AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.380

Bilen startar men dör snabbt igen..

Mr
18
MrFrost
750ia -92
525i Turbo -90
325im -88
Hej!
Det är så att jag bytt instrument i min 750 -92:a och nu vill den starta men bara för att dö ut efter 2-3sek typ som om den klipper bränslet/tändningen..? någon som har nån ide om vad detta fenomen kan vara, har kollat bränslereläerna och de är hela.

Mvh Timmy

"Living life sideways"
Paap Reeder
... beskriv hur EML- lampan "uppför" sig.

MVH /// Paap R

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Kanske en longshot men på min E28 med M30-motor blev det så när jag glömt sätta tillbaka elkontakten till luftmängdmätaren. Kanske oxid, fukt eller glapp?

Mr
18
MrFrost
750ia -92
525i Turbo -90
325im -88
har läst lite på övriga inlägg ang EML lampan men i detta fallet så lyser det ej någon EML lampa, jag har förvisso haft bort lmm men kabeln satte jag dit innan jag startade...provade lite till idag och kom då på att det kanske kunde vara någon sorts av startspärr? läste intr.boken och den visade på att man ska slå in en "code" på färddatorn men jag har ingen aning om vad det är för kod hehe

"Living life sideways"
Paap Reeder
... alltså om inte EML tänds i läge II ... blir det antingen så här eller att den går in i nödprogrammet med tänd EML.

Coden i OBC kan du ta bort. Finns tråd om det.

Är inte helt säker men gissar att om OBC´n skulle ha fel code så sker ingen tändning alls. Således är det sannolikt inte coden det är fel på.

Tar man bort den ena LMM så skall den gå ändå på den andra. Är båda LMM kass kan det bli ett sådant "fel" som du har.

Har du exakt rätt instrument?? Man kan inte köra en 92:a på 91:ans instrument enligt min mening utan instrumentet måste exakt matcha den årsversion du har.

Är nästan säker på att du måste "tjuvkoppla" EML-funktionen i ditt instrument. Finns även tråd(ar) om det med bilder.

MVH /// Paap R

Mr
18
MrFrost
750ia -92
525i Turbo -90
325im -88
ok, men det nya instrumentet är från exakt samma årsmodell och skulle fungera fint enligt han som sålde den till mig. och bilen startade och gick innan jag bytte instrument.

Mvh Timmy

"Living life sideways"
Paap Reeder
... gick bilen instrumentet togs ifrån??

MVH /// Paap R

Mr
18
MrFrost
750ia -92
525i Turbo -90
325im -88
Japp det gjorde den.

"Living life sideways"
HAr fortfarande problem med min. Trodde att jag löst problemet genom omlödning av bensinpumpsreläerna. Tyckte att det blev bättre men om det blev det så har det blivit sämre igen. Tror att jag har att göra med flera fel.

När EML-lampan visar fast sken i tändläget tror jag det är ngt av spjällhusen som inte hänger med. Borstarna i spjällhusen kanske fick en för omild behandling - men min minnesbild är att jag hade problemet med eml-lampan innan renoveringen av spjällhusen.

När motorn dör som beskrivs i denna tråd lyser inte eml-lampan fast i tändläget. Detta fel uppkom nog först efter det att jag bytt instrumenthus.
Motorbyte medförde ingen förändring inte heller tidigare byte av gaspedalen - den elektroniska - och inte heller byte av lambdasonderna. Vid motorbytet byttes vevaxelgivarsensorerna samt givarna på röret mellan topplocken baktill på motorn som är precis så oåtkomligt som Paap beskrivit.

Mao så lutar det åt ngt fel i instrumenthuset när det gäller felet att motorn bara dör. Frågan är då om man kan hitta felet i instrumenthuset. Jag har varit inne i det vid flera tillfällen utan att hitta ngt synligt i vart fall. Mitt andra instumenthus kan jag inte använda beroende på att då fungerar inte vindrutetorkarna annat än i det långsammaste läget och inte heller farthållaren.

Mvh

CL

Mr
18
MrFrost
750ia -92
525i Turbo -90
325im -88
ok skumt med vindrutetorkarna hehe men man ska väl inte vara allt förvånad det är ju ändå hur mkt el som helst i dessa bilar, men iallafall problemet som både du och jag verkar ha så måste detta ha med EML som paap beskrev, att man får löda om den på något sätt. Paap kan inte du förklara lite mer ingående om hur man gör? Vore tacksamt.

Mvh Timmy

"Living life sideways"
Paap Reeder
... ta ut instrumentet
- riv isär intill kretskortet ("löd" bort plastknopparna som håller bakstycket)
- koppla så en tråd enligt bild i min blogg
- vill du prova under gång kan du sätta en strömbrytare på tråden så kan du knäppa på den under färd s a s.

Det var i a f felet på min när EML- spökade.
Jag BORDE sätta dit mitt "tjuvkopplade" instrument samt läsa ev felkoder ...

MVH /// Paap R

Mr
18
MrFrost
750ia -92
525i Turbo -90
325im -88
Ok ok då ska man prova detta, tackar så mkt!

Mvh Timmy

"Living life sideways"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.