AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.144

Höjden av okunskap om bilar?

Sida 1 av 5
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tänkte starta en tråd där vi bilnördar kan roa oss på bekostnad av våra mindre upplysta medmänniskor.

Har en bekant som är intelligent, välutbildad och trendig innerstadsakademiker i 30-årsåldern. Han hade tidigare en bil som han visste märket på (men har glömt vilket det var) men kände inte till vad modellen hette. Bilen vari alla fall en sedan, men han hade missuppfattat det och när någon frågade sa han att det var en "kardan-modell".

Hans far, som är biltikig, är inte road.

Någon som har liknande exempel?

Jag är direktör, så det ligger ju en del i det jag säger
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Volvoägare har det inte lätt: Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
haha, strålande

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vet en medelålders herre som skulle köpa vinterdäck privat till sin 530iAT -02. Han kom hem med 15" sommardäck på alufälgar i tron om att det var vinterdäck samt att de skulle passa. =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Såg en intervju på TV för kanske 15 år med en skånsk ägare till en framhjulsdriven svensk bil som kört fast i snön. Reportern undrade hur han skulle komma loss. Svaret blev " jag ska bara lägga på snökjedjorna så går det nog", varpå människan började lägga på dom på bakhjulen.......

Freude am fahren
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Tycker det är skrämmande vad okunniga vissa är när de sätter ut säljes annons. När jag, i våras, letade begagnade fälgar fanns det fullt med annonser typ - " 4 fälgar med bra däck säljes billigt" eller "sommardäck på fälg". Kanske jag som är en kräsen spekulant men orkar inte ringa på sånna annonser.
Jag hade en lumparpolare som trodde att framhjulsdrivna bilar inte hade någon differential, det var minsann bara bakhjulsdrivna som hade det.
Som krydda kan jag lägga till var killen jobbade - på SAAB:s växellådsfabrik!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Perre,

förklarar en del av kvalitetsproblemen med Saabs växellådor.

En granne till min far hävdade åt det bestämdaste att deras SAAB 900i hade en V8'a under huven, det hade han läst i instruktionsboken. Efter en del om och men visade det sig att det stod 8 Valve i instruktionsboken. Lite skillnad kanske.

/Fredrik
Fredrik M:
Ventiler eller cylindrar, vem märker någon skillnad? ;)

Mvh,
/Wille
Kom på ett par saker till...

En bekant har en Nissan verkstad här i krokarna som vi får låna hur mycket vi vill.
En kväll när vi kommer dit så står det en väldigt ny Micra i hallen, det skumma är att hela inredningen
är utmonterad, stolar, baksäte, mattan och instrumentpanelen. Vi står där och undrar vad 17 som
skall göras med bilen när ägaren till verkstaden dyker upp för att hämta en glömd sak.

Vi kan ju givetvis inte låta bli att fråga... förklaringen blir att ägarinnans son skulle montera in en cd/radio i bilen och lyckas på något vis att bränna det mesta av kabelstammen. Fråga mig inte hur han gjorde, och förmodligen vill jag inte veta heller.

En annan historia från samma verkstad är när det kommer in en dam och frågar efter en skruv, en skruv säger min bekant. Ja det saknas en skruv i motorn svarar damen. Jag tror det är bäst att jag kollar, säger han och följer med damen ut, som öppnar huven och pekar på ett tomt tändstiftshål och säger, där skall det väl sitta en skruv...

/Fredrik
För ett par år sedan lurade vi i en polare att han var tvungen att sätta på vinterbromsar samtidigt som han skiftade till vinterdäck..... =)

Samma kille tyckte även att han hade gjort ett klipp med sin nyinköpta 80:talare för säljaren hade allt sagt att "Toyota, det är en evighetsmaskin"

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Kamrat*2 kom förbi på en fika.
Vi bor på en ö.
På färjan så blev ägaren till bilen nervös.
Det var ju en ö.
Han bad då passageraren att kolla i instruktionsboken om bilen hade fyrhjulsdrift.
Jodå, den splitter nya X5an hade faktiskt det.
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta.
Är efter det en aning "skeptisk" till SUV-ägare.
/Anders
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
En god väns mor ville att jag skulle "titta" på deras Opel Corsa för den har börjat låta så mycket på parkeringarna , kommer dit och tittar. lyssnar mest.

Det låter som om avgassystemet är helt borta , frågar om det har trillat bort någon metalldel och de svarar "JA" , "men vi trodde inte det hade med det att göra..." de går ner till källaren och hämtar ett helt avgassystem som hade rostat bort och trillat ner på marken ..."Vi sparade dethär ifall det var till något".

Opel....
Detta är roligaste tråden på länge! Måtte den bli lång.

Stred länge med en kompis kompis om det var VW som köpte Audi eller Audi som köpte VW. Naturligtvis hade han RÄTT i att Audi köpte VW. -NOT!

Det är svårt att få "idioter" att inse sanningar.

En annan populär fråga i Finland, dock inte direkt om bilar är huruvida öl-bryggeriet Koff eller Hartwall från Finland köpte Carlsberg... Öööh, kul att ett bryggeri som med tur klassar in bland världens 1000största köper, just det världens STÖRSTA bryggeri dvs Carlsberg.
Aha! Nu kan jag igen lyssnat för mycket på min kontakt på Carlsberg, det verkar som om de är femte störst.
Ungefär som ICA köpte Statoil... men iaf, det är fantastiskt roligt. Hade en "bilmek" på besök när vi monterat i en ford v6:a i flickvännens bubbla, han slet ur spjällen i webrarna för så gjorde dom minsann på Cosworth där han jobbat. Helt galen.
Min kompis som har haft bil sen slutet av 80-talet skulle tvätta sin nyinförskaffade V40 i somras, tydligen har han aldrig tvättat sina tidigare bilar för när han tyckte det var svårt att få bort smutsen gick han in i köket och hämtade scotch-brite svampen.

Visst blev bilen renare, dock var den ju inte så blank längre när den torkade....

Kostade 7000 att få den polerad.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En kollega berättade lyriskt om det nyinförskaffade trimchipet på han manuella Saab 9-5. Rejält mer drag i bilen men det bästa av allt var att UTVÄXLINGEN BLIVIT HÖGRE...

Jag förklarade att trimchipet kan "trolla" med mycket men att det inte går att programmera om den fysiska drivlinan. Han lyssande och förstod vad jag sa men jag kände att han inte var helt övertygad...

___
//Ulf
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kan bidra med en till. Till försvar för den som jag skojar med (330:s mor) ska sägas att hon inte är okunnig om bilar utan tvärtom är både mer körskicklig och bilkunnig än de flesta damer på knappt 70. Däremot är hon inte alltid tillräckligt misstänksam mot sin son.

Detta hände en bedövande vacker sommardag för fem år sedan när jag stolt visade upp min nylevererade 330 Ci. Vi tog en tur genom Blekinge, där jag är uppvuxen.

330:s mor: Vad betyder den där? (Pekar på AC-symbolen med snöflinga på klimakontrollen)

330: Det är en varningslampa för vinterdäck. När den lyser måste man åka till verkstaden och skifta till vinterdäck.

330:s mor (mycket skeptisk): Vinterdäck?! Men det är ju mitt i sommaren!

330 (håller masken): Ja, jag vet. Det är något fel på den. Måste tala med verkstaden om det. Konstigt, bilen är ju nästan helt ny.

330:s mor: Jaså, ja en så dyr bil ska väl hålla längre.

Denna lögn avslöjade jag först långt senare. Konstigt nog var min mor inte lika road som jag...

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Jobbade på en OK mack för ca 15 år sedan. En av våra stamkunder, en äldre herre, hade bytt ut sin gamla Volvo 144 mot en splitter ny Peugeot 405. Efter några månader kom han in och var helt förstörd. Bilen stod utanför och den rök och luktade inte hallon. Öppnade motorhuven och kunde konstatera att motorn var "rätt" oljig. Gubben hade för vana att alltid fylla på ca 1/2 liter olja varje gång han tankade, hade gjort så på sin gamla Volvo tidigare.....funkade inte så bra på den nya bilen.........suck!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.