AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.146

Höjden av okunskap om bilar?

Sida 4 av 5
Känner en person som försökte tanka diesel i en bensinare. Eftersom munstycket inte passade så gick hon in på macken och frågade efter en tratt så att hon skulle kunna tanka bilen....
Nu kallas hon alltid för Tratten!

Keep Your Distance!
Clubsport:
Min mor har gjort det omvända, tankat 60 liter 95-oktanig blyfritt i sin opel-diesel.
Till hennes försvar ska sägas att det inte handlade om okunskap på det sättet, hon hade haft bilen en vecka och hade innan alltid kört bensinare, när hon skulle tanka var det något som distraherade henne så det gick väl på ren rutin att ta det gröna handtaget och börja tanka. Som tur var kom hon på misstaget innan hon satte sig i bilen igen.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
på tal om diesel o bensin:
Var på Micro en dag o då kom en snubbe ca 40-50 år, ser ut lite sliten o ska köpa tändstift till en SAAB.
Han i disken frågar bil nr o efter en stund hör jag:
- tyvär, vi har inga tändstift till diesel motorer.

Han kanske menade glödstift men båda talade om tändstift!

BMW - Beroende Med Wilja!
netz
En kille jag känner skulle stolt visa upp sitt nyinköpta fynd en Camaro med kompressormatning ,WOW tänkte jag (kanske provköra mums),han svänger upp garagedörren... Camaro javisst men var är kompressorn då? då svarar han att den är elektrisk och sitter inne under instrumentbrädan!!!!, jag bara vek mej som en fällkniv,när jag hade hämtat mej lite så begrep jag att han verkligen trodde på vad han sa,han hävdade bestämt att den spann i alla fall loss i 130 om han tryckte på knappen inne i kupen, kippande efter luft gick jag därifrån.
Ps han har fortfarande kvar den,men han pratar aldrig om den.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
En lumparpolare hävdade bestämt att hans Opel Corsa -90 hade gått nästan 100 000 mil. Vägmätaren höll ju på att slå runt. Att mätaren bara går till 10 000 på en gammal Corsa lyssnade han inte på...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Mätarna ändrades väl i slutat på 60 talet på de flesta bilar till att bara gå till 10 tusen mil så Opel Corsa är väl inte så gammal
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
gto80:
Nejnej, tiotusenmilamätarna fanns långt in på 90-talet. Finns många exempel på det, fast då handlar det om märken som Opel och Ford och annat skräp. I fallet Corsa är jag rätt säker på att det är en tiotusenmilamätare eftersom det bara är 6 st siffror och den mäter i km. Dvs den slår runt vid 100 000 km = 10 000 mil.
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Jobbar ju på mack så en del roliga saker har ju hänt.

T.ex fick jag hjälpa en kille att sanera spolarvätskebehållaren på en X5:a eftersom han hade hällt motoroljan där och givetvis hunnit spola rutan så att olja kommit in i systemet.

Men det absolut roligaste som hänt är en dam i 45-årsåldern som skulle köpa olja till sin Golf III. Hon köpte en liter och gick ut till sin bil och skulle fylla på själv. Tänkte inte mer på det, men efter ca 10 min kom hon in igen på mindre bra humör gapandes: Vilken idiotisk konstruktion!!!

Vad menar du, frågade jag.
Det visade sig att damen hade börjat fylla på oljan i hålet för oljestickan och tyckte givetvis det var svårt att pricka rätt.
Blev riktigt pinsamt att behöva visa henne att det var lättare att hälla i oljan på det "normala" stället.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Min svärfar skulle vara hjälpsam och fylla på kylarvätska och slog glykolblandningen i behållaren för intensivrengöringen på min 520.....
Gissa om det blev kladdigt på rutan.

En lumparkompis skröt om sin fars Opel Commodore automat och hävdade med bestämdhet att den gjorde 110 på ettan...

Freude am fahren
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En Lamborghini Diablo VT kan backa i 120 km/h enligt katalogen. :-)

___
Bilen: Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Åkte taxi en regnig, mörk kväll i Genua. Vi var fullt med folk i bilen - en splajdans ny VW minibuss med klimatanläggning - och det tog väl åtta sekunder innan samtliga rutor var igenimmade. Taxichauffören gasade på rätt friskt och vi började skoja om "use the force, Luke" lite nervöst. Den italienska trafiken är ju inte känd för att vara förlåtande.... Ingen kunde se ett smack.

Vi skruvade på oss ett tag, sedan började chaffisen försöka torka vindrutan med handen. Det gick inte alls bra. Till slut stog jag inte ut längre utan kastade mig fram över sätet framför och började knappa på klimatanläggningen som visade sig vara helt avstängd. Ett par snabba tryck, fullt blås på rutorna och "voila" vi kunde se igen.

Taxichaffisen sa inte ett pip på resten av resan och fläkten gick för fullt trots att rutorna var helt torra. Jag misstänker att den fortfarande går för fullt :)

/ElakaKatten

Haha kul läsning ifrån de där småpojkarna som kunde allt o lite till.. Visst några av dem hade ju lite koll va men en del......... Väldigt viktigt att det inte var en röd volvo iaf.. Han verkade grymmt stolt över sin pappas volvobilar :)
Kan fö tilläga att min kusin trodde att en weber förknasare till en bil tillhörde en Sachs motor :) Han gick Fordon!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag och min sambo träffades ägde jag min gamla 525i (--> Länk ). Min sambo hade förstått att jag var väldigt intresserad av BMW men kunde inte riktigt förstå varför. Så jag fick visa vad körglädje innebar för mig och hon kunde se tjusningen i det hela och började tycka att alla BMW bilar hade fräck design.

Efter ett tag bytte vi bil till en 318iS (--> Länk ) och en dag när vi körde på motorvägen så körde en risig E30 om oss och när min sambo ser att det sitter BMW emblem på bilen så utbrister hon "Vad är det för löjlig BMW?", då blir svaret, "Det är precis en lika dan som du åker i...."

Hon sa inte så mycket mer... men har lärt sig en hel del om olika modeller sedan dess.

___
Bilen: Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Mugges inlägg får mig att tänka på mig själv.
Dagen efter att jag köpt e24:an mötte jag en skum BMW. Det var en modell jag INTE kunde placera. Jag blev helt rutig i huvudet, för den var lik en gammal 7:a (e23) men det var ingen sådan. När jag förbryllat, upprört, nervöst tittade i backspegeln för en sista chans att försöka artbestämma åbäket så slog det mig att... Det var precis en sådan som jag själv satt i...
Komiskt:)

/Fredrik
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag skulle besiktiga dragbilen en Volvo Fh12 och körde in i hallen. Jaha en SCANIA sade killen...sedan trodde hans kollega att bilen var fyrhjulsdriven bara för att de hittade ett par stag mellan pusheraxeln och drivaxeln. (en pusherbil ser ut som en boggiebil men hissar upp hjulaxeln framför drivhjulen istället)
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Min fru är inte heller särkilt intreserad av bilar hon heller. Hon var på semester tillsammans med några tjej kompisar i somras, vid ett av tillfällena när vi pratades vid per telefon så berättade hon att hon sett en sån fräck BMW och försökte med alla utryck förklara vad det var för bil, utan att jag förstod vad det var för BMW. När hon komit hem så frågade jag henne och hon försökte föklara och hon tyckte bestämt att en sådan skulle vi köpa så jag tog en bild på den med kameran i telefonen, sa hon. Hon ger mig telefonen och jag blädrar bland bilderna och hittar bilen?? En vinröd BMW 850 med Alpina fälgar! Men älsklig titta ut på uppfarten! Vi har redan en sådan....det är bara andra fälgar på vår. Jaha sa hon och gick.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Min fru är inte heller särkilt intreserad av bilar hon heller. Hon var på semester tillsammans med några tjej kompisar i somras, vid ett av tillfällena när vi pratades vid per telefon så berättade hon att hon sett en sån fräck BMW och försökte med alla utryck förklara vad det var för bil, utan att jag förstod vad det var för BMW. När hon komit hem så frågade jag henne och hon försökte föklara och hon tyckte bestämt att en sådan skulle vi köpa så jag tog en bild på den med kameran i telefonen, sa hon. Hon ger mig telefonen och jag blädrar bland bilderna och hittar bilen?? En vinröd BMW 850 med Alpina fälgar! Men älsklig titta ut på uppfarten! Vi har redan en sådan....det är bara andra fälgar på vår. Jaha sa hon och gick.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. IP: ...[176.237]

Hahahahahah den var bra.
Var försenad till ett 50-årskalas i fredags och sprang ut till bilen för att fylla på spolarvätska, slet upp motorhuven, skruvade febrilt loss locket men drabbades av ett ögonblicks klarhet mitt i stressen och hejdade mig. Jag vet inte vad effekten blir av att hälla spolarvätska i en kylare, men det kan inte vara nyttigt. Jag valde att skruva fast locket igen och fylla på i rätt öppning.

Mvh
Mikael
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Min Granne, en läkare kom in till mig en morgon och frågade om jag ville hjälpa honom och dra igång bilen. Javist inga problem, han påpekade att hans volvo 244 brukade ha startproblem när fukten lade sig om hösten och att bilen brukade starta efter en relativt kort bogser runda i kvarteret. Så vi bogserade 2 varv, 3 varv tills jag gav upp gick bort till volon öppnade huven och upptäckte att någon hade stulit förgasarna..

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
La
3
Lappis
320iC -92
Min farsa skulle assistera min farfar med besiktning på hans släpvagn. Han kollade över det så det inte skulle vara något att anmärka på. Tyvärr drabbades farsgubben min av ryggskott dagen till ära så han skickade sin fru. Glad i hågen åker hon dit, får släpet kollat och kommer hem.
-Släpet gick inte igenom besiktningen.
-Va i helsike säger du? Vad klagade de på?
-Ojämn bromsverkan...
-Ge mig nyklarna till bilen.

Fader åker svårt plågad upp till besiktningen, plockar med sig platschefen ut och frågade hur i hela helsike han kunde få anmärkning på ojämn bromsverkan på ett OBROMSAT SLÄP.
Platschefen var lika imponerad som fadern och tyckte att det skulle bli intressant att fråga han som besiktat. Han blåhävdade sin rätt till dess han sett släpet.
Tror ni han står överst på listan när det är dags för löneförhöjning?

(//Lappen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.