AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.500

530d olika diesel ljud från samma bilar

Ha
110
Habul
530dA -99
Min bmw -99 låter som en gammaldags diesel och jag tyckte det var OK, men igår på ICA parkering hörde jag en e39 diesel som lät mjuk och fint som en modern V6 TDI från konkurenter.
Jag vet inte vad hade den e39-a för motor, men den lät finare än min i alla fall.
Någon som kan förklara? Har jag fel på bilen?

Säkerhet i andra hand
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan ha lite slamrande spridare som gör att du tycker den låter lite mer
Om spridarna är igensatta blir spridarbilden dålig. Detta leder till spikningar och ojämn gång. Prova att vräka i bränsletillsats.

/Anders
Os
41
Oskar N
528ia touring -00
Tristar 7,3 "Power Stroke"
Är du säker på att det var en 530 D, så det inte var en 525 tds ?Förkammardieseln har lite mjukare gång. Men det är också det enda som är bättre...
som gto säger så när spridarna inte ger en bra sprutbild så får motorn den gången pga olika saker
smuts, slitage,svenskt skitbränsle(torkar fint) etc
anders: på en bensinmotor är det så att blandningen av bränsle och luft sker utanför förbränningsrummet i en bensinmotor. Kolven komprimerar blandningen, och en gnista från tändstiftet antänder. I en dieselmotor däremot komprimeras enbart luft. Bränsle tillsätts inte förrän antändning önskas,förbränningen startas av den värme som uppstått genom
kompressionen. En dieselmotor kan inte ”spika” - det finns inget
bränsle som kan antändas vid fel tidpunkt.

Vad är fel tidpunkt? Jag har för mig att spridarna ska ge en mindre mängd bränsle initialt för att starta antändningen. Ett av motiven till detta lär ska vara att minska (o)ljudet från motorn. Om spridaren ger fullt på en gång så lär det höras. OK spikning var fel term, men jag tror att ni förstår vad jag menar ändå.

/Anders
Vänta lite enligt Länk så kallas det spikning i dieselmotorer.

The spring inside each injector will weaken over time. When this happens, fuel gets sprayed into the engine too soon. This can lead to a pre-detonation condition inside the engine. The equivalent to this on a gasoline engine would be the "pinging" that you might hear when you accelerate. "Nailing" is the The term used to describe this condition in diesel engines. Nailing in a diesel engine is much louder than the gas engine's ping and sounds like a loud metallic noise. This is one of the main reasons why some diesels sound much quieter than others when they are idling.

/Anders
haha, typiskt mercedes site
jag gillade det där med att den läcker "lite"
på en förkammardiesel så ger den inget "extra" för att starta kompressionen men däremot dom nya kanske gör det
spridarna är byggda för 150bars-200bars tryck dom mekaniska och det trycket minskar med åren som även står i texten
även om den läcker lite så antänds inte dieseln förrens rätt temperatur är uppnåd vilket sker högst upp i cylindern oavsett, till skillnad mot en bensinare där du kan antända bränslet när du vill i princip
men jag har aldrig hört någon som varit med om det och ingen på dieselfirmorna jag pratat med heller
Länk
där har du en bra bild hur det ser ut
du kan ju inte komprimera luften längre ned i cylindern om du förstår vad jag menar
I dieselmotorn sprutas bränslet direkt in i förbränningskammaren och antänds av kompressionsvärmen inte något tändstift eller glödstift eller dylikt
eller har jag fel?

Ha
110
Habul
530dA -99
jag har bytt en spridare på min bmw och jag är ganska säker att den är elektrisk :) en common rail disesel motor är direktinsprutad men det finns även bensin motorer som är direktinsprutade typ audi FSI motorer och mitsubishi GDI motorer. Men det hör inte till min fråga
Min bil har gått 24 000 mil och visst det är möjligt att något är slitet. Fast det är fel att säga att bilen går ojämt eller dåligt för att den gör inte det.
På tomgång låter den som en mb 240d från 85 men gasar jag lite blir allt bra. Turbon hörs också lite mer än när jag köpte bilen, men det är normalt kanske.
Den femma som jag hörde kan vara en 525d eller kanske 520d som är nyare och har mindre mil på nacken och därför låter mindre och mjukare helt enkelt eller?

Säkerhet i andra hand
Det är väl magnetventilstyrda spridare på 530d? Det sitter en returfjäder i dom också som kan bli sliten. Om fjädern inte håller emot tillräckligt så borde väl samma problem kunna uppstå som beskrevs av Mercedes? Jag menar att kraften i magneten är väl avstämd mot returfjäderns kraft.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Habul, dina övriga spridare behöver bytas för att sluta slamra är min rekommendation. Alternativt ta loss dom och gör rent dom i en ultraljudstvätt. Passa även på att se över pumpen samtidigt.
Asken
Visst går det väl att renovera spridarna? Nya kostar över tretusen styck.

(Min har gått 19000 mil men går fortfarande tyst)

/Anders
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Habul, gör så här, se till att ta dig till en verkstad som har möjlighet att koppla upp sig på ditt system, låt verkstaden utföra en sk mängdifferansmätning på din bil.
Om den visar OK, gå vidare med en returmängdsmätning.
Låt dom även mäta av railtrycket, kolla mot börvärdena så allt blir rätt.
Då kan du med lätthet se vilken / vilka spridare som eventuellt behöver bytas ut och du slipper gissa dig fram
Att plocka isär en CR injektor kräver kunskap & specialverktyg, inget som man gör hemma i garaget direkt.

Vidare, att demontera injektorerna på din 99 är kbnepigt, det KAN vara så att det har satt sig fast, reost, korrosion etc.
Från 02 & på bytesinjektorerna så sitter det en liten oring som hindrar smuts & vatten att komma ner och bita sig fast.

Motorn ska spinna som en katt, inte knacka som en Audi V6 diesel..

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Ha
110
Habul
530dA -99
Spridarna kosta 3300 kr styck så jag har ingen vilja att byta dem. Jag köpte begagnad för 1700 när den ena pajade och bytte den själv. Tycker inte att det krävs speciel kundskap för det, bara tålamod och tid. Insug grenrör tog mest tålamod, men nu kan jag det utantill.
20000 kr för att byta alla 6 har jag ingen vilja att ge bara för att ta bort lite missljud. Men jag fick i alla fall svar på min fråga :)
dieselmeken: finns det någon tips på saker jag kan göra själv? jag har carsoft och lite info om spridarna får jag där men men.. Man behöver kunskap för att tolka de där värderna också. Jag ska läsa på ämnen.
Hjälper det med rengörings tillsatser om jag köper de varije gång jag tankar i typ halv år?

Ni måste förstå mig för att den enda verkstadsbesök jag gjorde på sista 5 år med alla mina bilar var balansering av hjul, men det är pg av balansering maskiner är ganska dyra för att köpa en själv.

Säkerhet i andra hand
Common-rail trycket kan du kontrollera själv med hjälp av Live-data i CarSoft. Ta bort kontakten till kamaxelgivaren så att motorn inte startar, railtrycket ska vara högre än 250 bar när man kör runt motorn med startmotorn. Om trycket är lägre så är högtryckspumpen slut.

Jag har samma inställning till bilreparationer. Man ska laga bilen själv.

/Anders
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
man ska nog ändå akta fingrar när man drar på statren med en komorail motor eller hur de stavas hehe hörde att de va en som hade en sån motor på tomgång och kolla om de böev tryck i ena spridarröret de skav av hans arm vad ja hört

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.