AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
511

Vatten i motorn? 323i E21

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Efter att jag haft bilen avställd hela vintern sedan augusti, blev det förra måndan dags att ställa på den. Eftersom jag inte kört med bilen på länge och endast startat motorn ett fåtal gånger under vintern så börjar jag köra väldigt lungt. Jag stannar och kollar oljan ofta mm. När jag kört ca 10 mil tittar jag under oljepåfyllningslocket och upptäcker att det ångar inifrån ventilkåpan samt att oljelocket är kleggit. Jag tänkte att det kanske är kondensvatten som har bildats under vintern som nu ångas bort. Men nu efter ca 60 mil så börjar jag bli orolig för det ångar fortfarande därifrån, samt att jag har varit tvungen att fylla på vatten i kylaren 2 ggr. Jag hade inget sånt problem när jag ställde av den i höstas. Bilen går mycket bra annars. Kan det vara topppackningen som har blivit dålig? Kan den bli det av att motorn står avstängd en längre tid?

//Johan
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Troligtvis är det topppackingen som har gått.....men hur har bilen stått i vinter, kall garage? För i värsta fall så kan då något ha fryst, så en spricka har bildats.
Lo
87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
När jag hade problem med vatten i oljan fick jag tag på ett kylartätningsmedel som var helt kanon! Ingen biltemaskit eller dyl. Detta kostade ca 500 för en flaska. Omega- någonting hette den. Rekommenderar den varmt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.