AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.087

Demontera stötfångare bak E36 Coupé

c_
13
c_o
525i Touring -92
Hej

Jag skall demontera stötfångaren bak på min 323i Coupé -96 för att ta av dragkroken som skall blästaras och målas. Innan jag börjar rycka och slita i delarna skulle jag uppskatta lite tips om infästningar osv. Var/vilka fästpunkter finns, skruvar eller clips?

Ni som har gjort det nyligen, kan ni inte skriva ner lite tips o trix?

Tack på förhand!

/Calle

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Först kan du ta och kolla i hjulhusen bak, där ska de sitta 3-4? platsnitar som man ska ta bort.
Sen är det bara gå bak och ta bort den stora platsbiten som sitter över avgasröret och bortåt. Där under om du lägger dig på backen och kollar rakt upp så ska de sitta 2 stora insexskrivar. Skriva bort dessa ut ryck den rakt ut.

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Om dessa rostat för kung o fosterland går det lika fint att låssa bultarna på insidan, titta under mattan ut mot stötfångaren, där sitter totalt 4 st 13 muttrar, dessa lossnar utan problem, för övrigt samma tillvägagångsätt.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
rakt ut= rakt bakåt! störfångaren ligger i ett spår, så därav ska du dra den rakt bak när den ska bort.
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Skriver ju som en kratta som vanligt. Tack för att ni täcker upp för mig :)

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Daniel
c_
13
c_o
525i Touring -92
Hej

Tack för svaren. Monterade bort den härom dagen!

Lite kompletterande info för andra som skall göra samma jobb:

1 : Lossa innerskärm/kåpa i hjulhusen bak. I vänster sitter bara en liten låpa som demonteras helt. I höger räcker det med om man lossar innerskärmen i bakkantoch viker undan den lite grann. Bakom dessa kåpor sitter två st skruvar (8 eller 10mm skalle) som skruvas bort.

2 demontera den svarta plast spoilern som nederst på stötfångaren. Den sitter med 1 st clips i var ända och kan sedan försiktigt vikas ut och häktas av.

3 under ovanstående spoiler sitter 2 st torx bultar av grövre dimension, 10mm gänga gissar jag på. Skruva av dessa, håll samtidigt i stötfångaren för detta är de sista infästningspunkterna.

4 dra kofångaren rakt bakåt.

Klart!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.