|
|
|
|---|---|
|
Har rost på dom klassiska ställena, tanklock o bagagelucka nederkant! Upptäkte i i våras. Slipade, målade med roststopp färg och lackade i rätt kulör. Det höll två månader max! färgen släpper rost under. För ca 4 månader sedan sandblästrade jag ytorna, jag valde att inte ta bort tätningskittet på bakluckan då det såg ut att sitta fast o va friskt under. Blästrade hårt o noga på gansak stor yta. Slipade lätt, tvättade med lack tinner och sprutade metalgrundfärg , bilens kulör o klarlack! Nu är det lika mkt rost både på luckan och under/ i tanklocket som det va från början... Finns det något bättre sätt att lösa detta??? Sökte lite, hittade inga bra svar! HP | |
|
Hej! Det spelar tyvärr ingen roll hur mkt arbete man än lägger ned om man inte rostskyddar insidan. Denna rost kommer tyvärr innifrån. Lossa innerklädseln/panelen på bakluckan och spruta i tunnt rostskyddsmedel. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Om man lägger karosseritenn på en yta rostar det ALDRIG om du har fått tennet att fästa på plåten... Detta enligt min förra yrkeslärare med 30år erfarenhet i branshen /Fredrik |
|
|
Håkan Hsson: Det ligger nog ngt i det du säger men borde de inte va genomrostat då? Efter blästringen va de fullkommligt frisk plåt, som de såg ut iafl. Hur ska ja komma åt på baksidan tanklocket? Det är ju dubbel plåt där? HP |
|
|
Hej igen! Det räcker att det är små rostporer kvar så kommer det tyvärr tillbaka igen. Med tankholken gjorde jag som så att jag lossade innerskärmen av plats. Där under hittar man sedan hitta plastpluggar som man lätt kan lossa. Tejpade sedan fast en ståltråd på pipen till rostskyddsflaskan. Då kunde jag göra en fin böj på den så att jag kom åt att spruta in i hålet. Lycka till! /Håkan |
|
|
Baklucka: Kittet såg helt OK ut på min men jag valde att riva loss det i alla fall. Och en lååååång rostrand visade sig där kittet suttit. // Länk |
|
| Min baklucka har sett bra ut i snart 2 år sedan jag fixade den. Men nu börjar det komma igen. Är nästan lite inne på att köpa en ny lucka. Någon som vet pris till en sedan? | |
|
Är inte detta ett exempel på varför en e39 inte är värd 100 000 som många tror. |
|
| delorian: What? | |
|
Överväger att pröva att blästra en gång till.. Tanklocket är ju ändå viktigare än luckan.. Luckan går ju enkelt att byta! värre med en bakskärm! Någon vek upp plåtkanten mellan kanten på skärmen o "baljan" runt tanklocket o kittade om har jag hört.. Kanske skall pröva det ?? Måste fixa detta innan vintern... mvh |
|
|
kitta funkar utmärkt, sen på med rost olja. Viktigt med just olja inte vax eller dylikt, utan "krypande" rostolja, det är det bästa som finns mot rost. /Fredrik |
|
|
En gubbe som svetsade min volvo jag hade en gång la på något som hette blymönja det vart som nytt, det rostade aldrig igen. |
|
|
danielb: En ny lucka hos BMW kostar cirka 3500:- utan några detaljer och utan lack, lite för dyrt tycker jag. Köpte en lucka från en krockad -03, helt rostfri för 1800:- och det var med inredning, dämpare, gångjärn. Det tycker jag det var värt. Det är bara att leta tills du hittar en i bra skick. |
|
|
Vad är rostolja för någonting ?? HP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.