AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.331

Vansinnigt beteende på motorväg

Sida 1 av 2
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Måste berätta om en helt bisarr incident som jag var med om i dag.

Hade varit i Uppsala och körde E4 söderut mot Stockholm. Efter ett större vägarbete blir vägen fri igen och det är dags att acca på. Ligger bakom en äldre Toyota Previa med en miljon små barn ombord. Han ligger i 120, jag vill köra (lite) fortare och signalerar för omkörning. Då saktar människan ner! Jag fattar ingenting, bilen står nästan still på vägen när jag får syn på orsaken, en äldre Ford Fiesta ligger framför OCH STANNAR I OMKÖRNINGSFILEN. Hinner inte byta fil utan måste tvärnita för att inte köra in i Toyotan och alla barnen.

Tänker att damen i Fiestan fått motorhaveri och måste stanna men icke. Människan börjar SVÄNGA VÄNSTER för att ta sig igenom en glipa i räcket för att svänga in på motstående körbana! Jag blir så förbluffad att jag först inte inser hur farligt jag står i omkörningsfilen med trafiken från Uppsala i hög fart bakom. Sedan är det bara att trycka pelle i botten och ge sig därifrån. Tackar högste chefen (min skapare) för att jag inte blev påkörd bakifrån.

Detta är nog det märkligaste och mest vansinniga trafikbeteende jag någonsin sett. Och det var inte en fjunig ung man i keps med E36 coupe utan en dam i övre medelåldern med Fiesta.

Freude am Fahren och var rädda om er i trafiken!

/330

Jag är direktör, så det ligger ju en del i det jag säger
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vansinngt!! Man kanske skulle införa obligatoriskt teoriprov och uppkörning när man fyller 55?!
Tur som sagt att du inte blev rammad i baken när du själv blev kvar i omkörningsfilen.. Man ska ha tur ibland!

Diesel-räsern
/Rickard
Verkar livsfarligt. Har sett en farbror på väg upp på motorvägen mot trafiken en gång.

Tyvärr behöver man inte åka många kilometer på motorväg för att se en massa korkade beteenden. Snabbaste filen är ofta innerfilen. Folk blinkar inte utan byter fil som om de vore ensamma på vägen. Listan kan göras lång tyvärr
Vedervärdig oförmåga att förstå konsekvenser. Ett bra tillfälle att använda telefonkameran och filma som bevis vid rättegång, men naturligtvis skulle jag ha fullt upp med att bearbeta hjärtinfarkten (inte bra att bli för arg) om jag råkade ut för sådant vansinnigt beteende.

Mvh
Mikael
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Man hinner inte plocka fram kameran, man är helt fokuserad på att inte få en stroke och inte få en Volvo i bakluckan.

Ci
531
CiM
325ciM-04
tretretti:

vad kan man förvänta sig i ett land där fortkörning straffas hårdare än rödljuskörning? vad tror du att agda i fiestan hade fått i böter om farbror blå hade fast henne?
nytt teoriprov och uppkörning var 5 e år upp till 55 års ålder därefter vartannat år skulle jag vilja ha som lag. det borde få bort såna idioter som du råkade ut för. det kan garanterat spara mer liv än att jaga "fortkörare" med blåslampan.
funderar starkt på att montera in en liten digital videokamera i bilen och filma "medtrafikanterna" och skicka till polis och vv.
Eller så kör man varligt och har uppsikt över trafiken.

" Den som står utan skuld kastar första stenen. "

Det är klart man blir upprörd när det blir tillbud, jag kan tycka själv att jag räddat livet på folk i trafiken under mina år som yrkeschaufför. Att köra bil är inte bara en rättighet för dom som kör stora, tunga, motorstarka bilar.
Kan inte någon uppfinna en fjärrstyrning så fyrtiotalisterna & Co kan ta sig till ICA utan risk för liv och lem snart. ;)
PowerMac:

Om 25 år kan det vara oss det skrivs om...

Morsan, -42:a är en fena på att köra och brukar utmana juniorer på rödljusrace.
Pappsen, -33:a kör minst i 130km/h på 90 väg. Moget...

Tänker ni andra lägga bort era körkort frivilligt...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har själv varit med om detta. Inte jag som körde men vi kom i motorvägsfart och ser en stillastående bil i vänsterfilen. Bromsade så klart och gick samtidigt över till högerfilen medan den stillastående bilen med polacker svänger över till andra sidan.

Vi var minst sagt förundrade över hur de tänkt där.

kaptenlöjtnant; Ingen vill ju lägga ifrån sig körkortet frivilligt.Det är ju därför som vissa vill att de ska testas så de blir av med kortet om de inte klarar av att köra bil. Så vad menar du med din sista rad?

"Got fuel to burn, got roads to drive"
Grelle:

Den var mer tänkt till att dra ner tempot i tråden men fick motsatt effekt. =) Det spelar ingen roll för mig om dom tar körkortet, jag kör ändå! För några år sedan blev jag av med kk i 2mån (110 på 70) och då fick jag åka buss ( pendlade Gbg-Dalarna) och aldrig mer.

Det är 14,000 rattonyktra ute på vägen VARJE dag, som jmf.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det finns jävlgt många i 30-års åldern som också är olämpliga som förare. Hellre obligatoriska tester för ALLA bilförare!
Beppo:

Instämmer fullständigt!

Bara en så´n sak som rondellkörning som pågår i en annan tråd. Det behövs löpande "allmänbildning" av alla fordonsförare.
Idioti är inte med nödvändighet åldersrelaterad och detta handlar inte om ålder utan ren och skär dumhet/trafikfarlighet. Då krävs det snarare ett lämplighetstest för alla än kunskapstest för äldre.

Mvh
Mikael
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja men det är väl inte allt för otänkbart ändå? Vi måste ju besikta bilarna, så varför inte förarna. Körkort borde kanske bara räcka i tio år och när man haft det i 9,5 år så får man göra ett nytt teoriprov och en uppkörning för att få det förlängt annars går det ut efter 10 år.

Men det skulle såklart kosta en hel del, men är det noll döda i trafiken som vi ska ha är i Sverige så kommer det ju inte ske gratis.

"Got fuel to burn, got roads to drive"
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ingen är utan skuld (allra minst jag) men man önskar att det fanns bra metider för att sätta stopp för de värsta galningarna.

Fiestadamen är svår för hon tillhör ingen uppenbar riskgrupp (ung, gammal, man, hästkraftsstinn bil mm). Hon har säkert aldrig kört för fort eller mot rött ljus men när hon blir rädd (ojdå, jag skulle åt andra hållet!) spårar omdömet ur fullständigt. Kanske var hon en av de 14 000 rattfylleristerna den dagen, det vet jag inte.

Ta hand om er i trafiken.

330

Vv håller initialt på att utveckla en simulator för förarprov så den dagen den kommer så ligger det inte långt bort i tiden att man får lite uppfriskning.

Ligger nytagna kort fortfarande på 2-års prövotid?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, så lär det vara.

330
Tog körkort 21/12 1983

Detta är för underbart ---> Länk ;)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Riktigt goding :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Vems är egentligen problemet...?

VV slår sig för bröstet och går ut med propaganda om att man åstadkommer mitt-separerade vägar. Där bilar skall hindras från att komma över på den mötande trafikens körbana, med risk för frontalkrock m.m. som följd.

MEN det visar sig ju att det går alldeles utmärkt att (vajertrasslet till trots) av misstag fara över på fel vägbana!
Och det hände ex.vis med en bil som for in i vajer-räcket, "sögs fast" och förlorade styrförmågan och efter ett 50-tal meter sedan kastades över vägen och frontalkrockade med ett mötande fordon. Utan att föraren kunde göra någonting.....

F

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.