|
|
|
|---|---|
| Vad ska man tänka på att kolla när man köper fälgar av en privatperson man inte känner? Hur testar man om de är något ovala? Hur mycket skadade kan de va för att de gå att använda ändå? | |
|
Det lättaste sättet att se på är väl att sätta upp dom i en svarv eller liknande....! Dom kan väl vara ganska skadade, bara dom är balanserade och att det inte kan pysa ut nån luft på sidorna! ///Robban |
|
|
Om de är fälgar utan däck så kan du ju ställa dem brevid varann eller på varann och sedan med ögonmåttet avgöra om de är likadana längs kanten... om det skiljer(om det finns luft emmellan någonstans) så är ju minst en oval... _____Vraum!_____ |
|
|
Eller så gör du så enkelt att du kör in med bilen till en däckverkstad o låter dom kolla det i sin svarv. då får dom ut exakt hur mkt det är osv. betalade knappa 100 lappen för alla fyra däck. mitt vänster fram hjul är skevt, kostar 500 o fixa det på en special firma som "riktar" fälgar. möjligtvis kan vikter hjälpa ganska mkt, men "problemet" kvar står ju som sagt, o man vill ju inte att en BMW ska ha något "problem" =D /Sigge ||Pain is temporary, Glory is for ever || |
|
|
junioren: finns det någon däckkedja eller likn. som riktar/svarvar om fälgar? bor i gbg och har läst på forumet att de bara finns en i sthlm. Hur vet man om det är fälgen eller däcket? kan dom kolla det på däckfirma? |
|
|
Dat allra enklaste lär väl vara att sätta på dom på bilen och snurra på dom. Då är det väldigt enkelt att se om dom inte är bra! Jag har till min gamla E3 tagit ett fjäderben fram med lagerhus och plockat bort tätningsringen, gjort rent lagrena, smort dom med tunn olja (symaskinsolja) samt skruvat åt dom med "litet glapp"! Då snurrar dom så lätt att det inte är några problem att balansera fälgar och däck statiskt vilket i allmänhet räcker. Dessutom kollar jag alltid i vilket skick fälgarna är med denna anordning. En normalfälg kastar oftast en millimeter eller mer utan att det blir några problem med att använda den. Per L |
|
|
Däck kedja som fixar sånt vet jag faktiskt inte... Företaget som finns i Uppsala här, heter "Dione" kostar en 500 Kronor per hjul, men som sagt, det är det ju värt om man lagt några tusen lappar på sina fälgar. =) Däcket lär det ju inte vara eftersom det inte har någon större effekt än att man nöter på dom och att dom har bra väggrepp och att man får en skön comfort i bilen hehe inte så kul o köra på fälgar bara haha, så det är ju fälgen isf. skakar bilen åt sidorna eller är det som att den slår(upponer när man kör)? Det lättaste är om du åker in till en däckfirma först o kollar så att det inte är balanseringen bara. //Jr ||Pain is temporary, Glory is for ever || |
|
|
va å balanserade hjulen precis, han sa när direkt att ja hade problem med ena bakfälgen när ja körde in...(satt fram innan, vibr. forsvann när ja satte bak fälgen) de e inga dyra fälgar 12-1300 per fälg kanske, ingen ide å lämna in dom kanske...köpa ny ist. |
|
|
Sätter man det hjulet som det är fel på bak så känns det inget... Då tycker jag att du lika väl kan köpa ny fälg.. Det känns nog mer värt att lägga pengarna på det än att bara fixa den för halva summan av vad du köpte det för.. Men som sagt, det är ju bäst o göra det så fort som möjligt. Det kan ju förstöra hjulbultarna, fjädringen, spindelleden osv.. så mitt råd är att du ordnar det så fort som möjligt. ||Pain is temporary, Glory is for ever || |
|
| ok, tack | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.