|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Höjden av okunskap är väl att tanka diesel i spolarvätskebehållaren? Inte för jag har sett någon göra det men gör någon det så har jag i alla fall skrivit det här att gör det inte:) Mvh Asken Som uppmuntrar Bilstein Engine Flush utan egen vinning, såsom nöjd kund med viljan att flera får ett fordon som förbränner bättre, utan koksavlagringar inuti och lite mindre utsläpp per mil efteråt. Retrointelligent!:) |
|
|
Himla kul tråd. Har ett par ganska kul historier själv. Den första är från lääänge tillbaka, när jag var 17 och jobbade extra i en bilverkstad. En man i 55-årsåldern kom in med sin MB från tidigt sjuttiotal (kommer inte ihåg exakt modell). En diesel, väldigt välskött i lack och klädsel, men den rök något fruktansvärt och han undrade vad det kunde bero på. Mekanikern konstaterade snabbt att det antagligen var dags för ett oljebyte, varpå bilägaren blev helt ställd. Det visade sig att han aldrig hade bytt olja i bilen sedan den var ny och det var runt 20 år sedan vid tillfället... Enda gången jag har sett olja som bokstavligen var tjock som mörk sirap. Mannen, nu lite orolig för sin bils hälsa undrade om det var något mer han borde göra. "Kanske lika bra att byta tändstift på en gång också..." Suck En annan lite kul incident var förra sommaren när vi skulle låna en bil av min frus kompis (som säljer SAAB) då vår långfärdsbil var på verkstad. En 9-5 Sedan skulle vi få åka istället. Min fru proklamerade dock glatt att "Vi ska åka någon modell som jag aldrig har hört talas om. En SAAB Sudan är det visst". Den sista historian handlar inte så mycket om mekaniskt kunnande, mer om hantering av lack och sprayburkar. Min morfar (som var teknisk analfabet) hade för många år sedan en lite smårisig Volvo 343, i en horribel bebisblå färg. Han hade lagat lite rost och lyckats med detta, varefter han skulle spraya de lagade ytorna med bättringsfärg. Dock hade munstycket i sprayburken torkat ihop. Efter en stunds fundering tyckte min morfar att "man kan väl lika gärna öppna burken och måla på färgen..." Sagt och gjort satte han en skruvmejsel i toppen och slog till med en hammare. Resultatet var ju naturligtvis en vacker fontän av bebisblåfärg, som inte bara förvandlade morfar till gammelsmurfen, utan dessutom gjorde lacken och rutorna på i stort sett hela bilen blåknottriga. Morfar blev normal igen, men bilen hade för alltid ett lite mystiskt skimmer över sig och kändes lite som en appelsin.. |
|
|
För ett par dagar sedan stannade jag med lastbil o släp(24m) på en mack köpa nåt att tugga på. Ställde mig vid pumpen där fanns det plats o skulle in o ut. Kvinnan i kassan ville att jag ska betala för 36 liter bensin! Hon ville inte heller förstå att lastbilar går inte på bensin utan diesel o 36 liter skulle vara meningslöst att tanka då tanken rymmer 450 liter. Till sist kom herren som hade tankat dom 36 liter bensin... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Haha Grabber... man kunde ju annars ha förväntat sig att om man jobbar på en bensinmack så bör man ha åtminstone en liten gnutta kunskap om motorfordon, men uppenbarligen inte... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Asken! Med tanke på just diesel i spolarvätske behållaren!!! Har ju sett ett antal nyblivna båtägare,som tankat diesel/bensin i färskvattenpåfyllningen på sina båtar. MVH Patrik |
|
På en mekanisk verkstad jag jobbade på för många år sedan, jobbade det under en period en kille som gärna ville kunna allt. Och det riktigt bra. Han kom med ett riktigt höjdarförslag i en diskussion ang. en cross-cart som en annan kille på verkstaden höll på att bygga. Han skulle montera en vattenkyld Honda-motor och funderade på en lämplig kylare som skulle vara billig och lagom stor, kanske från en liten personbil eller så. VW 1200 (bubbla) blev förslaget i alla fall.. AE |
|
|
M635.. "-Usch jag spillde diesel på mig när jag tankade! Jag går ner i ruffen och ställer mig i duschen..." :)) AE |
|
| en polare hävdade bestämt att det satt en rak v6a i hans farsas mb w124 300e! =) sammt att min morbrors fru gjorde en klassiker och fyllde olja upp till locket en gång för länge sen... | |
| En fd jobbar kompis tycker att hans raka 6:a går så fint i sin volvo 760. Man får mkt mer bottenkraft med en rak motor....hahaha undrar om han sett att det sitter en av de sämsta v6:orna i historien under huven på hans bil... Samme person hävdar också med bestämdhet att hans Yamaha Fz750 gör 290 kmh.... | |
lob |
Detta hände nån gång under åttiotalet. En tysk turist, Hans, som hade bjudit in sig själv till att bli min fars "bästa" vän (men det är en annan historia) köpte en saab 900. Bilen var inte gammal men Hans hittade några rostfläckar på bilen bl a skärmkant, och i motorummet. Fullkomligt vansinnig över detta ritar han (han var arkitekt till proffesionen) ritning på en saab 900 med rostfritt stålrörschassi och förslag till diverse åtgärder för att undvika rost på utsatta ställen. Tar med sig ritningen och åker till Saab i Trollhättan och försöker få tala med någon på utvecklingsavdelningen för att visa upp sitt alster. Mottagandet var svalt. Istället sålde han saaben och köpte en Renault Apgunga i vilken han försvann ur våra liv Länk |
lob |
Kom ju på en klassiker till. Min kompis Pierre från tiden när jag bodde i Örebro var kock, fransman och drev gourmerestaurang. En dag skulle han upp till Sthlm och fick låna min Audi 80 coupe. Bilen var utrustad med telefon och jag sa att om det är några problem var det bara att ringa. Efetr en timme kom samtalet. En mycket upprörd Pierre som bröt på franska likt Peter Sellers undrar vad som är fel för det flimmrar till i en lampa på instrumentpanelen när bilen går på tomgång. Jag frågar vilken lampa det är varpå han svarar: Det flimmrar i såssnipan!! Snacka om att vara yrkesskadad. Såssnipan var givetvis oljelampan. Länk |
|
Jobbade på mack när jag pluggade i början av 90-talet. Det var en riktig mack utan livsmedel där man kunde köpa fördelarlock, fläktremmar och dylikt som ingen mack har idag. Det var inte helt ovanligt att kunder kom in och köpte olja och plockade åt sig en flaska växellådsolja. Jag brukade påpeka att du vet väl att det där är växellådsolja. Det hände tyvär att kunden sa ja och sedan gick ut i bilen och fyllde upp motorn. Vi hade också torkarblad med medföljande ask med ett antal olika adapters för olika bilmärken. Tjejer frågade ofta om hjälp med bytet medan medelålders män kunde stå länge och krångla med detta innan de kom in och till slut bad om hjälp med en lite generad min. Vi hade GDS-hall och köpte man ett avgassystem fick man en timme i hallen utan kostnad. Det var inte många som kunde byta på en timme. De flesta fick inte loss det gamla systemet från grenröret och åkte därifrån med det nya systemet i bagaget. |
|
|
Har en kvinnlig kollega som gett upphov till många roliga historier. Hon skulle tanka bilen på väg till jobbet en dag. Hon fick inte i någon bensin för munstycket slog ifrån hela tiden. Det var en obemannad station men hon fick hjälp av en taxichaufför som inte heller lyckades tanka hennes bil. Han kommer fram till att det kanske är vacum i tanken ?! Kollegan ringer sin man som säger: Men älskling, jag tankade ju din bil i går. Samma kollega parkerade sin splitter nya bil på en stor parkering för att gå och handla. När hon kommer tillbaka hittar hon inte bilen. Hon blir rädda att den kanske är stulen men får hjälp av några personer att leta efter bilen. Hon talar om att det är en röd bil. De hittar inte bilen men en stund senare går hon förbi sin bil och kommer då på att den ju är blå. Lite pinsamt när hon rullar därifrån i en blå bil och kör förbi personerna som hjälpt henne att leta efter en röd bli. Samma kollega gick in i herrarnas dusch på en konferensanläggning och satte sig sedan i herrarnas tomma bastu. När en naken herre kommer in i bastun så hävdar hon bestämt att han befinner sig på damernas. |
|
|
När jag gick elektrikerutbildning i början av 90-talet så hade jag en kursare som med ett stort mått av stolthet berättade att han hade köpt motorolja till halva priset. Allt var väl så här långt i berättelsen, men sen när vi började få ihop pusselbitarna i "smartnessen" kunde vi konstatera att han hade olja för ca. 150 år, utifrån den oljaförbrukning som han tidigare hade redovisat, eftersom det låga priset låg i att leveransen bestod i ett fat motorolja. Detta innebar också att att han förmodligen kunde ta med sig ca. 120 liter olja i graven eftersom han var ca. 50 år vid beställningstillället. Vid ett studiebesök hos en känd stor kylskåpstillverkare satt klassen i ett fikarum och inväntade represetanten från fabriken. Under tiden försåg sig de flesta av med gratisdrycker från kaffeautomaten, märkligt nog inte av ovan nämnda kursare. När vi sedan skulle ge oss ut i fabriken sa jag skämtsamt till kursaren att de bör tejpa över myntinkastet på kaffeautomate så att ingen lägger in pengar av misstag efterom det var gratis. "Gratis, är kaffet gratis?" Svarade kursaren var på han stannade kvar i fikarummet och försåg sig med 3 koppar tokvarmt kaffe i händerna och stegade stolt ut i fabriken med kapet. Vad denne herres drivkraft i livet är råder det ingen tvekan om, men snålheten bedrar visheten har fått ett ansikte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.