|
|
|
|---|---|
|
Letar med ljus & lykta efter en firma som kan hona alusil-block. Alla tips emottages gärna... | |
Paap Reeder |
... en firma i örebro som är en biltrimmarfirma är expert på bl a Vega-block. Har inte namnet i minnet men Hasso kan säkert leda på rätt spår. MVH /// Paap R |
|
Går det verkligen att hona cylinderlopp med alusil/nikasil beläggning? Beläggningen är ju inte direkt tjock så om Du inte vet hur tjock beläggningen är innan Du honar måste Du ju, för att vara säker, lägga ny alusilbeläggning i loppen efteråt. Då är ju frågan inte om vem som kan hona, det kan ju vilken motorverkstad som helst göra - frågan är ju vem som kan lägga ny alusil beläggning efteråt. Många motorverkstäder för motorcyklar och skotrar kan lägga alusil/nikasil men oftast har dom inte maskiner som klarar en stor bilmotor. Jag kollade upp detta för några år sedan och då fanns det en firma som klarade det (kommer tyvärr inte ihåg namnet) men dom skickade blocken till UK vilket resulterar i ganska hög kostnad. Jag rekommenderar att Du, om Du måste hona loppen och inte vet tjockleken på beläggningen, att Du borrar upp och sätter i stålfoder. Kolla med 540is, han har gjort så på sin bil. |
|
Paap Reeder |
Läser man ur USA / TIS BMW står det att läsa från 1987: "During crancase formation, a concenteration of silicon crystals is maintained in the cylinder bore areas. Special cylinder wall treatment and honing produces a wear resistant silicon surface that, in combination with metal-coated pistons, provides minimal wear and long life". Vad säger detta?: - att det inte är fråga om någon plättering utan man har i det områden i götet där de förmodade cylinderloppen skall borras en ökad conc av dessa alusil-"silikon"partiklar. Det säger enligt min mening att en honing i sig inte minskar eller tar bort alusilconc på cylinderväggen - vad detta betyder: "Special cylinder wall treatment and honing ... " i praktiken kan jag inte bedöma Nästa gång jag pillar isär min M70 skall jag byta ringar och då kommer jag att hona med "fine grade"- stenar. Det som är avgörande viktigt är cylinderloppens "utseende" m h t att exvis en överhettning ... typ ... torsk på kylarvatten ... mycket snabbt förändrar (förstorar/krymper/ovaliserar m.m) loppen och ev hela blocket. Därför är det extra viktigt att i tre nivåer mäta upp loppen. Övre 1/4-delen - mitten samt nedre 1/4-delen. MVH /// Paap R |
| Silicon = kisel | |
|
Länk "Den senaste uppdateringen är väl att jag äntligen lyckades hitta information om hur man honar cylinderloppen. Motorrenoveringsfirman kommer att börja med det på måndag." "Idag ska jag hämta ut blocket från motorrenoveringsfirman, med nyhonade cylinderlopp. I helgen ska vi prova att hålla ölkonsumtionen låg och börja trolla ihop grenrör och rördragning. I stort sett allt är blästrat och rengjort." Länk Mvh |
|
Paap Reeder |
Vem gjorde det? MVH /// Paap R |
|
Galant turbo "heter" han: Länk Länk Mvh |
|
| Nu hittade jag tråden! Länk | |
|
duke: Hjälpte länken? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.