AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.174

Krav på glasögon, vad säger polisen?

Sida 1 av 2
Är det nån som vet vad som händer om man kör utan glasögon och blir stoppad av polisen. Jag menar självklart i de fall där det står som villkor på körkortet att glasögon/linser skall bäras.

Vad blir det för straff tro?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag är inte 100% säker, men vad jag kommit fram till är att påföljden blir densamma som om man helst saknar körkort. Detta då kravet för att behörigheten ska gälla inte är uppfyllt, och behörigheten därför inte gäller.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hmmm, om man nu ser så dåligt att man har glasögon som krav på körkortet, varför i hela friden skulle man vilja köra bil utan glasögon?

Skulle inte klara mig länge utan bågarna på näsan, fast det inte står som krav på KK.

/Fredrik
Om man säger att man har linser, ska dom peta i ögonen då?

Fredrik M:
Underligare saker har nog folk haft för sig. =)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har säkert blivit stoppad 25ggr för flygande besiktning när jag kört lastbil och när jag jobbar kör jag med linser... i mitt KK står det att jag skall bära glasögon när jag kör lastbil men inte med personbil... Har aldrig blivit ifrågasatt varför jag inte bär glasögon

// Erik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För många år sedan blev jag stoppad då jag körde med linser och polisen bad mig titta framåt så kunde han se från sidan att jag hade linser i. Linser är ju inte direkt osynliga även om dom blivit tunnare sedan jag först började med linser för 25 år sedan.

___
//Ulf
Kaptenlöjtnant: Tittar min i ögat så ser man rätt tydligt ifall man har linser.

Synkraven för att köra bil är egentligen skrämmande låga. Man får köra bil med en synnedsättning på upp till 50%!
Hur rimmar det med vägverkets nollvision?
ehhhhmmm, låt oss säga att man har genomgått ögonoperation på båda ögonen, hur ställer sig polisen till den frågan om man har med sig bevis på att man har godkänd syn efter operation

___
Mvh
Patrik N.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Vägverkets nollvision innebär att alla trafikanter ska köra runt som blinda höns :)

Jag blev stoppad i en kontroll, och fick genomgång en provisorisk, enkel synkontroll på plats då polisen vill kontrollera att linserna satt på plats.
"Vilket vägmärke sitter på stolpen XXX meter längre fram ?"
Efter ett par försök med olika avstånd, och vägmärken visade det sig att jag såg bättre än polismannen så då blev han nöjd med resultatet.

Att köra utan att uppfylla villkoret är både extremt själviskt och dumdristigt.
Jag hoppas att undvika sådana blinda förare på vägarna.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fortfarande ingen som egentligen svarat på frågan vad jag kan se. Mest moraliska aspekter på att bryta mot vilkoret.
Har tyvärr inget bra svar men tycker det är en bra fråga, för även om det är som Jesperado säger så undrar jag hur långt dom går i praktiken.

Min Länk Cabrio
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad är det för bra med den frågan?

Jag har själv glasögon som krav och kör med linser, det har aldrig varit några problem med polisen. Som Red_wings skriver syns det ganska väl om man tittar lite närmare på ögat.

Skulle aldrig falla mig in att köra utan fullgod syn. Hoppas ingen annan heller har funderat i dom tankarna, varför frågan känns ganska irrelevant.

Patrik Nilsson tar upp en intressantare fråga. Vad händer om man opererar ögonen? Gissar att man kan göra ett nytt syntest och sedan beställa ett nytt körkort utan villkoret inskrivet.
Man kan ju alltid hoppas, man ska inte köra när man tagit droger heller.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Vad blir det för straff tro?"

Kommer man lindrigt undan tar polisen dig, och det blir nog böter eller indraget körkort. Egentligen skit samma.

Har man lite mer otur kanske man kör över ett skolbarn som blir invalid.
Kul att leva med, bara för att man inte bemödade sig att ta på brickorna så man ser ordentligt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Björn B: problemet kan ju även vara omvänt...Har du tagit körkort då din syn var ok så kan ju sedan synen försämras och vad jag vet så sker det väl inte synkontroller varje gång man ska förnya sitt körkort? Med andra ord så är det nog många som kör omkring utan glasögonkrav på sina kort trots att dom inte ser tillräckligt bra.

___
//Ulf
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nästan komiskt det här, när man ställer sig frågan vad polisen gör åt saken är det ingen som egentligen vet. Däremot kommer nya moraliska aspekter upp. Det är väl för f-n ingen som motsäger sig att det är idiotiskt att köra utan glasögon om man behöver? Eller är det någon i tråden som gjort det!?

Ungefär som om någon skulle ställa frågan om vad som händer när man kör 20 för fort på en motorväg och alla skriver att man gör fel om man gör det. No shit..

Min Länk Cabrio
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
ääää....vad va frågan nu igen ??? Nån som kunde ett riktigt svar?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det står i körkortet längs ner på baksidan xx.xx 4 sifror ..."krav på glasögon eller linser"... O har man inte ena eller andra så kan det kosta några hundringar...

BMW - Beroende Med Wilja!
Vart stoppad då jag körde utan glasögon, dock står det inte som krav på mitt körkort, däremot babblade snuten om någe att det står på mitt taxilegg somjag tog senare.

Nu anmälde han mig för olovlig körning,, Jag nekade, är det inte böter på sådant här? fick inte skriva på någon bötes grej utan han menade att det är olovlig körning. han kollega bara suckade då han höll på så länge han letade verkligen efter någe att ta en på. Allt pga av att skylten inte satt kvar fram,

Vart sedan samma kväll stoppad av en trafikpolis som inte gillade att skylten inte satt på, Dock sa han aldrig någe om någe glasögon krav även fat han körde en koll på en. Vart stoppad dan efter det med då dom hade nykterhets kontroll inge tjams om kravet då heller.

Går detta att överklaga att kommer man åka på det ändå?
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Offtopic:

Synkontroller/läkarkontroller sker väl endast regelbundet om man har någon form av sjukdom/funktionsproblem?

Jag har diabetes och får gå på kontroll varannat åt. Klarar man inte den kontrollen (består av syntest+ögonbottenfoto) dras körkortet in.

Ontopic:

Om jag kör utan rätt behörighet klassas det som olovlig körning. Om man inte uppfyller de kraven man har för sitt körkort bör det leda till samma sak,nämligen olovlig körning.
När jag tog körkort hade jag ”Glasögon” som inskrivet villkor. Detta körkort förnyades år 2000 men på det nya kortet kan jag inte se någonstans att det står någonting om glasögon.
Hur kan det komma sig? Är villkoren dolda i någon kod eller…?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fredriks: Ja, jag kommer inte ihåg hur den koden ser ut och vart den står bara.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.