AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.177

Reparera spoiler mm i den där mysko ABS plasten...

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
...eller vad det är för någon plast...

Jag har tyvärr ådragit mig en ful spricka i frontspolern och har tänkt mig att plasta ihop det med glasfiber och polyester (har viss vana med detta :-). Emellertid så blir jag ganska tveksam på om det biter på plasten BMW har i sin spoiler (en E39 åm. -03).

Den förefaller nästan vara en träfiberarberad ABS-plast å då får man ju inget att bita. Kanske måste man "plastsvetsa" som Aros Lackcenter sa och då är det ju frågan huruvida man fixar det själv...?

Finns det lagningssatser ?
Varmluftpistol, plastkomponenten "X" från "Fixarna Y AB", japanspackel å en massa tålamod ?
Ge upp å lämna in skiten för flera tusen ?

Någon som vet ?

med brustet plasthopp

PS. En av PDC-givarna har lossnat i bakspoilern åxå å det är ju lögn i helvete att limma dit den... här måste man nog plastsvetsa fast hållaren (PDC-givaren sitter insnäppt i en hållare)... eller ?
vet inte vilken kedja som hade det, men iaf Var det en Laga-ABS-plast-sats, om det var biltema, jula eller clas, kika med de kedjorna

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normalt svetsar en lackerare ihop sådana skador.

///MVH Hasso
Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Precis som Hasso säger så går det tydligen utmärkt att använda sig av en vanlig lödkolv...

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Nu fattar jag inget ...!
Skrev Hasso ett enda ord om lödkolv ?... å vad i Hassos inlägg tar fasta på "huruvida man fixar det själv ?" :-)

Nåja - var på Clas igår och de har ingen lagningssats till ABS-plast längre (han bakom disken sa att de hade haft). Kruxet är väl :

A) Värmekällan... skall vara försiktigt värmande så inte plasten brinner eller börjar rinna utan sådär fint geggar ihop... åsså är det väl bra om värmen inte går igenom för hårt och gör ytan irreparabel

B) Fyllmaterial (man kan ju inte smeta ut befintlig plats med någon större precision) och inte vilken gammal plastpåse som helst utan just ABS-plast som kanske är armerad.

Jag tittade på smältlimpistoler igår och kände mig inspirerad. Finns det någon rejäl sak med smältlimstavar i ABS istället ?

Inte direkt sammanhållen
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller just på och hjälper en kille med en EU moppe,flera kåpor trasiga materialet är abs.Jag lagade dessa med vanligt 2komp glasfiberspackel.Tvättade men thinner och slipade upp sprickorna+ruggade baksidan med 40korns papper blev hur bra som helst.Men det finns säkert flera modeller av abs plast,så länge den inte känns fet så ska det funka.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
HFW-
Nej du har så rätt så. Hasso skrev inte att man skulle använda en lödkolv. JAG skrev att man skulle kunna "svetsa" med en lödkolv. Det finns flera bilriktnings proffs som gör det med grymma resultat. Jag använde inte rätt ord där. Det var mest ordet svetsa som jag tänkte på. Du kanske förstod vad jag menade ändå?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Tror förövrigt att glasfiberspackel är för hårt att reparera abs plast med då den blir stum och stenhård. ABS plast är ju mjuk. Visst det ser bra ut precis när du e klar, men sprickor blir resultatet efter ett tag.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Har oxå hört att det går bra med en lödkolv, någon som vet var man kan få tag i bitar med ABS plast, jag har fått för mig att bygga egna gälar till Z3'an och behöver fyllnadsmaterial.

/Fredrik
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Bara att köpa en trasig spoiler från skroten eller nåt. Du får en säkert en om du frågar snällt... Se till att du inte smälter med lack bara.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.