AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.476

Sportavgassystem M5 E39

Hej,

Jag har en M5 av årsmodell 1999 och undrar om det finns sportavgassystem till denna modell. Vad ger det för effekt om man byter till ett sådant system och varifrån byter man är det bara bakre delen ? Vad kostar ett sådant system?

mvh
Leif

Leif.S
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Kolla på Beastpower.com dom har det mesta även ljudfiler.
Kostar från ca 15000 och uppåt
Dom finns även i sverige(beastpower.se)
Sen finns ju Feritta kostar ca 10000kr för catback system.
Angående effektökning så är det nog inte så märkbart.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har Supersprint på min..Grymt ljud...Kan varmt rek detta..

Min bil: Länk

Sebbe
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Mitt är bytt från kattarna och bakåt......Org.systemet från kattarna o bakåt väger ca 68 kg medans mitt Supersprint väger endast 16 kg

Min bil: Länk

Sebbe
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Kolla med Beastpower som Stefan skriver. Den svenska filialen kan hjälpa Dig med monteringen.
Finns många olika fabrikat och utföranden. Varför man byter? För ljudet och utseendet. Hörs nog mest utanför bilen tyvärr. Vill man höra ljudet kan man fälla ner baksätet om man har den optionen.
Själv har jag valt Tbi Rumore...:-)

Fi
31
Finnishfan
E60 M5 - 05
Har själv Kellener Motorsports "Supersound" bakdämpare. Maffigt ljud. Många har just Kellener (eller Supersprint eller Tubi) samt s.k. x-pipes (bort med mellandämpare och resonator), men ljudet lär vara ganska....högt.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Tänkte ja kunde lika gärna fortsätta på den här tråden istället för o starta en ny. Går i funderingarna likt många andra sjort här om att byta mitt original M5 system mot något som låter lite mer, nu är det så att ja vill gå lite djupare i hur det verkligen är när man ska "åka" i bilen o inte bara är ute för o "köra" bil. Va nämnligen så att vi beställde ett Tubi Rumore till min väns RS4:a -06a o den låter enormt mycke och har på engelska såkallat "drone" i 110 vilket är mycke jobbigt om man skall åka långt. Sen har dom ett Rumore system på deras Gallardo o den åker man däremot rätt ok i i 110. Nu till M5an då hur beter den sig med ett Tubi Rumore system? Enligt Manu på Scuderiasystems är det inga problem med "drone" på M5:an som det är på RS4:an o dt ska heller inte "smattra" lika mycke som på den. Stämmer det någon som har? Min tanke var annars att köpa ett komplett Supersprint system med X-pipe o slutburkar (blir billigare oxå) men då kan man läsa på M5board att det blir mcyke värre o åka långt i än med ett Tubi system fast vill man att det ska låta högt ska man inte köpa supersprint. Ja blir helt villrådig. Snälla hjälp!! ;))

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag för min del förstår inte varför man i detta avseende¹ inte går till en lokal pulare.... eller ja, svensk firma.
Ferrita är kvalificerade och RakaRör i Gtb-trakten verkar veta vad de pysslar med.

Finesserna är två :

1) Ett Ferritasystem kostar 1/3-del av supersprint (12, jag har frågat) å likaså RakaRör (som för övrigt har en bra trippeldämpare som INTE är oljudande fullflöde utan mullemullemull - jag har det på 323'an)
2) Blir det "fel" kan man få det ändrat... lägga till en mellandämpare etc.

Köp ett svindyrt färdigt märkessystem och du sitter där...

Mer fnys i maskin får du ändå inte utan bara dB.

MVHan som tycker och tänker

¹ Hörde med Qvarnis å han har bytt, bökat, filat, programmerat, putsat, fråga, testa, å inte blev det många hästar utan oftast färre.
Trimgraden 80hk/liter är inte LÅG, speciellt inte vid varvtalet ifråga. Skall du ha ut mer hästar ur en 5-litersmaskin (en bra tumregel är att man får 100Nm per liter i vrid) så gäller det att varva... frågan är om cylendergeometrin tillåter så mycket mer och att därför åtgärder som ger effekt ofelbart innebär ökning av varvtal och slitage.
Det går liksom inte förbränningstekniskt att utvinna så mycket mer än det som görs...
Dagens motorcyklar med 100 milijarder hästar har fortfarande samma vridmoment per slagvolym - de varvar utavhelvete mycket mera bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.