funka dem igen.. tack och lov för det.

Min Bil: Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Jag hade samma problem tidigare på min M5 -99. Av en helt annan anledning än speglarna, lossade jag minuspolen på batteriet och lät den ligga av under en natt.
Nästa dag när jag återanslöt batteriet så funkade plötsligt speglarna igen!
Och dessutom _bättre_ än tidigare! Jag är lite osäker på om det verkligen kan ha med varandra att göra, men jag tänkte ändå nämna det här.
Möjligen kan det vara nån programvarubugg som blev resettad eller återställd med batteriet urkopplat...vad vet jag?
Prova vettja, och berätta om det hjälpte...?

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.