AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.026

Fundersam inför köp av backsensorer

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Tänkte beställa backsensorer från tyskland.

Länk

Någon som monterat detta eller liknande universal kit? Hur fungerar det egentligen? Man kopplar väl inte något till växellådan så att det aktiveras när man lägger i backen...? Eller?

Min bil Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Eller det här kanske kan va nåt: Länk

Min bil Länk
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Det saknas på min 750 med, och efter att ha haft det på båda mina 740 vill och ska jag ha det på den med. Men jag tänker köpa det original från någon skrothandlare. Tror det blir bättre och enklare i längden med original.

Hittade en sjua på Alingsås bildemontering med PDC fram och bak, tyvärr pressades den bilen två dagar innan jag ringde.... Kolla runt på skrotar det borde inte vara någon större skillnad mellan E34 och E32.

Men om du väljer något av ovanstående alternativ så känns väl den översta länken roligare. Den undre ser ut som något som passar i en Volvo 142... Om du köper återkom gärna med resultatet här.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
OK...

Men att eftermontera ett BMW Original PDC-kit själv är nog svårt! Tänk på att du måste koppla något till växellådan så att den aktiveras när du lägger i backen osv.

Dessa eftermarknadskit är betydligt enklare att montera! Är mest fundersam över vilket man ska välja med tanke på kvalitét!

Hur menar du att den undre passar i en Volvo 142? Har sett samma kit monterat som PDC fram och bak i Mercedes C-klass -99 och det såg ut som originalutrustning!

Min bil Länk
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Personligen tror jag det är lättare att montera original, då man som i mitt fall skruvar bort det ur befintlig bil och vet då exakt hur och var allt ska sitta innan man börjar böka i sin egen bil.

För det mesta brukar det vara färdiga kontakter, bara plug-n-play sas tex en bil utan elstolar ja där sitter kablarna så fint i golvet eller en med analog klocka bara att stoppa i stora datorn osv. Så själva integreringen ska nog inte vara något bekymmer med original.

Har ingen aning om kvalitéen på sakerna i dina länkar får hoppas någon annan svarar.

Hahaha, nja det är säkert inget fel på den undre PDCn. Tycker den var riktigt ful och omodern (åtminstone på bild). Om du gillar den behöver du inte bry dig om vad jag tycker, smaken är ju som baken...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Allt är dock inte plug-n-play! Ditt exempel med analog klocka och stora färddatorn stämmer knappast.

Jag hade analog klocka i en E34 och skulle montera stora datorn. Helt fel kablage bakom klockan! Dessutom måste man byte hela ramen för att få in den stora datorn även om man nu har rätt kablage. På bilen i fråga fungerade inte ens lilla färddatorn istället för analog klocka.

Och det är nog skillnad på el-stolar och PDC. Hur många E32/E34 har el-stolar och hur många har PDC? Det säger väl en del. Och om du skruvar ut ett PDC-kit själv från en bil på skroten betyder det inte att du ens får med dig allt! Vart ska du börja? Från sensorerna i bakstötfångaren? Ska du följa deras kablar och dra ut dom från kabelstammar i hela bilen? Vet du hur en kontakt till backväxeln ser ut? Och var den sitter? Så att det är lättare att montera original PDC än eftermarknads är nog inte sant...

Det är kanske inte så svårt om man har en bra beskrivning men det är säkerligen enklare att montera eftermarknads-PDC!

Men men! Lycka till! Lägg gärna upp ett Mektips om det går bra att eftermontera BMW Original PDC-kit på en E32/E34!

Min bil Länk
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Fråga inte om du inte vill ha svar!

Mina svar till dig utgår från egna erfarenheter på mek med E32 som tydligen skiljer sig något alldeles enormt frå E34 karossen. Tyvärr glömde jag precisera mig angående ramen till stora färddatorn den behövs för att den är DJUPARE men det vet du ju. Och om just du har stött på patrull vid dina mek kan jag inte hjälpa, generellt är det mesta fördraget. Att just du äger en absolut snikmodell utan kablage någonstans är bara att beklaga.

Tex monterade jag idag den för USA-marknaden belysta vxl-väljaren där man enligt mektips måste dra egna kablar mm. Icke sa nicke allt var fördraget "plug n-play"!

Och ja jag har bytt många inredningar och eftermonterat många utrustningsdetaljer och det är varken tidskrävande eller svårt.

Köp eftermarknads PDC och var nöjd.

Härmed lämnar jag denna diskussion eftersom du tveklöst vet bäst och ingen hjälp behöver...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Läs din power post...

Min bil Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Har en kompis som monterade nedanstående för 1500:-. Ett diskret och lättmonterat alternativ
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.