|
|
|
|---|---|
|
Såg en skum grej häromdan. alla 320 låg så högt i pris jämfört med 328. Jag köper ju hellre en 2.8 liters motor än 2.0/2.2 för samma pengar. Varför är det så tror ni? Hoppas det bara inte är försäkringen som spelar roll. Eller så gör vi så att alla som säljer sina 328 höjer sina priser med 20röda :) Inget viktigt inlägg, men man kan ju inte låta bli att undra :) | |
|
Har du tagit hänsyn till miltal och årsmodell? För jag tror inte en 328 från -99 är billigare än en 320 från samma år. Min Länk Cabrio |
|
| folk är livrädda för bränslekostnader nuförtiden, allt över 2 liter motorvolym tror de drar 1,5l/milen..gammalt skitsnack som ligger kvar tyvärr, samma att BMW skulle vara dyra i reservdelar. | |
|
320i 2.2 är en riktigt trevlig maskin och ganska lagom (gillar ju vi svenskar) för de flesta. Drar lite mindre än 328i och billigare försäkring, dessutom är de nyare än 328:an. Om det gäller en 2.0 är det ju förstås lite anmärkningsvärt, men brukar de inte vara billigare än motsvarande 328 (mil, årsmodell, utrustning, skick mm)? Racerbilen: Länk |
|
|
aa...mycket möjligt. Tänkte mest på att 328 då var ju en topmodell om man bortser från M bilarna, och de hade ju hyffsad med pengar köparna och va duktiga på tillval av utrustning på bilarna också. aja...bara en tanke. 328 rules ! :) ha det |
|
|
Har både ägt en 320 (2.0) och en 328 E46 och kan direkt säga att bränsleförbrukningen är mindre på 328:an än 320. 320 var riktig dyr för mig att köra motorvägsfart. Gemfört med 328:an. Mvh Kristian |
|
| jaså...hur kommer det sig? Har det nåt med större motorvolym och med vridet att göra eller? | |
|
Tror det har med utväxling att göra? 320:en varvade att rätt mycket, är ingen fartdåre med tar väl ut momsen på motorvägar och då varvarde 320 väldigt mycket.. ca 4500 varv medan 328:an i samma tempo varvade runt 3000. Om jag inte minns helt fel så är 328:an rätt högt utväxlad som gör gott i höga farter. Detta borde ju göra en del i bensinförbrukningen. mvh Kristian |
|
|
Pga att 320 har en så öten motorvolym måste den varvas ganska rejält innan kraften kommer. I 2,0-motorn händer inte mycket under 3 500 varv vilket gör att man varvar mycket och det driver upp förbrukningen. Min 330 drog inte mer än 320:n trots att den hade 81 hkr mer. Man måste i princip upp i150 km/h och däröver innan det blir tryck i 320:n. Det gär man sällan i Sverige, framför allt inte i stadstrafik... 330 Fd 320 och 330-ägare Jag är direktör, så det ligger ju en del i det jag säger |
|
|
liten motorvolym menas förstås i ovanst. inlägg. En redigeringsfunktion vore super. Jag är direktör, så det ligger ju en del i det jag säger |
|
| I landet lagom så är väl 170hk och 2.2 liter lagom... Försäkring, bränsleförbrukning och säljbarhet spelar roll. Personligen så köper jag bil efter skick utrustning och färg. Bryr mig inte allt för mycket i motorval (småljuger), så länge det inte är en Rudolf eller maraccasorkestern M40 under huven... ;) | |
|
eller att typ alla 328 är importerade :S + det som ni nämnt :) Import eller inte spelar en stor roll, tro det eller ej :) |
|
|
Angående bränsleförbrukning kontra försäljningspris är inte det viktiga vad bilarna faktiskt drar utan vad den allmänna uppfattningen om förbrukningen är. Jag gissar att den stora majoriteten som letar e46 tror att en 320i drar mindre än 328:an och de som vill åka billigt riktar därför gärna in sig på 320 före sina motorstarkare syskon. Racerbilen: Länk |
|
| 320 drar mindre än 328 förutsatt at man körlugnt och lagligt. ;) Länk Men det är sannerligen inte mycket, och praktiken säkert noll... 318 2002 143hk är sparbössan i E46 familjen. | |
|
Jag köpte 320 e46 pga försäkringskostnaden va för hög på 328:an. Och jag kände inte behovet av de extra hk. (Vilket jag gör nu) Svensksåld -99 8200 mil 96000:- tycket jag inte heller stämmer med rubriken. |
|
|
BjörnB har en poäng om hur bränslekostnaderna uppfattas, men visst handlar det om försäkringskostand också. När bilen blir äldre och man måste börja dega helförs. blir det dyrt, framför allt om man är ung och bor i storstaden. Då sjunker naturligtvis efterfrågan. Innan jag köpte Jaguaren kollade jag beggade BMW 540 men de gick bort pga försäkringskostnaderna. Jaguaren kostar mindre att försäkra, trots att den prestandamässigt ligger närmare M5. Men det beror väl på att det bara är gamla farbröder som kör Jaguar ;-) Jag är direktör, så det ligger ju en del i det jag säger |
|
|
"Men det beror väl på att det bara är gamla farbröder som kör Jaguar" -Precis, en del är uppemot 40-strecket och kanske t.o.m äldre ;) (Tur att man har långt kvar dit ...flera år) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.