AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.715

Generatorn laddar ej E34

JP
156
JPB
728iA - 99
Suck,

blev ståendes idag med startproblem. Började med att ABS-lampan började lysa, sedan lös ytterligare lampor och därefter började motorn hacka. Går att starta med kablar, men den dör efter cirka 10-20 sekunder efter att man kopplat loss. Varningslampan för laddning blinkar lite...

Antar att det är generatorn. Har sökt runt lite och symptomen stämmer bra överens. Verkar som om det kan räcka att byta kol/regulator. Vart kan man köpa detta? (gärna i Gbg). Man behöver väl inte lossna generatorn för att byta kol?

Mycket tacksam för hjälp/tips!

//JPB
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Beror på vilken generator du har.

Har du bosch kan du köpa ett nytt relä på feltema för 98:- .
Har du en valeo så blir det te a punga upp med 1020:- på BMW.

Att byta utan att lossa generator går men det är väldigt meckigt då vissa av muttrarna sitter på undersidan (lyft är en fördel)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

JP
156
JPB
728iA - 99
Suck, det är en Valeo... Har precis lyckats mecka bort luftkåpan och fått bort regulatorn utan att lossa på generatorn. Kan säga att jag har skit upp till armbågarna ;-)

Finns det inget annat ställe än BMW som har en regulator. Här: Länk har de en för 294 kr. Tror det är den (på min är den fyrkantiga delen lite lutad, annars exakt lika dan).

Bilen står några mil från där jag bor, så det skulle vara bra om jag kunde åka iväg och få det fixat så snart som möjligt. Någon som vet nåt ställe i Göteborg, eller är det BMW som gäller om jag vill ha tag på den imorgon?

Fan, 1020 kr är ju ett rån!

//JPB
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Finns fina begagnade i Uppsala för 700:- å den har funkat fint för mig.Har själv en Valeo då min förra skar.
Länk

BMW e lag
JP
156
JPB
728iA - 99
Så ja, tänkte avrapportera om det är någon som är intresserad (finns säkert andra med Valeo-generatorer).

Fick tag på en ny regulator med kol för 750 kr (original). BMW skulle ha 1020 kr. På verkstan sade han att han aldrig sätter i en "pirat"-regulator i Valeo då man kan få problem med flimmrande halvlus mm (detta sade han efter jag köpt den, så det var inte nåt säljsnack tror jag).

Nåväl, eftersom jag lyckats få av lufningskåpan utan att ta loss generatorn (ja, det går faktiskt om man bara har lite tålamod) var det bara att blåsa rent runt omkring och borsta lätt, trycka in den nya regulatorn, dra av skyddskåpan så kolen hoppar fram in i glidbanan. Sedan på med den permanenta skyddskåpan över kolen och återmontera allt.

Resultat: super! Vad som slog mig var att halvljuset nu helt plötsligt lyser riktigt bra! Jag har dragits med ett alltför svagt gulaktigt halvljus och bytte för ett tag sedan till nya Philips 30+ (eller vad de heter). Men det har inte märkts någon skillnad.... förräns nu. Som om man fått helt nya lyktor! Känns som om bilen går jämnare på tomgång också (men det kanske bara är inbillning). De gamla kolen var iaf. helt slut.

That's it! Om någon undrar något eller har några frågor svarar jag gärna :-)

//JPB
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hoppas bara att det håller i längden...

När jag fick problem med generator'n på min 735:a(ett kol var avslaget), så bytte jag bara helt sonika ut laddreg+kol då,men efter "några tiotalsmil så blev det samma problem igen...
Man kan som "sniklösning" putsa av släpringsbanan(pga kantbildning då) en smula så kanske de håller bättre..
Har fungerat för många enligt uppgift.

Men efter att ha lämnat in generatorn till en bilelsfirma,så konstaterades det att släpringarna som helhet var "ovala"(sa bilelskillen iaf) och då slog sönder kolen.
Så nya släpringar,nya lager+naturligtvis ny laddreg+kol krävdes...Fick "böta" för denna reparation strax under tusenlappen..

Mvh Janne.
JP
156
JPB
728iA - 99
Ja, man får hoppas det håller... Banan på släpringarna såg bra ut och de gamla kolen var nerslitna men slitytan såg jämn och fin ut.
BM
12
BMWurst
525i -92
jag köpte regulator med kol i förrgåt och bytte. 98kr på biltema.

Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
...min generator säckade åsså ihop i helgen! =(
Jag körde mitt ute i obyggden (Dock på E14...)och plötsligt tändes ABS lampan...kort därpå försvann belysningen...och bilen började hacka några sekunder senare...bara att försöka att rulla in till kanten och försöka hålla sig kvar på vägen!!! (Bäcksvart blev det...och fort gick det!!!)
...värdelöst att inte laddningslampan har varnat det minsta innan det blev "godnatt"... =(

Nu e de kört tänkte jag och mindes alla andra haverier jag har råkat ut för... =( ...det här kommer att ta tid att reda ut tänkte jag!!!
...tydligen lyckas jag alltid få mina haverier utmed E14 och då på den sträckan där hjälpen är långt borta...och alltid på sämsta tänkbara tid med tanke på hjälpinsatser och "services ställen"... =(

Efter att jag rusat ut med ficklampan och ställt ut varningstriangel...
...öppnade jag huven och bankade lite på generatorn och svor över hur dum jag har varit som inte har fattat att det har varit generatorn som har "Gnekat" när jag har kört med bilen...
Hur som helst efter lite knackande på generatorn så provade jag att starta bilen...inte för att jag trodde att det minsta liv skulle finnas i batteriet eller bilen!!!

Döm om min förvåning när bilen startade!!! (tydligen återhämtade batteriet sig...) ...kastade igen huven och hyvade in varningstriangeln och gasade iväg...bilen gick åtminstonde en liten bit innan ABS lampan åter började lysa...tvärnitade ut å knackade på generatorn...och klarade mig en liten bit till osv. osv. ...ibland fungerade det även med att varva upp motorn rejält för att laddningen skulle börja igen...men då fick man vara på sin vakt, väntade man det minsta så gick det ej att varva motorn eftersom det ej fanns tillräkligt med ström... Tilläggas kan att vädrets makter gjorde det inte lättare direkt...(underkylt regn förvandlade bilen till en isglass...)

Efter ett antal brända "Trumfkort" och världens tur flertalet gånger lyckades jag köra till en öppen OK-mack i Sundsvall och inhandla ett nytt batteri så att jag skulle kunna ta mig hem de återstående 16 milen problemfritt...trodde jag... =/

Men med ca: 5 mil kvar...började helvetet igen... *suck*
...med ca: 3 km kvar blev det tillslut stopp trodde jag men jag gjorde vad jag kunde och bytte åter igen batteri...och det hadde återigen "återhämtat" sig! =)

Det var en LYCKLIG/blöt/frusen BMW ägare som gick till sängs nu natten mellan söndag/måndag... =D

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Vi
14
ViktorBMW
520 m-sport touring -01
535 m-sport -92
320 -85
ja idag så hände precis samma sak mej, abs lampan lyser och bilen går start med kablar men dör då jag sätter igång framlyktorna,batterilampan blinkar ibland, så hur gick det för dej?
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Jo jag köpte först kol på Biltema. tänkte först renovera generatorn men...
Jag köpte en 140-Amp begagnad generator på skroten istället!
(Jag får renovera den gamla om jag får tid över...)

Den inköpta generatorn kändes fin i lagren...miltalen var dock okända...! (Betalade 900kr tror jag...) Jag var lite tveksam eftersom det var okända mil och den gnisslade lite när man snurrade på remskivan...men jag antog att det var kolen som gnekade lite eftersom lagren kändes finfina...

Jag ratade 2st generatorer med dåliga lager innan jag hittade den rätta...
...värdelöst att skroten ens försöker sälja "skrot"...det är dock inte första gången jag hittar "skrot" på skroten... =/ *Bläh*
En vanlig "svensson" som inte mekar själv kanske inte skulle ha uppfattat att lagren var slut!? Och ytterligare ett haveri på generatorn vill man väl knappast uppleva under bilens återstående livslängd...

Plockade bort kol och kollade släpringarna på den nyinköpta...konstaterade att det förmodligen var många mil kvar på generatorn eftersom släpringarna ej var nötta och kolen verkade nästan nya med tanke på längden när jag jämförde med de nya kolen från Biltema som passade till min original monterade generator. Det var dock en lite annorlunda modell som jag hittade på skroten andra kol mm. Och eftersom jag inte hadde tid att byta generatorn själv så lämnade jag in bilen på verkstad.

...Killen på verkstaden tyckte att jag gjort ett klipp eftersom generatorn tydligen var fabriksrenoverad! (Det gick att se på generatorn. minns ej hur...)

...och det var killen på verkstaden som rådde mig att försöka hitta en skaplig generator på skroten istället för att enbart renovera/byta kol.
Är kolen slut så är oftast hela generatorn i behov av renovering...och vet man inte exakt hur man renoverar så brukar det inte hålla speciellt länge...och mycket riktigt så var även lagren slut på min generator...och säkert släpringarna???...Vi får väl se när jag får tid att riva och helrenovera generatorn...

Hur som helst så laddar det kanon igen med den nya generatorn... =)

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Tack
satt o läste detta inlägg
har samma problem med ABS lampa o ingen ström
måste nog byta generator jag med,det sitter en
190 ah i min bil

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Råkade ut för samma sak på nyårs afton påväg från Trysil till Sälen. Jag lyckades däremot med nöd och näppe ta mig in till högfjälls hotellet där bilen fick stå och vila över natten. Men som Ruskig sa det hjälpa även för mig att klappa till den med en skiftnyckel för att få den att ladda igen.
Jag börjar däremot att inse vilken jäkla tur jag hade som lyckades att få hem bilen till Stockholm på den gammla generatorn och jag var bara tvungen att knacka den 1 gång på hela vägen.

/Ian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.