AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.626

Luftskruven på kylaren gick av. Vad göra?

Th
42
Thomten
523i -97
Skulle kolla glykolen med en billig glykolprovare idag. Självklart gick det åt skogen och den lilla gummipipen i botten av instrumentet ramlade ner i expansionskärlet. Fick släppa ut all glykol för att se den och ta upp pipen ur kärlet. Sen var det dags för luftning och påfyllning av glykol.

Fundering 1: Luftningsskruven vid påfyllningslocket är av plast. Den gick självklart av. Jag fyllde hålet efter den med smältlim och luftade som jag brukar med bilar utan skruv, dvs öppet lock och klämma på slangarna till driftstemp. uppnåddes. Bilen går fint, men vad ska jag göra åt den trasiga luftningsskruven?

Fundering 2: Botten av expansionskärlet var täckt av gammal motorolja. Jag vill minnas att toppen är nyrenoverad av förra ägaren. Spolade ur expansionskärlet i och med ovanstående. Om oljan är fräsch, bilen inte drar onormalt med olja/vatten och ryker normalt ur avgasröret, är det väl bara olja från topphaveriet som förra ägaren inte sköljt ur ordentligt. Eller?

073-731 51 04
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
köp en ny på bmw...25kr
Låter mera som annan sörja som normalt finns i kylsystemet på lite äldre bilar.
Olja är lättare än vatten/glykol och flyter därför ovanpå eller åker med runt hela tiden, det kan knappast ligga under vätskan.
Luftskruvarna skall bara dras med handkraft, de tätar direkt.

FP
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
jag tog en plugg från hydraliken tyks minnas att det var enåttas rörgäng eller tre åttas, slipa ett litet spår på ena sidan gängen och lämna kvar mot huvudet där packningen skall sitta en tredoring också från hydraliken, sen kan du använda den som luftskruv och den håller i all evighet.
Th
42
Thomten
523i -97
Låt säga att jag får tag på en sån där plugg till luftningen vid kylarlocket. Vad ska jag göra för att få ut resterna av gamla pluggen? är det farligt om det kommer plastsmulor ner i utrymmet innanför luftskruven? Tips på hur jag ska göra?

073-731 51 04
Th
42
Thomten
523i -97
I första inlägget på tråden beskriver jag hur jag lagade lufthålet med smältlim. Nu har det smält, då jag kört en längre sträcka och värmt upp motorn ordentligt och kylvätska har läckt ut där. Bilen varnade och ville ha ny kylvätska, fyllde på. Sen gick tempen upp till sträcket mellan halv och röd...trots vätska. Termostaten? Eller är det extremt viktigt att systemet är 100% tätt. Såna här problem hade jag aldrig med nån av mina luftkylda vw ;)

073-731 51 04
loftahammar
Systemet måste vara 100% tätt för att hålla rätt tryck...

-=Mmm Bmw=-
Länk
Länk
An
291
Antiloop
E38 728iA
BMW är känsliga för luft i systemet. Därav luftningsnippeln.
Th
42
Thomten
523i -97
Då hoppas jag på att allt blir som vanligt när jag sätter dit den nya nippeln.
Nån som vet om det räcker med att lossa kylarlocket, klämman som håller kylaren mot bilen och de två insexskruvarna för att ta bort delen som nippeln sitter i? Vore ju enklast att jobba med den i bänk då halva sitter kvar...
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
ta en vänstergående borr ungefär 6 kanske 10 mm o kör borrmaskin bakvägen då brukar plastpluggen gänga upp sig själv tryck inte för hårt bara och använd en dammsugare samtidigt sen kör du genom en gängtapp med rätt gänga biligt och bra rep för en 30 kronor ungefär.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
man kan hetta upp en liten skruvmejsel å trycka ner den i pluggen å göra ett nytt spår så att man kan skruva upp den

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Th
42
Thomten
523i -97
Tack för tipsen!
Jag ska prova upphettad mejsel först, sen borrmaskinen. Ny plugg är införskaffad.
Th
42
Thomten
523i -97
Jag håller på att bli tokig på BMWn...allt började med att jag tappade en gummibit från glykolprovaren i expansionskärlet. Fick tömma det med hjälp av slangen i dess nederkant för att få upp biten. Fick upp den och fyllde åter på vätska. Satte igång motorn och öppnade luftkskruven. När jag var klar stängde jag skruven och...så gick den av, för självklart tillverkas såna av plast. Lade i smältlim i hålet där halva skruven satt kvar och körde 7-8 mil utan problem. Fick tag i en skruv och åkte till verkstan i kväll och fick ur den gamla, i med den nya...hällde i glykol, öppnade locket, lättade skruven och började klämma på slangarna för att massera fram vatten...fyllde lite osv...
När jag skulle hem fanns ingen värme i kupén och tempen gick upp till nån millimeter under det röda. Normalt sett har bilen ALDRIG varit över 1mm ovanför mitten.
Vad ska jag göra?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
lufta mer fyll på i luftningshålet tills det inte går i mer kylvätska. sedan varva upp motorn till en 3000rpm kör bilen varm tempreglaget ska vara på full värme i kupen. så får du fart på cirkulationen och luftfickorna börjar att röra påsig.håll koll på tempmäteren stiger den så ut å lufta mera.
stå hällst med fronten högt så stiger luften uppåt

hasso har en bra länk hur man går tillväga med lufning av bilen..den e klockren

lycka till

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Th
42
Thomten
523i -97
Hur farligt kan det vara för motorn om tempen gick upp till en millimeter under röda fältet. Det är ju för varmt, men den kokade inte...kan den skadats ändå?
Ska prova att lufta i uppförsbacke...
Allt enligt instruktionsboken: Tillåtet område är mellan blått och rött fält på mätaren.
Normalt står nålen i mitten av mätaren men denna är ett relativt "grovt" instrument, och har viss tolerans, liksom givaren.
Lufta som mika skriver och enligt hassos mektips, pausa ibland om motorn börjar bli för varm. Slå endast på små mängder kallt vatten, pausa osv, eller använd hett vatten/glykol. Kall vätska i en varm motor är riskabelt och kan innebära risk för sprickor i block eller topplock.

FP
Th
42
Thomten
523i -97
Tackar för lugnande besked. Bilen dade ju ifrån med hjälp av check controll, så det borde ha varit i god tid...men man har ju hört allt om topplocken dag och natt nu så självklart blir jag nojjig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.