AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
960

jörgen weise chip till m5, nån som har erfarenhet av dem?

Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
ska enligt förra ägaren till min m5 3,6 sitta ett jörgen weise chip i den, nån som vet något om dem?

Mvh Danne

"_BMW följer inte utvecklingen
-bmw leder den"
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jürgen 'skräddarsyr' oftast chipet enligt ägarens önskemål, och efter vad som eventuellt gjorts med bilen i övrigt.
Dock är möjligheten att få ut nämvärt mer effekt ur en S38B36-motor med hjälp av ett chip ganska begränsad - det Jürgen (och andra) kan göra är att dels flytta upp varvtalsstoppet en bit (brukar bli sådär 7.800 varv mot standard 7.400), höja tändkurvan en smula så motorn blir helt optimerad för 98 oktan, plus att ge lite fetare blandning vid fullgas (när Lambda-regleringen är urkopplad). Plus att toppfartspärren tas bort.
Som sagt, effektökningen blir marginell, men jag vet av egen erfarenhet att gasresponsen blir bättre, att man kan få lite bättre acc-tider tack vare att man kan varva ur optimalt utan att riskera att varvtalsspärren 'stryper', plus att toppfarten naturligtvis blir högre (därav behovet att lyfta varvtalsstoppet - med original 7.400 varv slår motorn av i knappa 260 verklig fart).
Att regelmässigt varva motorn till det högre varvtalsstoppet på 7.800/min är dock knappast att rekommendera, där är man farligt nära de flesta kritiska gränser för vad maskineriet står pall för i längden, rent mekaniskt.
Du når Jürgen & Co här ---> Länk Dom lär väl förmodligen veta vad som är gjort på din bil.
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
Kan nog ligga nåt i det du säger gunnare, hade faktiskt en väldigt rapp gasrespons i bilen för nån vecka sen men nu har något hänt me den och den tvekar i början när man öppnar spjällen och varvar inte upp lika fort som förr, nån som har en aning om vad det kan vara??
Har läst en hel del kritik här på forumet om unichipen och därför vart jag lite misstänksam till detta chip också, bland annat om att de ska få för lite bränsle på fulllgas o.s.v....bör jag vara orolig för detta med jörgens chip?

MVH Danne

-bmw leder den"
Da
30
Daniel A
m5-90
525-89
Tack för länken powermac !

MVH Danne

-bmw leder den"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.