AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
542

Många små frågor om E23

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nu har jag kommit till ett läge där jag måste fråga de kunniga.

* Hur plockar man ur Tändningslåset på bilen
* var sitter relät till Bränslepumpen på en 733 -82.
* hur stor skillnad är det på -82 och -85 modellen. Jag har en färddator och några AC prylar som jag inte vet om de passar.

Jag har massvis med frågor.. men dessa räcker så länge..

Bader
BMW-Yoda
-Är det hela rattstången eller bara låskolven?
-Om det är en motronic så är det första eller andra relät utanför säkringscentralen mot motorn.(Med reservation om du har nyare eller äldre panelen i bilen 81/82=brytår.)
-Hur stor skillnad? Om du har en modell efter brytet så är dom identiska. Har du en före, så funkar det inte med färddatorn. Plus en massa annat som skiljer.
Har du instrument med serviceindikator, då har du modell efter bryt.

BMW-Yoda
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nu ska du få höra.
Det är den gamla modellen, -82.
Lister, Kofångare, knappar, ac, färddator, allt är det gamla MEN jag har service indikator i instrumentbrädan !!

Jag vill helst bara byta låskolven, men om jag måste byta hela rattstången så kan jag göra det också.

Är det säkert att relät sitter i motorumet?
Vad är det då som gör att bilen startar när jag slår på reläna under ratten? Startspärren??

Jag får helt enkelt göra en "biltema" montering av grejerna från den nyare bilen. Det verkar ganska simpelt med att bara koppla på lite ström här och var på elsätena och elhissarna..

Bader
BMW-Yoda
Är det en motronic, eller en jetronic? Prova att bygla det relät istället. Kan vara relä till nåt annat viktigt, som den måste ha för att starta. Det ändrades väldigt mycket på E-23 just 81-82, och dom verkar ha ändrat successivt. Enklast är väl att byta rattstång, för du måste ju ändå ha bort den för att kunna byta kolven.

BMW-Yoda
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Du hade rätt du Store.. Bränsle relät satt precis där du sa att det skulle sitta.
Att byta rattstång.. hmm, varför inte.
Det kvittar vilken som sitter där.
Kan man bara skruva loss grejerna eller är det såna special skruvar till skiten där också?
BMW-Yoda
Nä den byter du rätt fort. Det ser värre ut än vad det är.

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.