AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.189

Mystiskt bromsfel,,,

fi
5
fido750
Bmw 750 -89
Hej, jag har en 750 ia-89 som uppför sig mysko med bromsarna när jag fått bromsa några gånger.Det som händer är att jag har bromsverkan på alla hjulen trots att jag har släppt pedalen och måste således "vänta ut bromsarna tills de släpper och det kan ta upp till 30-40 min.Har troligtvis fel på bromsbomben men det vore bra om någon har hört något om detta.Verkar som om oljan inte går tillbaka som den ska--jag vet inte,tacksam för svar.
30-40min? Låter som det kan bli kö vid rödljuset!!!
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
På en så pass gammal bil kan det vara vadsomhelst.

Bromsbomben låter det inte som , men varför inte ventilen som sitter precis vid bromsbombens matning. den är inte billig.

Hur är bromsoken ? kan mycket väl vara ett eller fler som är så dåliga att de inte släpper efter att de tryckmatats.

Bromscylindern ?

fi
5
fido750
Bmw 750 -89
Bromsarna är bytta och anledningen till att jag tror det är bomben är att pedalen svarar inte alls som den ska.
fi
5
fido750
Bmw 750 -89
Bromscylindern ska enligt förra ägaren vara okej men måste kolla den ändå.
fi
5
fido750
Bmw 750 -89
Ventilen som sitter vid bombens inmatning-kan den göra så att oljan inte returneras som den ska?
Ba
4
Baseman

540i Touring -97
Hej
Jag har haft samma problem med min 750iL -89. Efter en tur i stadstrafik med mycket bromsande, började bromsarna knipa och gå varma. Provade att byta "bomben", ingen förändring. Kontrollerade bromsoken fram. De var dåliga så jag bytte dem, ingen förändring. Efter ett antal konsultationer med olika personer, som för övrigt aldrig hört talas om problemet, kom jag fram till att prova med att byta huvudbromscylindern. Det hjälpte. Jag har nu kört både landsvägs- och stadstrafik i över en månad utan att bromsarna krånglat.
Vad var orsaken? När jag demonterade den gamla bromscylindern så rann det ut olja från det hålrum som finns mellan servocylinder och bromscylindern. Jag misstänker att huvudbromscylindern vid bromsning läckte ut olja längs axeln, alltså ut i detta hålrum. Väl ute i detta hålrum kommer inte oljan någonstans och om det matas in olja vid varje bromsning så blir det till sist så mycket att huvudcylinderns axel, som är utformad som en kolv, inte kan gå tillbaka snabbt när man släpper bromspedalen.Detta eftersom den utläckta oljan inte snabbt kan försvinna tillbaka till huvudcylindern. Efter ett antal minuter så har trycket minskat och bromsarna fungerar åter tills hålrummet åter är fyllt med bromsolja och bromsarna låser sig igen.
Det hela låter kanske långsökt men det hjälpte att byta huvudcylindern. Skaffa en beg. huvudcylinder och prova. Eftersom felet tydligen är ganska ovanligt, så är chansen att du får tag på en cylinder med samma fel minimal.
Berätta gärna hur det gick.

RJA
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Man kan byta packningar i den huvudcylinder man har, har för mig det var entum diameter på min (-92) Jag hittade passande lösa packningar på en biltillbehörsfirma efter lite letande. Kompletta repsatser finns nog inte.

/Mats J
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har varit med om dåliga bromsslangar som svullnar inåt vid tryck och bildar då en backventil.. Eftersom de är armerade utåt som kan de inte vidga sig utan gummit skjuts framför oljan och korkar igen helt enkelt.

Diesel-räsern
/Rickard
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
tarzan325, då borde ett hjul låsa sig, inte alla (alla slangarna pajar knappast samtidigt). Men för övrigt har du rätt i vad du säger.

/Mats J
Paap Reeder
... kika på min blogg.

Hur byter ni denna packbox ??? i den s.k plastkolven i servocylindern.

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tog komplett plastbit och packbox från ett beg bromsservo. Jag provade aldrig att byta bara packboxen.
/Mats J
Paap Reeder
... varför jag frågar är att det är denna !"#¤%&/ packbox som alltid börjar läcka.
Den har en "skum dimension": 9,6 - 22 - 6/6,5.
Det måste absolut vara 9,6 ty annars läcker den även som ny.
(Finns på en maskinfirma i Enköping)

Att sedan byta den i plasthöljet kräver ett brett bladmått 0,05 som man "gör en tratt med" samt två 1000 w hårtorkar arrangerade i cirkel runt för att mjuka upp plastkragen med.

Det är ju synnerligen märkligt att denna plastkopp inte finns som reservdel!!

Kanske något annat märke typ MB eller Audi håller den som resdel??

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om man inte hittar packbox i rätt dim kan man ju göra en ny stång av slipad axel i önskad dimension (inte klenare för då kanske den kan krokna) så det blir lättare att hitta packbox. Resten av plastbiten får man väl svarva själv, eller göra ritning och låta en firma svarva. Har för mig att den var i stort sett rund.
Eller så får Paap göra en fotoserie och mektips på sitt pyssel.

/Mats J
Paap Reeder
... faktiskt så går både V12:an och min gamla M535:a på "nya packboxar" i servocylindern.
På E32´an fick jag dock omprov eftersom jag vid monteringen kom att "vinkla" stången alltför mycket varvid även den nya packboxen "började snora" ... CHF 7.11 ...

Ny och grövre stång är en mycket bra ide.

MVH /// Paap R

Detta har jag också råkat ut för, att alla fyra ligger på så det nätt och jämt går att köra bilen med följd att bromsarna förstås går varma på en gång. Väntar jag någon timme så har det släppt.
Första gången det hände var när tre personer tagit plats i b aksätet, och jag trampade på bromsen innan nivåregleringen hunnit justera upp bakvagnen.
Blev ju lite snopet:/ Andra gången när jag gasade samtidigt som jag höll bilen med bromsen, så att bakvagnen satte sig tungt.
Numera vet jag att jag kan bromsa hur hårt som helst bara bilen håller nivån i bak. MEN så fort det bromsas med nedsjunken bakvagn så händer det, och måste som sagt vänta länge innan det släppt. Det kan väl inte vara dåliga tätningar i huvudcylindern då??
Jag kan ju alltså stå på tomgång och trampa stenhårt på pedalen en längre stund utan problem, m en så fort jag bromsar bara lite med nedsjunken bakvagn är det kört...Någon som kan systemets alla hemligheter och kan sprida lite ljus? Alla tänkbara fel och egenheter på en sån här 20 år gammal lyxbil verkar ju andra här på AP råkat ut för för länge sen, men detta "bromsfel" tycks vara lite ovanligare:)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Låter ju riktigt spännande!!!
Kanske sitter en bromstrycksregulator som känner nerfjädringen och som kan haka upp sig? Men det känns ändå som att det har med servohydrauliken att göra. kanske för mycket vätska i systemet så servot inte kan bli av med returoljan.

/Mats J
Jo nu när den står avställd i garagevärmen tycker jag också att det är lite intressant, men i somras, med låsta bromsar på stan, var det allt annat än intressant:) Det här med korrekt nivå har jag inte riktigt fått kläm på: mede avstängd motor och tömd bromsbomb så når nivån upp över nätbotten, och med motor igång ligger den ca 5 cm längre ner. Bromsar jag ett antal ggr m ed avstängd motor så stiger nivån sakta i takt med att bomben töms, vilket f.ö. borde indikera att det finns gott om gas kvar i den?
En massa pytteskmå luftbubblor skummar upp till ytan i burken när jag tömmer bomben så här, men det kanske är normalt?
Ett annat fenomen som kanske har ett samband, är att ibland känns det som ett litet slag/klick i bromspedalen, det märks bara vid långsam kökörnin g etc.
Det kan även kännas som ett slag/glapp/hack i ratten vid t.ex. rangering, ungefär som om snäckan skulle vara slut...fast bilen har inte ens gått 8K, och det här med ratten kom plötsligt. "slaget" i pedalen fanns när jag tog över bilen. Dessa tre egenheter kanske har ett samband?
Annars känns både bromsar och styrning jättesköna.
Hoppas detta låter riktigt intressant:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.