|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Hade inne bilen på service på BMW i Gbg. Efter 10000 mil så hävdar de nu att styrväxeln måste bytas då den läcker olja (jag har dock inte sett någon olja på marken eller droppandes under bilen). De ska ha 14900:- för endast material vilket låter dyrt. Någon som vet om detta går att lösa på ett billigare sätt. Alla tips och idéer är uppskattade. /J | |
|
Hej! Kolla på bildelsbasen.se... Finns säkert styrväxlar där som är i bra skick och kanske bara kostar en tiondel eller drygt det av priset du fick... BMW's nypriser på styrväxlar är som sagt inte av det "billigare slaget" direkt.. Din nuvarande går väl att "renovera" med nya tätningar också.. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne, Sökte lite på styrväxel och det verkar ju inte som om jag är ensam med problemet. Hoppas jag kan hitta en "billig" lösning på problemet, då detta blir min första BMW. Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Synd du bor så långt bort jag har en extra styrväxel på hyllan, statusen vet jag ej då en kille kom in på en bekants verkstad och ville ha den utbytt trots att den verkade fungera utan anmärkning när bilen kördes in i verkstaden. Och har du inte behövt fylla på olja, så lär det knappast vara stor kris, ha det under bevakning och inköp en liter olja av rätt sort Pentosin CH-11S om du har en svensksåld (grön markering på burken olja har den färgen) Köps hos BMW, Importbilar har nästan uteslutande vanlig röd ATF olja som du kan handla på macken. Skulle det visa sig att den läcker skulle jag nog chansa med lite hokus pokusmedal typ Omega innan jag la ut så stora pengar för ett byte. Det var problem med styrväxlar i E39 början 96-97 böts en del på garanti har jag för mig. Dessutom tror jag att det finns utbytesstyrväxlar (ZF) såg sådana låg på disken på Biltygsmässan för bilverkstäder mfl i Götet hos en Malmögrossist där vår Kalle Hansen här på autopower jobbar som säljer delar till Autoexperten tex Han borde kunna svara på det.. Vilken kompetent verkstad som helst byter ut styrväxeln oftast till en lägre timpeng än BMW/märkesverktaden tar ut. Viktigt är att man sköljer systemet ordenligt med ny olja innan det fylls på, riktigt kladdgöra är det. ///MVH Hasso Länk |
|
gör som hasso säger, testa Omega 917 innan, brukar fungera riktigt bra på styrväxlar, helst om dom bara småfuktar lite grann. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
va kan man säga? De e världsklass på er gubbar! Tusen tack för tipsen. Jag ska kolla upp "skadan" mer och se om det går att lösa med Omega 917 isället för 14900:-. Tack igen. Johan |
|
| En begagnad på skroten med arbete/montering ligger väl på runt 5-6t om man undviker BMW group. Det är lätt att tjäna 10.000:- på ett byte. Köp ett ex. från krockad bil så känns det som om det är gratis mot BMW´s nya usla styrväxlar..... Min byttes mot en begagnad för 3.600:- tror jag det var... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.