|
|
|
|---|---|
|
någon som vet mycket om motorel på e36 och e39? det e så att jag har kollar lite o det ska funka att byta till en 2.5 eller 2.8 (om det e en stålmotor) motor utan större problem... men man ska ju hitta en oxå för vettiga pengar! Men jag har hittat en 528 motor... men då snackar vi ju dubbelvanos o gräjor! frågan e ju bara hur det kommer att funka me stammar osv? har siemens system i bilen idag o det e en 93... e det någon som har tvär koll på detta vilka motorer som funkar o inte med varandra? hade en mailkontakt me en kille på ett företag men när han förstod att han inte fick sälja en motor för 14 till 16000 till mig så vart han tydligen inte sugen att dela info till mig mer! *suck* någon som kan hjälpa mig? mvh simon | |
|
Jag kan inte ge svar på alla dina frågor men för det första så tror jag inte att E39 och E36 motorn är samma. Har för mig att oljetråget och lite andra saker inte stämmer, iallfall var det så på motorerna som satt på E34 och E36 M50 motorn alltså. Sen så ska växellådan vara samma som sitter i M3 3,0 som i 328:an med andra ord så måste du nog troligtvis även byta låda oxå. Sen har du utväxlingen och allt sånt att ta hänsyn till. Men allt går om man vill. Din motor har beteckningen M50 och den i 2,8l tillhör en annan motorfamilj M52. Jag hade samma tanke som dig att byta till en M52 2,8 nu när jag blåste motorn i min 325. Men efter mycket letande efter info så insåg jag att det va rätt så svårt att göra det så jag bestämmde mig för att köpa en M50 2,5Lmotor istället. MVH |
|
|
EWS startspärr infördes under 1995 och det medför problem på elektroniksidan. En lämplig motor utan större problem borde vara en 325i E36 91-94? |
|
|
bara en fråga, vad kostar en 325 e36 motor på ett ungefär? hur "lätt är det att byta". Måste man göra en besiktning eller något efter? Är det samma motor från 92 som i 94? Eller behöver man byta något annat oxå? Har inte tänkt göra det än...bara bra att veta om det är värt att köpa nyare motor om min pajar... är det någon ide att serva en bil som gått 20 000mil, på verkstad? |
|
|
det är inte samma motor 92 som i 94, 93 kom vanos motorn sen 96 kom dubbel vanos med vanos teknik på både insug och avgasidan, priser varierar mycket men tex en vanos motor från 93 kan man få för mellan 4 tusen och 8 tusen beroende på skick och vart du köper den, svårt att säga.. besiktningen borde inte märka nått om dom inte rotar efter motorkåder mm, inte världens svåraste motor att byta men har du inte gjort ett motor byte innan så e de ju alltid klurigt första gången, men håll bara koll på grejerna och leta upp bra verkstads information så e de inga problem zacke |
|
| jo, vanos vet ja kom 93, men är det något skillnad på fästpunkter mm. mellan motor-93 och en 92:a? mer kablar? | |
|
fästena är samma, vill inte lova nått men är ganska säker på att allt e samma behöver bara byta styrenhet zacke |
|
|
Jag ska ner med 328 i min 320, är diverse kylslangar som msåte bytas också om de ska vara seriöst. Sen byter man även LMM, jag ska köra med samma kabelhärva och samma styrbox, det funkar det med. Men för att få optimal prestanda bör man mappa den, då kan man lika gärna byta till 325 insug o sån't före. Finns mkt att läsa om detta, dock inte här, man törs väl fan inte länka heller för då tas inlägget bort.. så mkt tragiskt störande.. nåväl, en engelsk sida är det iaf.. e36coupe heter den. |
|
|
kul att ni har svarat! om ni vill läsa lite om våran mailkontakt så kommer den här... det e i två omgångar eftersom jag va inne på en 2.5 först o sen en 2.8... så här skrev han i alla fall! ////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Hej Vi byter inte in 2,0 motorer då vi har mer än 10 i lager en renoverad motor kompl. pris 13.000:- men Du måste kolla om bilen styrs med Siemens eller Bosch !! ----- Original Message ----- From: <simon.sternegard@telia.com> To: <bmw-motorer@telia.com> Sent: Tuesday, May 23, 2006 10:10 PM Subject: Sv: Re: Ang. Motor bmw M50 & M51 det är en 93a det här.... ok men handlar du mycket med motorer och så? tänkte om du har glädje av min 2 liter som sitter i nu? går mycket fint o inget läck någon stans gått 17500 3 ägare innan mig? va tar du för en motor? mvh simon >----Ursprungligt meddelande---- >Från: bmw-motorer@telia.com >Datum: May 23, 2006 6:33:17 PM >Till: simon <simon.sternegard@telia.com> >Ärende: Re: Ang. Motor bmw M50 & M51 > >Hej Vilken årsmod. har bilen ? Det går bra att sätta en 325 motor kolla >bara om Du har siemenssystem till motorstyrningen >för då får Du byta oxå Lambasonden för att 325 finns bara med Bosch system >0737-316744 >----- Original Message ----- >From: "simon" <simon.sternegard@telia.com> >To: <bmw-motorer@telia.com> >Sent: Tuesday, May 23, 2006 12:08 PM >Subject: Ang. Motor bmw M50 & M51 > > > >hej... > >har en e36 320 som ja har tänkt att stoppa i en >2,5 motor i... men det e bara på planering än. >men va tar du för en motor me box osv? > >är det samma kabelstam i alla e36 så man inte >behöver byta mer än box o motor? för sen passar >la allt annat som växellåda fästen m.m.? > >mvh simon > >Annonsen finns på Länk /////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Hej En 528 har ingen dubbelvanos förrän 99 och det har 328 -an oxå Vi har många alumotorer då det är god tillgång på dom vi har många leverantörer på motorer så vi har ca 100 st. i lager och det räcker just nu Du kan få 4.000:- för motorn om den är hel och ej varmkörd ----- Original Message ----- From: <simon.sternegard@telia.com> To: <bmw-motorer@telia.com> Sent: Saturday, September 02, 2006 12:56 AM Subject: Sv: Re: Re: Re: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 men snackar vi andra kabelstammar på 5serien? frågar eftersom du har mer koll på dessa motorer än mig! för om vi snackar för mycket jobb kanske man känner att det e lite mycket! så ni är asså INTE intereserade av att byta in en 528 motor för en 328? en motor till en 528 borde ju va värd mer eftersom du har dubbel vanos osv. det skulle ju bli en vinn vinn situation eller? mvh simon >----Ursprungligt meddelande---- >Från: bmw-motorer@telia.com >Datum: Sep 1, 2006 5:15:35 PM >Till: simon.sternegard@telia.com >Ärende: Re: Re: Re: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 > >Köp den o prova ! Vi finns i S.Småland 3 mil från Växjö Vi sätter >bara in motorer så det fungerar >Vi har en stål 2,8L. på lager just nu >----- Original Message ----- >From: <simon.sternegard@telia.com> >To: <bmw-motorer@telia.com> >Sent: Friday, September 01, 2006 3:36 PM >Subject: Sv: Re: Re: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 > > >nu e det så här att jag leta runt lite o har hittat en 528 motor som gått >ca >15000 mil 98-99 antar att det inte heller skulle gå (hmm allt går med mer >arbete) men du e inte intereserad av ett byte där i så fall? =) va e det >som >inte passar? motorfästen? tråg? annat? (nyfiken) > >vart är det du håller hus? > >mvh simon > >>----Ursprungligt meddelande---- >>Från: bmw-motorer@telia.com >>Datum: Sep 1, 2006 12:05:09 PM >>Till: simon.sternegard@telia.com >>Ärende: Re: Re: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 >> >>Ja man måste bygga en Stålmotor den nya alu passar inte Men vi har >>en >>i lager 2,8L.Vanos Stål pris 16.000:- >>----- Original Message ----- >>From: <simon.sternegard@telia.com> >>To: <bmw-motorer@telia.com> >>Sent: Friday, September 01, 2006 12:02 PM >>Subject: Sv: Re: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 >> >> >>hmm måste ja bygga en? menar du att det inte passar med vilken 2.8 som >>hellst? >>kan ta reda på om det e bosch eller siemens. >> >> >>>----Ursprungligt meddelande---- >>>Från: bmw-motorer@telia.com >>>Datum: Sep 1, 2006 10:16:59 AM >>>Till: simon.sternegard@telia.com >>>Ärende: Re: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 >>> >>>Hej Man får bygga en 2,8L. på en 93-a stålmotor så går det bra men >>>har >>>Du Bosch styrsystem eller Siemens >>>----- Original Message ----- >>>From: <simon.sternegard@telia.com> >>>To: <bmw-motorer@telia.com> >>>Sent: Thursday, August 31, 2006 10:12 PM >>>Subject: Sv: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 >>> >>> >>>det e en 93 >>> >>>mvh simon >>> >>>>----Ursprungligt meddelande---- >>>>Från: bmw-motorer@telia.com >>>>Datum: Aug 31, 2006 9:56:14 PM >>>>Till: Simon Sternegård <simon.sternegard@telia.com> >>>>Ärende: Re: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 >>>> >>>>Hej Det beror på vilken årsmod. bilen har! Vilken årsmod. har >>>>bilen?? >>>>0737-316744 >>>>----- Original Message ----- >>>>From: "Simon Sternegård " <simon.sternegard@telia.com> >>>>To: <bmw-motorer@telia.com> >>>>Sent: Thursday, August 31, 2006 6:27 PM >>>>Subject: Ang. Motor BMW 4-cyl. M40,M42,M43,M44 >>>> >>>> >>>> >>>>hej... fundera på om ni har en 2.8 till e36? va >>>>en sådan ligger på i pris och om det går att >>>>byta motor på en 320 utan att byta stammar (el) >>>>i bilen? något som jag kan kolla upp? >>>>vet ni om utväxlingen bara skiljer i klumpen >>>>eller om jag måste jaga rätt på en växelåda med? >>>> >>>>mvh simon >>>> >>>>Annonsen finns på Länk |
|
|
men du magican resten av styrnigen på motorn då? tar du den från 2.0 eller 2.8? tar du en komplett 2.8 men du bara lmm? (nu börjar vi komma någonstanns) =) |
|
| vae hittar man billigast motor till 325 e36? 92:a kan ja lägga i en 328 motor? den är väl alu? passar en vanosmotor rakt av? har ju inte de på min mu | |
| maila han på bmw-motorer@telia.com han verkar ha stenkoll på läget... dock blir han lite kort när han fattar att man inte tänker köpa en motor av honom! =) | |
| bildelsbasen.se har en del beg. Köpte en till min härom veckan. | |
| vad fick du betala för din motor? vad kostar ett byte på verkstad? | |
|
Motor (2,5L rak 6:a ca:15,000mil, 6*14kg komp + garanti) 10000kr (Från bildelsbasen) Koppling: 2000kr Frakt: 750kr Oljefilter,olja,Glykol,packningar,bränslefilter ca:1500kr Arbete verkstad (montera ner toppen + undersöka felet) 3500kr Arbete byte av motor hemligt. =) Ett tips är att du hör med lite snubbar härinne, det finns nog ett gäng som håller till i närheten av dig och som är duktiga på ett motorbyte. Gör du det med annan färg på pengarna så kommer du billigare undan. Att lämna det till verkstad är oftast svindyrt om du inte har kontakter. Ett tips är att passa på att byta vattenpump, remmar, packningar osv innan så slipper du knöla med det i framtiden. Passa även på att byta kopplingen om den börjar bli dålig. En kopplingsats kostar "bara" 1800kr på mekonomen, och eftersom den byts väldigt smidigt när motorn ändå är ute så rekommenderar jag att du gör det oxå. Ett tips: Ringde på en motor på bildelsbasen.se, bildemonteringen i Södertälje hade en som inte hade gått så mycket och hade jämt och bra komp. De skulle ha 8000kr + frakt (750kr). Det va ifs en Vanos motor och den kanske inte finns kvar. Kolla "Gör-det-själv" så finns det ett motorbyte från en med och utan vanos. MVH |
|
| hittar inget motorbyte på gör-det-själv...vad skall komp. ligga på? ska ändå byta bil hade ja tänkt, nån ide att sätta i annan motor? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.