|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla! Jag ska precis till och köpa bil och har lite trimmnings-planer. Jag är ganska ny när det gäller trimmning och vill veta hur mycket extra-effekt man får utav att plana toppen? Bilen har tidigare inte varit trimmad. Har för mig att 520i E39 -90'an har ca 130hk orginal. Så hur mycket effekt vinner jag på att plana toppen? MvH // danne | |
|
Välkommen till forumet Länk Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Frågan återstår - Så hur mycket effekt vinner jag på att plana toppen? Kanske är jag som inte ser svaret på sidan men men. |
|
| Köp en 523,525,528,540 istället för att krångla. finns till samma priser | |
Smiley© |
Du kommer nog inte kunna märka någon skillnad på bilen när du kör den efter en planing, bara onödigt att plana toppen mer än nödvändigt ifall den går varm nångång i framtiden och måste planas igen. Om motorn har gått långt och börjar bli sliten så får du fler hk om du renoverar motorn än att plana toppen, då får du tillbaka dom hk motorn en gång hade, men det är betydligt dyrare så det är nog inget bra allternativ, vill bara göra en jämförelse. Bättre att göra som swunge säger och skaffa en bil med starkare motorallternativ istället. Till slut, din 520 är det en E39? I såna fall är det inte en -90 årsmodell, men jag antar att du menar att du har en E34... /Thomas |
|
Figgy: Det var var just det med modellbeteckningen jag syftade på för är det en E39:a så är det redan minst 150 hk... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Jo, jag kom fram till at det är en e34'a jag med. Så plana toppen är inte så effekt-fullt som kompisarna säger? ^^ De syftade på runt 20 - 30 hk mer. Själv tyckte jag det lät mycke men jag vet inte så mycket om just bil-motorer ännu. Men jag är på god väg ^^ |
|
|
Tänker du på en e34 så kan jag rekommendera en med vanos och fyrventilsteknik. Från 1992 års modell och framåt. Skippa 520i. Satsa helst på en 540i, jävligt gedigen vagn. |
|
|
Har hittat lite annat gottigt, som t.ex en m5'a -92 med 315hk orginal ^^ Ska bara hitta en för ett vettigt pris. Hoppas inte försäkringen blir för dyr också, 18åringar har ju det inte lätt i dagens läge ^^ |
|
|
Figgy jag tror du kan glömma att hitta en vettig försäkring på en M5. Och köp inte den billigaste M5an du kan hitta, det brukar bli en dyr historia. |
|
|
Figgy! Det låter som att tex en 525a är en lagom bil för dig.. ÄR det din första bil kanske? Lagom effekt att lära sig åka med! Glöm M5an tills du kommit upp i ifal 25 års åldern.. Om du inte sitter på en större hög med pengar! En 520 anser ja inte är värd att trimma.. ger ingen effekt av att plana ändå.. På en gammal volvomotor från 70 talet kanske de ger lite men inte här! HP |
|
|
Plana topp för effekthöjning kan man roa sig med på en Volvo 142 med B20! Spar toppmaterial, rätt vad det är går toppackningen och så måste du plana. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.