AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.197

Extra ljudisolering / dämpning

or
725
oreo
323i -85
Håller på att planerar för att bygga ljudanläggning i min kommande e87. Har läst att dämpning av bilen förbättrar den akustiska miljön, men även att man kan sänka ljudnivån i bilen också. Nu är frågan hur seriös man behöver vara....

I samband med ljudbygget kommer jag att behöva öppna dörrsidor samt lyfta ur framstolar för montering av högtalare i bilens originaluttag. Då stolarna är ute tänkte jag nästan också lyfta ur golvmattorna och baksätet för att underlätta dragningen av lågnivå, högtalar och strömkablar.

När bilen är så pass nedmonterad, börjar jag fundera på om man skall löpa hela linan ut och satsa på en ordentlig ljuddämpande behandling när man ändå är på gång. Kanske inte lika seriös som Länk men en bit på väg i alla fall ...

Jag har kommit fram till att jag inte vill använda bitumen/asfaltsplattor i bilen pga vikt, behov av värme vid montering, lukt mm. Då återstår två alternativ som jag hittat. Antingen alubutyl plattor (typ Dynamat Extreme, men i så fall en billigare variant i samma material Länk ), akustisk dämpmassa ( funderar på Swedacs dämpmassa DC-P500 Länk eller en kombination av de två.

Nu är frågan - hur seriöst är det värt att bli?

Steg 1. Dörrarna:

Vilka av följande steg är värda att ta??

a) Målning av ytterplåten i dörrarna med DC-P500 (2-3 lager -> 3 mm tjockt??)
b) Ev montering av "closed cell foam" inuti dörren för ytterligare isolering?
c) Täckning av hål på kaross sidan av dörrarna med tunn aluminiumplåt + Alubutyl
d) Uppstyvning av den löstagbara dörrsidan där högtalaren fästs med alubutyl + ev ytterligare uppstyvning med glasfiberspackel och dämpning med ljuddämpande skumplast
e) Behandling av bakdörrar (utan högtalare på samma sätt)?
f) Behandling av bakluckan på samma sätt?

Steg 2 - Kaross

När golvet är bart finns ju möjligheten att behandla det innan man lägger tillbaka mattan. Skulle det vara värt att göra ngt av följande, eller är det ren "överkurs"?

a) Klä hjulhusen fram och bak med alubutyl och sedan måla på 2-3 lager DC-P500
b) Måla hela golvet med DC-P500 (2-3 lager -> 3mm??)
c) Måla kaross sidor i bagageutrymmet samt golv på samma sätt

Steg 3 - Tak

När man ändå har kommit så här långt - skall man ta ner innertaket också??

a) Täcka taket med 1 lager alubutyl

Finns det någon som har erfarenhet av några av ett eller flera av dessa steg som kan ge råd ifall det är värt att kasta sig in i projektet? Är det ngt jag glömt eller inte tänkt på?

Vissa menar att BMW är rätt så bra dämpade i grundutförande, men 1-serien är ju något bullrigare än 3- och 5- serierna, så det borde kanske finnas mer utrymmen för förbättringar för denna??

All input stor som liten mottages tacksamt!!

//Örjan C
Decibel
E87 är så pass bra från början att man inte behöver göra så mycket, vi har byggt i två såna bilar, återkommer med en liten lista på vad vi gjorde i bilen, ska på firman nu där vi har infon, kanske har några bilder också.

or
725
oreo
323i -85
Decibel:

Det skulle vara otroligt bra med denna information - väntar med spänning!!

//Örjan C
Decibel
Är tillbaka nu igen med pärmen, vad har du tänkt köra för ljudutrustning i bilen, original eller ska du klättra upp på större grejjer?

Beroende på vad man ska bygga med för prylar och vilken karaktär man ska ha kan man dämpa lite olika och framförallt på olika ställen, en dämpning är inte alltid en dämpning och kan döda vissa detaljer beroende på hur man gör i kombination vad man försöker uppnå.

Skriv gärna här vad du har tänkt dig för utrustning och vad du är ute efter för ljud, finlir eller tungt och brett ;)

Boxmen Custom Car Audio Länk
or
725
oreo
323i -85
Original skall uppdateras som följer:

HU: Nakamichi CD-400
Fram: MB Quart QM328CX i originaluttag (6.5" under framstol, 4" i dörr, 1" vid backspegel)
Sub: Infinity Basslink
Slutsteg: Genesis Q90X (4 vägs) Främre 2 kanaler till 4" och 1" genom Audio Control 24XS (250 Hz) och originalfilter ; Bakre 2 kanaler till 6.5" genom 24 XS (90-250 HZ)
Mål: Rent och musikaliskt ljud (mer hifi än dB) för blandad musiksmak - allt från Jazz genom Rock till Tyngre musik

//Örjan C
Decibel
Inledningsvis kan jag säga att golv och tak behöver du inte bry dig om, det är inte gjort i någon av de bilar vi byggt och då är de mer 150dB+ -bilar än fislir, BMW är i regel bra dämpade från början, 1-serien må va sladdrigare i inredningen men du tjänar ingenting på att köra i taket eller golvet, jag tyckte golv och tak såg riktigt OK ut på de vi petat i, dock 04;or, vet inte hur mycket som ändrats mot den modell du har, knappast till det sämre iallafall, andra grejjer kommer ge oväsen innan du har en märkbar skillnad, möjligen att någon stående våg du uppnår när celine dion sjunger falskt och du råkar ha lite hög volym ;)

Dörrarna är viktigast, dom är sladdriga och behöver "stagas", detta gjorde vi med Dynamat extreme, den modellen med alu på ena sidan, på insidan av dörrsidan, mot ytterplåten körde vi peak-off, exakt hur tjockt kommer jag inte ihåg men mest för att få en stummare sida (alla dörrar + bagagelucka)
Vi använde knack-metoden, knackade utanpå dörren tills "plonk" försvann.
Tänk dig att du sitter i en 750 och ska stänga dörren, det ska vara distinkt och saftigt när dörren går igen, inte kännas som du sitter i en VW Bubbla :)

Bak (golvet, sidor från dörr bakåt + upp mot taket) är det lagt ett lager med asfaltsmatta och på det peak-off, möjligen onödigt med båda men det blev enormt bra (akta tjockleken p.g.a. panelerna).

Kablarna drog vi i plastslang och drog över med två lager peak-off, så dom ligger där dom ligger.

Dynamat jämfört med asfaltsmatta och peak-off är i stort sett ingen skillnad, förutom vikten.
DC-P500 har jag inte provat ännu så jag kan inte kommentera dess verkning.

Det var nåt mer jag tänkte på också men det har fallit ur skallen för ögonblicket.

-----------------------------
Äger och driver Boxmen Custom Car Audio Länk
or
725
oreo
323i -85
Tack för jättebra och utförligt svar - precis vad jag sökte!

Om du har några bilder också så skulle jag vara i 7'e himlen ;-))

//Örjan C
Decibel
Vi ska ha några bilder ifrån dörrarna, ska ta o gräva fram dom.

Bilstereogalningen NO:1
Decibel
Ja juste, fick problem med bagageluckan på ena efter vi dämpat den, ramlade igen av tyngden, fick leta som fasiken innan vi hittade ett par som höll emot bättre, osäker om jag har något part-nr kvar men ska forska!

Bilstereogalningen NO:1
or
725
oreo
323i -85
Bilder och part-nr vore jättebra! Stagade ni upp dörrpanelen (den som sitter in mot kupen och där original högtalaren sitter skruvad) på något vis med tex glasfiber eller matta? Har sett andra som gjort detta i sina byggen....

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.