AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
811

Värme & Rost

Jag har problem med min -94 520, jag får inte ut någon värme ur ventilations uttagen ovanför radion. Det blir varmt och skönt vid fötterna och mot vindrutan. Kan det ha tryckts till något när jag monterade i stereon ?

Hur får man loss listerna på dörrarna ?
Listen som sitter mitt på dörren har släppt lite och vid den undre listen så tror jag att det kan vara rost på gång under. Jag vågar inte sätta igång och rycka som en besatt för det brukar bli dyrt....
el
68
elvis
535i -90
535i -88
635csi -81
Listen undertill på dörren är det bara att dra nedåt ifrån dörren.

Listen mitt på sitter troligen med en sorts pluttar så att du bara kan dra loss den ut ifrån dörren. (så brukar det vara på dom flesta bmw men dom sitter hårt och pluttarna kan gå av, finns nya på verkstaden)
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kan ju ställa in det utblåset med hjulet som sitter vid utblåset. Om du ställer den med den blå markeringen mot dig så kommer endast kall luft oberoende av tempvreden.
steaman: jag har gjort det men det är fortfarande kallt. Utblåsen ovanför stereon och utblåsen på dörrarna blåser kallt även om jag har varmt på golv och vindruta, tempratten mellan utblåsen är inställd på varmt...........

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
troligen hände något när du monterade i stereon...det sitter två små elmotorer som styr varsitt spjäll (höger resp. vänster sida) i närheten av stereon. Spjällen blandar in kall luft utifrån för att reglera temperaturen på luften i just de uttagen du beskriver. Jag har för mig att det från hjulet mellan utblåsen går en kabel som grenar sig ner till de båda motorerna. Fungerar varken höger eller vänster sida så kan det vara kabeln till hjulet som lossnat oxå. Eller så kan motorn (motorerna) ha lossnat om du var lite brutal när du satte i stereon.......
Hallå, jag var så försiktig som jag kunde när jag monterade huvudenheten men jag var tvungen att riva ur hela nedre delen på instrumentbrädan pga att stereon (Pioneer DEH-P945R) är så avancerad att all elekronik inte får plats i huvudenheten och dom har löst det på ett totalt idiotiskt sätt, tre st små plåtburkar som är fast monterade i 10 cm långa kablar som inte går att avlägsna vid montage....

Jag är helt inne på din teori, var sitter den där kontakten du pratade om ? Kan man på något vis komma åt den utan att ta bort stereon ? Det är ett heldags projekt att få bort huvudenheten.

Tack för hjälpen!

Mvh Robert Johansson Sala

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
om du tittar på
Länk
och går ner till "air distribution" så ser du uttagen som har tempererad (heated) luft. En spjällmotor styr de tre utsläppen på förarsidan och en de tre på passagerarsidan. Från vredet mellan utblåsen ovanför radion så går en kabel ner och grenar sig till de två motorerna, den på förarsidah sitter ungefär innanför strömbrytaren till dimljusen och på passagerarsidan sitter den på motsvarande plats.
Den på förarsidan kan man oxå komma åt om man tar bort instrumenten. Har du ingen värme på varken höger eller vänster sida så måste ju kabeln från vredet lossnat före förgreningen till de båda motorerna eller oxå har kabeln som går till vredet lossnat. Borde ju gå att se om du får bort gallret ovanför radion eller möjligen gallret uppe på instrumentbrädan och sedan kan följa kablarna från vredet.
Tack för hjälpen, jag lägger in ett mail i helgen och talar om hur det gick.

Ha en trevlig helg !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.