|
|
|
|---|---|
|
Hallo! Enligt tidigare inlägg har jag elproblem vilket jag nu undersökt. Samtliga säkringar är hela förutom nr 56 som smäller så fort den sätts i. Den skall endast vara till stereo/bordmonitor/telefon. Stereo o klimatanläggningens paneler är bortagna. Trots att ingen stereo används smäller säkringen såfort man sätter i den. Felen jag har är: * AC startar ej på klimatanläggningen däremot restvärme trots 20 + vilket den inte gjort innan ?!? * Fjärrlås+Larm funkar ej. C-lås funkar med nyckel * Stereon funkar ej men belysning på knappar lyser * Ljusinställningen på xenonljusen funkar ej * Blinkersen blinkar men klickar ej o visar inget i instrumenthuset. Hel+halv ljus samt varnaren för öppna dörrar/spolvätska funkar inte heller. Har alla dessa fenomen något gemensamt? Någon som är vass på e39 som vet hur detta kan hänga ihop? Tacksam för någon form av hjälp! M.v.h. Linus | |
|
Länk 56.30A Monitor, Radio, Video, CD-växlare. Förstärkare,GPS.mottagare/kontrollmodul /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Jo det såg jag i bilen. Tack för hjälpen men inte det jag söker riktigt. Jag söker ett samband mellan ovan nämnda fel?!? Finns det samband? Har någon tillgång till el-schema ? /Linus |
|
|
Kanske kabelbrott som orsakar kortslutning vi s56? Kan ju kollas genom att se om man får jord vid t.e.x. plusmatningen till CD växlaren. Finns litet info om vad som är vad i kontakterna på Länk Annars låter det ju som nån form av generalknas i både GM modulen och LKM modulen, kanske kan de bli skadade av ev kortslutningar... i varje fall, först måste du hitta varför säkringen går. |
|
|
Okaj ska kolla mer på det. Vet någon om Haynes manualerna har el-schema som skulle kunna hjälpa mig med problemet? Om jag lämnar in bilen på felsök är mina fel av den art att bmw skulle kunna se felen direkt via diagnos? Har sakerna jag räknande upp ett samband? Många frågor men är orolig över detta då de verkar som ovan säger "generalknas" o detta låter i min värld DYRT! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du det var ingen lätt historia att knäcka E39 kan ge en del överraskningar, jag hängde dit ett extra cigguttag på säkringsplintarna för radiolägesmatning funkade tills pluggade i telefonladdaren och då tändes bromsljuset !!, Orkade inte reda ut detta men ett extra tillbehör kan förorsaka problem tydligen. Blev till att ta direkttmatning istället. vad är en icelink?? vad ska man ha en sådan till ?? nått i musikväg ?? Eftersom säkring 56 åker direkt så har du nån härdsmälta/kortis på den matningen nånstans, frågan är ju var och hur hade du kopplat in matningen till ICE linken ?? Att sekundärt kunna leta ut ett gemensamt fel för alla fel går nog inte förräns man hittar felkällan, vad säkring 56 matar framgår av säkringslistan Säkring 58 som ger via avlastningsrelä K3 när det dra( i skuffen) matning till kontak X322 till hifianläggningen som in sin tur också då får matning från säkring 56 i samma kontakt. Avlastningsreläets K3 spole har en förbindning med gemensam jordförbindning till Instrumentet i bilen så kolla för alldel upp så inte reläet brunnit ihop. Se en del av vad du uppger som felbild går att binda ihop via avlastningsreläet och säkring 56-58. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack så mycket för hjälpen, Verkar ju förklara lite mer vad som kan ha hänt. IceLinken är ett Ipod interface som levereras plug & play. Den kopplas in bakom stereon så originalkablage så det är inget man kan göra fel på. Jag får helt enkelt söka vidare ett litet tag till men det verkar ju inte direkt lätt att knäcka detta. Tack för all hjälp så länge! /Linus |
|
|
Förresten Hasso! Var sitter relä K3? /Linus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I skuffen i samma plint där dina trasiga säkringar 56-58 sitter. På en sedan ska det vara räknat från bakändan på bilen relä två Touring så är det reläet längst bak enligt kopplingsschemat. Plinten för reläet kallas X57 ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.