|
|
|
|---|---|
|
Tjena Finns det någon som provat på att köra en BMW 850 på bana, i så fall hur fungerar den där? Jag är fullt medveten om att bjässen på snudd på 1900kg kommer att vara tung och slita bromsar och däck, men ändå. (Jag åkte med en BMW M5 (ring taxi) på Nürburgring i somras och den fungerade ju alldeles utmärkt, den borde väl väga en del den med, dock modernare teknik). Om nu någon kört en på bana, har ni då byggt om den på något sett? uppgraderade bromsar, chassi osv, vad finns till dem? Går det tex. att få tag på huv och bagagelucka i kolfiber, kanske även taket? Z3MPOWER | |
|
Bromsarna kommer inte orka många varv på på bana, den saken är säker. På roadflyforumet är det flera som kör på bara. Vanligaste modsen är Brembobromsar, stabiliseringsstag etc. Kolfibermods verkar inte lika vanligt. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Min är under preppning för att kunna ta ett par varv på ringen. En sak är säker, när teknikerna konstruerade bilen så tänkte de nog att Slagskeppet Bismarck hör hellre hemma på Autobahn än Nordschleife:) Det finns det mesta att få tag på¨till den. Huv i kolfiber går att få tag på dock är priset cca 150kkr:) Mvh Asken |
|
|
z3mpower: När jag och Asken tretrettio var och körde på banan med våra egna bilar fanns även en 850 som efter bara några få varv hamnade i grus fållan......det tog ca:1.5-2h att få bort han därifrån. Tydligen var de flesta systemen ur-kopplade men helt klart är att en tung bil är inte lika lätt manöverad som en lättare bil. Så en M3E30 kanske är att föredra:)) |
|
|
Benägen att hålla med där. Med E31:ans vikt måste bromsförmåga och effekt öka i kvadrat för att hänga med en lättad 3-serie. :-) Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Det ska tilläggas att ägaren av den röda 850Csin som körde på banan hade däck som var lika bra som hockeypuckar, dvs helslut.... Tänker man som bilägare att man ska köra slut på de däcken man har och samtidigt trycker pellen i botten första gången på banan säger det nog sig självt vart man hamnar... Mvh Asken Med nya bakdäck:) |
|
|
Tråkigt att käka grus! Visst förstår jag att en tung bil inte är lika lätt som en lätt bil att flåsa runt en bana med. Lika mycket inser jag att en tung bil sliter mer på chassi och däck än en lätt bil. Likförbaskat väger nya M5 nästan lika mycket och den fungerade alldeles utmärkt på Nürburgring i somras när jag åkte ringtaxi med Sabina. OK, den har ytterligare 200häst att sparka iväg med men i alla fall. Kul att höra att det finns uppgradering till den i alla fall. Antar att Asken menade Coilovers, krängningshämmare, fjäderbenstag, bussningar och bromsar när han sa "det mesta". Någon huv för 150 lakan är jag knappast intresserad av, dock brukar det vara billigare att lätta en bil än att trimma den. Hur som helst har jag jäkligt svårtr för att bestämma mig för vilken bil jag ska köpa. Var inne på en E36 323ti som skulle byggas om till banträffbil och vardagsbil, kanske inte så snygg, men billig, lätt och pålitlig konstruktion. Har varit inne på Starres förslag med en E30 M3 också, men hittade bara rostiga ex och så var det ju inget drag i dem, blev klart besviken. Dock är de säkert jätte roliga att köra på bana med. Har sneglat lite på E46 coupeer också de har ju kommit ner i pris, men då E46 M3 är den snyggaste bil BMW tillverkat (efter Z3M Coupe) så ser alla E46 ut som taniga kopior av M3:an. Så nu var jag inne på en 850, snygg lite udda bil, och tänk att få ratta en V12:a! men OK den är tung och inte så anpassad att köra på bana med. Hade jag pengarna hade det inte varit några problem, då hade jag köpt en E46 M3 CSL och min gamla Z3M Coupe bara för att den och jag var ett en gång. Nu får det bli någon form av kompromiss, det måste finnas ett baksäte så även mina tjejer (sambo och dotter) kan åka med, den får inte kosta för mycket, den ska vara snygg och gärna lite udda (läs M coupe, Z1, M1, 850, Z8), fungera på banträffar men även någorlunda till vardags. Är 840 ett mer problemfritt alternativ, finns ju en jäkligt snygg svart Alpina till salu. Starre: hur gick det med Alpinan, är du BMW ägare igen? |
|
|
Köpte senaste nummret av BMW Total eller om det är vise versa Total BMW. En Engelsk tidning i alla fall. Där finns en helskön gul 850CSI i racekostym. Jag köpte tidningen bara på grund av den artikeln. Det var något sånt jag hade i tankarna, fast kanske inte fult lika vild. Nu blev det en E36 M3 istället och den gick in i garaget med ungefär 4cm till övers, så jag är glad att jag inte köpte någon 850. Z3MPOWER |
|
|
Alpina B12 5.7 coupé har väl kolfiberhuv? /Fredrik |
|
|
I teorin ska den iaf vara kapabel till bankörning: Länk Mvh |
|
|
Tro mig, när ni har läst denna artikel i Total BMW så bleknar även Alpinan! Z3MPOWER |
|
| en nyara 840 hade ju inte varit fel.. v12:an har ju ett dåligt tykte om sig och dessutom är v8:an lättare och pålitligare.. men som sagt så lär den ändå vara för tung.. men stora bromsar och bättre chassi skulle hjälpa mkt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.