|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska montera en takvinge på min E36 coupe, me njag är lite osäker på hur jag skall gå tillväga. Vilket typ av lim ska jag använda? Ska jag applicera limmet på vingen eller ner i bakrutelisten? Någon nämde för mig att man kan använda ett spännband som man drar genom de bakre sidorutorna och över bakrutan för att trycka vingen på plats under tiden limmet härdar? Någon här på forumet som monterat en takvinge? Tips och ideér uppskattas! /mvh sonny Fullt ös, medvetslös! | |
|
Det bästa limmet är nog så kallat pur-lim (POLYURETANLIM) Samma lim som används vid montering av vindrutor, bakrutor och fasta sidorutor. Det blir halvhårt när det har härdat. Härdningstiden är lite olika men åtminstånde 12 timmar i rumstemperatur får du räkna med. Använd gummihandskar för limmet är inte roligt att få på fingrarna. Eventuellt spill på bilen kan tvättas av med acrysol innan limmet har härdat... who dares wins... |
|
|
jag ska också snart montera en takvinge på min e-36 coupé. jag tänker köpa ett lim som finns på lokala glasmästeriet där jag bor. Kommer inte ihåg vad det heter! Men det är limmar bra och sitter som berget när det torkar (24 timmar torktid jag för mig). Hade detta lim när jag limmade fast mitt G-60 paket på min golf som jag hade. Vart man ska lägga limmet vet jag inte riktigt, men jag tänker lägga så att jag inte får nåt lim synligt! Hoppas det hjälpte lite i alla fall /jocke |
|
|
Glömde skriva att vingen är kopia av Riegers takvinge och därför är materialet i glasfiber. Påverkar det valet av lim? Kan man använda "vanligt" silikonlim? Fullt ös, medvetslös! |
|
|
Man kan använda silikonlim men hur bra det sitter fast är svårt att säga. Pur-lim sitter stenhårt om du tvättar av ytorna först och använder en primer. Jag hade inte tvekat... who dares wins... |
|
|
Men med Pur-lim finns det ingen andra chans då? Mvh Ricke |
|
|
Uhlman: Vart kan jag köpa Pur-lim? Om jag går in i en Tapet & Färg affär och ber om "Pur-lim", vet dom då vad jag menar eller kommer dom att skratta mig i ansiktet? :)) Fullt ös, medvetslös! |
|
|
En del vä etablerade biltillbehörs handlare kan ha pur-lim men säkrast är nog att gå till en bilglas firma för dom använder det. Nej en andra chans får man inte så det gäller att vara säker på handen. Var helst två stycken vid montering av vingen . Lägg limmet på vingen så blir det lättare att få limmet på rätt plats. Tänk även på att inte använda för mycket lim så det kryper utanför... who dares wins... |
|
|
Jag använde Sekaflex till min och den satt utmärkt :) Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
mickqe: Sekaflex? Vilken typ av lim är det? Fullt ös, medvetslös! |
|
M-3 |
Hej grabbar.. jag hade själv takvinge på min M-3a men jag lät en bilglasfirma montera den med mycket utmärkt resultat...endast 200kr tog dom,knappt värt att göra själv:)det var bara ett litet tips.. Ha en bra helg |
|
Tjenare. När ni lackade era takrutevingar.. lackade ni båda sidor eller lät ni undersidan vara svart? /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
lät undersidan va svart men bilen e svart !!! |
|
| Min vinge (på bakluckan) vill jag inte alls ha kvar.. Kan jag inte ta bort den då för den sitter med pur-lim nämligen?.. | |
|
Jag har monterat takvinge 3gångr då har jag använt epoxylim 2gångr finns o köpa på bensinmackar 1gång pl200 gick bra med båda. på insidan i kanten av takvingen smeter du ut limmet. Enkelt tar ca 2min sen e det bara o låta torka över kvällen använd tejp för att trycka ner den mot rutan. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min M3 DAYTONA(DUMPAD) Länk --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min M3 MUGGELOROT SÅLD--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.