AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.147

Höjden av okunskap om bilar?

Sida 2 av 5
os
6
ostanfors
540 IA -97
Min kompis Daniel hade för några år sedan en Ford Sierra -85 som vi kuskade runt i Norge med. En dag upptäcktes till hans stora förvåning att tutan slutat fungera. Detta skulle ju åtgärdas förstås varpå han åker till OK-macken i närheten. Får tag på verkstadskillen och säger:

"Min tutgas är slut. Vad kostar det att fylla upp tutan?"

Samma kille har förövrigt också försökt glidvalla ett par längdskidor med paraffin och kittel inköpt på Myrorna som enda hjälpmedel.

Mvh Nisse
Jag kan säga att det kan vara jätte roligt med fålk som inte ens vet vad det är för motor i deras bil och jag kan säga att jag har träffat många såna:)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Visst folk besitter en skrämmande låg kunskap om bilar. Man blir ledsen nästan. Det värsta är dock de som inte vet nåt men tror sig veta massor och tycker en Porsche 911 är "ful" och en röd Hyundai Scoupe eller en Mazda 323 model F är deras drömbil.

På dessa människor blir jag heligt förbannad ärligt talat. Höjden av smaklöshet! Känner flera stycken som uttalat sig så om ovanstående bilmodeller. VIDRIGT!

Samt folk som inte vet nåt om bilar undrar t ex varför jag köper "så gamla" bilar när jag kan köpa en nyare bil. Dvs DOM idiotförklarar MIG och tycker JAG är dum för att jag inte köper nån ny liten billig Skoda. "Den är ju mycket billigare och bättre". Jag skiter i vad 7:an kostar i drift. Ska framöver köpa 750iAL enbart för att reta upp dessa individer.

mvh
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
En på bilprovningen sa att mina stötdämpare på min Morris 1300 var slut.
Jag bad honom visa var de sitter och när han inte kunde hitta några så fick jag förklara hur fjädringen fungerar på en bil med hydrolastic.
Lars

Finbilen:Länk
En kompis till mig kom körandes förbi en bensinmack för många år sedan, han ser då att hans morfar/farfar's bil står på macken med huven uppe. Så han svänger in, precis när han kliver ur kommer gubben med vattenkannan i högsta hugg. Min kompis lägger märke till att alla lock är avskruvade i motorrummet, och gubben börjar hälla vatten i allihopa samtidigt, han far alltså runt med vattenkannan i hela motorrummet. Min kompis skriker nej nej nej, vad gör du, du skall inte ha vatten där. Äsch!! svarar gubben, jag är inte så noga på sånt. Min kompis tar sig för pannan och säger, du nej. Men bilen är nog...

Kan tillägga att kort därefter fick han byta oljan åt honom i styrservon, för det skrek något fruktansvärt när gubben lade om ratten...

/Fredrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men Stavros!
Porsche ääär fuuul, iallafall 924:an ;-)

MVH Patrik
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Rolig läsning!

En bekant hade en Volvo 740 med deras typiska bromsar.
Han fråga vad ska man göra för att få bromsar att gå tyst o på skoj svarade vi: "du kan ta lite koppar fet o smörja allt".
En stund senare var han i farten o kladda fet på bromsoken o bromsskivan o skulle testa, tur att handbromsen funkade på bilen!

BMW - Beroende Med Wilja!
Lite ot men åkte med en bekant i hans mors bil och såg hennes digra samling av parkeringsskivor, kunde inte motstå att fråga henne senare om anledningen.

Fick till svar att man var "tvungen" att ha en till varje parkeringsplats annars skulle hon minsan få böter...

lillan Länk

//Thomas
Kom just på, min yngre brors kompis hade en 520 E39 för en tid sedan. En gång pratade han om BMW's V6'or och hur bra som e. Jag bad honom visa mig sin BMW's V6. Frågade honom om inte cylindrarna skulle vara i ett V om det vore en Vkonstruktions motor, han fattade inte riktigt.

Förklarade för honom att BMW använder raka motorer. Det visste han inget om... En sann BMW enthusiast:)
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Det handlar inte om bilar men men..

En bekant ringer och säger att hennes TV inte funkar.
jag ... vad hände?
hon ... det bara slocknade.
jag ... hmm.. førresten när var det sist du hällde fotogen i TVn?
hon... FOTOGEN?! vad är det før något??
jag... I så fall är det fotogen som är slut och jag skrattar och lägger på luren.

Typ 10 dagar senare träffar jag henne i stan och hon säger, du det var inte lätt att få tag i fotogen eller vad det nu heter. Men nu här jag køpt en liter och du måste vissa mig hur jag ska hälla den i TVn. Och jag skrattar och skrattar .... hon bilr så sur att hon går där i från utan att säga hejdå. Jag ringer henne dagen efter hon är fortfarande sur. Till sist køpte jag en begagnade TV till henne. Hon var fortfarande sur. Idag har hon en plasma TV som inte behøver nån fotogen. Vi brukar faktiskt skoja om det då och då när vi träffas.

Detta hände i børjan av 90 talet.
mvh.
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Hade en chef en gång som tänkte lämna in sin Porsche Carrera på verkstad för byte av torkarblad. Det löste sig dock utan verkstadsbesök... Har även hört ett radioreportage från en bilutställning där reportern bland annat kikade på en Ferrari med åttacylindrig V12:a :)
Christer Glenning hade ju några sköna citat på sin tid. Ett som jag direkt kommer på är ju:
"Här har vi alltså conceptbilen BMW Just 4/2 - dvs. den driver bara på bakdäcken..."
En MB-försäljare anordnade en tipstävling vid introduktionen av nya S-klass, i början av 90-talet. En fråga var: Hur många ventiler har motorn i nya MB 600? Det högsta som fanns att välja på var 32! Jag påpekade att enkel matematik visar att svaret skall vara 48, men nej då, teknikerna hade sagt att det var 32! (Visade än en gång att säljare inte behöver kunna något, förutom att låta munnen gå hela tiden.)
Perre S; Kanske samma MB-säljare som informerade mig om att den då nya 320 utvecklade över 4000nm. Jag påpekade att detta var mycket då min dåvarande bil hade 390nm, vilket ju redan det är hyfsat mycket, men nejdå, 4000nm hade MB:n.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Bara att inse att de som inte är intresserad av bilar.. Brukar inte orka sätta sig in i det som inte är absolut nödvändigt..

Trist men dock den bistra verkligheten..

Min mamma klagade på att hennes Fiesta hade känts lite slö, den senaste veckan hade hon knappt kommit upp i 80 på motorvägen till jobbet.
Gjorde en provkörning, och fann till min stora munterhet att en rå potatis hade rullat in under gaspedalen. När hon hade pressat pedalen mot golvet/potatisen hade den kilats fast på pedalen, och där hade den suttit i minst en vecka.
Hon kör 3 mil enkel resa på motorväg till jobbet varje dag. Tydligen inte ofta hon kör 110... :-)

Mvh. /Kjell
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Apropå okunniga reportar på TV, minns jag när mutkolven Carl-Igemar Perstad i saliga Trafikmagasinet blev grundlurad. Han hade gjort ett ambitiöst reportage om en 'unik racerbil' från 20-talet, TV-teamet hade filmat och Perstad fick till och med köra dyrgripen.... Grabbarna som hade bilen fick sig nog sitt livs skratt när reportaget visades, 'racerbilen' var nämligen ett hembygge på ett gammalt lastbilschassie!
Samme Perstad gjorde också ett reportage om det återuppståndna Bugatti - han hävdade på fullt allvar att den ursprungliga Bugatti-fabriken legat i Italien, och att deras mest framstående tävlingsförare varit 'Novelare'.
(För den som inte vet, så låg Bugatti-fabriken i Mulhouse i Frankrike, och föraren som åsyftades var sannolikt Tazio Nuvolari, som visserligen körde Bugatti i privat regi ett par år, men mest är känd som fabriksförare i Alfa Romeo och Scuderia Ferrari på 20- och 30-talen).

/// Gunnar E.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
På moppe-tiden var det en kille som hade nåt elfel på sin moped.

Han kunde inget om motorer och frågade efter hjälp. Han tipsades då om att han nog hade nåt fel på jorden (jordningen).

Den självklara följdfrågan kommer då:
"Var köper man ny jord då och vad kostar det?"

Racerbilen: Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nån gång sent 70-tal ägde min käre far, som är en man helt utan teknisk och praktisk talang, en gammal Opel Rekord Caravan. Sagda Opel var, som vagnar av detta märke plägar vara, en smula angripen av rostmasken, varför Svensk Bilprovning en kulen höstdag beslutade att tilldela åkdonet några 2:or i protokollet. Eftersom även den en gång så pigga 1700-motorn börjat dra kopiösa mängder olja, beslöt fadern att icke kosta på pärlan nödvändiga reparationer. Jag erbjöd mig att ta hand om åkdonet, eftersom jag dels just hade lärt mig svetsa, dels visste var det fanns en perfekt motor till salu.
Sagt och gjort, Opeln blev min. En skrotad tvättmaskin fick donera en halv kvadratmeter utmärkt plåt som blev nytt golv, och en ytterst pigg motor från en Kadett 1900 Rallye åkte ner i motorrummet. Eftersom jag avsåg att använda Opeln som servicebil för mitt rallytävlande (med en BMW 2002, såklart), försågs den babyblå herrgårdsvagnen med en bastant dragkrok från VBG, och besiktigades därefter med rent protokoll.
När så fadern skulle flytta strax därpå, erbjöd sig självklart den hjälpsamme och tacksamme sonen (dvs jag), numera innehavare av förstklassig dragbil, att hyra ett flyttsläp och hjälpa till med flytten. På faderns fråga vad jag skulle dra med svarade jag givetvis, lite stolt, att det självklart skulle dras med hans gamla Opel. Ridån gick dock ner igen, när följdfrågan (helt allvarligt, i vetskapen om att Opeln minsann inte hade dragkrok!) blev 'Jaså, hur får du dit släpet då? Kan man binda fast det i stötfångaren med ett rep?'.
Det tog en stund innan skrattattacken lagt sig så pass, att jag kunde förklara att det faktiskt går att eftermontera dragkrok, och att jag dessutom gjort det alldeles själv..... Farsgubben trodde mig inte förrän han fick se draget med egna ögon!

/// Gunnar E.
Bl
253
BlackLime
320i -87
530i -93
Haha, kom nu på härom veckan när en kompis var inne och kolla på min renoverade motor. Vi höll upp startmotorn för honom och frågade vad det var? Han svarade helt seriöst växellådan! :P hahaha sen blev han sur och undra vad vi skrattade åt.

Samma snubbe hävdade tvärt att hans pappas bil bestämt hade både en manuell och en automat växellåda! Så det så... det visade sig att han hade en automat med steptronics. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.