AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.110

Vinterfälgar 17"

hw
Har en E39 med 17" Parallelleker som jag funderar på att sätta vinterdojor på.
Kör mest i Stockholm där det oftast inte är någon riktig vinter.

Är det någon som har gjort det? Funkar det att köra med 9 tummarna bak? Är det bättre att skaffa två 8 tummare bak? Är fälgen för öppen så att man får problem när det är mycket snö?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kör min mrd 17" på vinter o klagar inte. Jag har Hankook Icebear 225/45 R17 dubbfria o det funkar bra ihopp med ASC. Kan vara lite känsligt på några cm snö eller slask men det är bara att ta det lungt...
Däremot om du får en del snö på/i fälgen så kan det skapa otrevlig obalans som känns ganska tydligt.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kör också med M Parallellkerer 17" som vinterfälgar Länk fast då med 8" runt om. Upplevde inga direkta problem med snö fälgarna men självklart är risken större än om man väljer 16" plåtisar med fälgsidor ;) Som Grabber skriver så funkar det hyffsat med dubbfria 17". Kör själv på Dunlop 235/45-17.

___
//Ulf
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Jag kör som Programmer med M Parallelleker 17x8" runt om med dubbade 235/45 Nokian Hakka 4. Tyckte att 9"-fälgarna blev lite för feta för att montera 235:or på, så jag lyckades komma över två beg. 8".

Har inte märkt några speciella problem med snö i fälgarna. (Kanske beroende på att det är en annan sorts snö här på våra osaltade nordpolsvägar ;-)

Däremot upplever jag ett annat (i-lands)problem med 8-tummare runt om. Ytterkanten på bakfälgarna kommer nämligen inte lika långt ut som 9-tumsfälgarna som egentligen ska sitta där...

Efter div. teoretiska och praktiska experiment har jag kommit fram till att det skiljer 7mm. Låter kanske inte så fasligt mycket, men det märks faktiskt. (Speciellt när man just har bytt från 10x18" sommarhjul med 265:or).

Det kanske är helgerån att börja fundera på spacers på en sådan här bil, men jag har börjat leta efter 7-10mm spacers med 74,1mm centrumstryrning på både nav- och fälgsida, hitills tyvärr utan framgång.

Är det någon här som gjort en liknande operation, eller kanske känner till om och var man kan hitta dylika mojänger?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

DLux: Håller med dig om att det ser lite tunnt ut med 8" bak och jag kör med denna bredd året runt (8x18" 235/40-18 på sommaren). Har också funderat på spacers men det har inte blivit av. Brukar finnas annonser på Blocket för något företag som säljer. Hittade även några här Länk dock är den tunnaste 12mm om jag tolkar spårviddsökningen rätt.

___
//Ulf
hw
Det låter som att jag skall behålla 9 tummarna bak.
Det är ju viktigt att bilen är snygg. Får ta det lite lugnt i vinter.

Tänkte ändå skaffa nya dubbfria runt om.

Till våren blir det 18" M5 fälgar.

hw
Om jag skall köpa friktionsdäck bak tex Dunlop Winter Sport M3 vad skall jag ha för dimension bak? 255/40/17 eller 255/45/17?

Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
hw: Med 255/40-17 blir det rätt rullningsomkrets. (Det är också den dimensionen som sitter original på 9-tums M Parallellekerfälg till E39).
hw
Tack för all information. Om en månad blir det till att inhandla
nya vintersulor.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.