|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Besiktigade 735:an idag utan anmärkning. | |
|
Är såna här trådar som gör att jag ryggar vid bilbyte,skulle gärna tänkt mig en E38 och en E39a till frun.Men det känns som det får vara en stund,har i varje fall dubbelin att se fram emot till våren det får bli min"nya"bil varje fall när solen skiner. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| Skärpning BMW! Länk | |
|
Artikel ovan handlade väl mest om att jänkarna inte klarar av att hantera iDrive. ;) Citat: BMW hamnade långt ned i rankingen med 142 problem per 100 bilar. Anledningen är inte främst fabriksfel på bilarna utan upplevda designproblem, främst tekniken i bilarna. - BMW-bilar har tillsammans med Toyota bland de minsta antalen defekter och trasiga delar. Men BMW använder kontroller och mätare på ett sätt som skapar fler designrelaterade problem för konsumenterna än vad Toyota gör, säger Joe Ivers till CNN. |
|
|
Som sagt en BMW förare är ofta perfektionist på något sätt och hör och märker nästan allt som inte står rätt till med bilen, det gör man också eftersom man är mer intresserad av teknik än Toyota, saab, volvo ägarna rent generellt är. Det är känt att många gamla schabrak, där inräknat gamla 240/245 volvo bilar rullar länge och "problemfritt" men att allt låter illa och bilen gungar som ett slagskepp samt saknar allt vad ljudisolering är spelar ingen roll för man behöver ju inte tex renovera toppen, eller hur? BMW bilarna är mer känsliga och förmedlar känsla i både styrning, reglage, pedaler osv, någon som japaner och svenskar mfl bara kan drömma om, då betalar man det sura priset att varje missljud, vibration känns och märks vilket stör den i övrigt felfria atmosfären och man upplever bilen som dålig ibland. BMWs sköna komfort och avstämdhet beror till stor del på dessa silentblock som Volvo har en lite annorlunda lösning på, tex använder betydligt färre gummikuddar både vad det gäller motorupphängning och bak-framvagns upphängning, därmed bättre hållbarhet på dessa grejor, men priset man får betala är otillfredställande stötdämpning vilket aldrig kan skapa samma avspända sköna atmosfär som finns i BMWs bilar. |
|
| Skulle vilja påstå att köra Japanare+andra oädlingar är som att sitta i 2a klass på tåget, medan de med lite mer flis i fickan får sitta 1:a klass, sedan struntar jag fullständigt i om dessa stolar är sköra och slits ut snabbare och har sämre hållbarhet än dem i 2:a klass, det är livsstilen man betalar för. | |
| E39 var väl en av världens bästa bilar som ny. Efter några år på nacken visar den sig ha enormt mycket problem. Men som bil är det nog det bästa man kan ha för runt 50-100t. Vilken bil ger mer körglädje, klass o stil än en E39:a??? Maskinellt spöar den allt som rullar under 100 lakan... | |
|
Enorma problem med E39? Det känner iaf inte jag igen. Den kan ju inte bli så uppskattad som den de facto är eller ha de egenskaper som du nämner om den har sådana enorma problem eller? FP |
|
|
Har inte heller upplevt några enorma problem på mina BMW, men jag har bortsett från innevarande bil mest haft nyare modeller, så jag kanske har en annan åsikt när jag haft min nuvarande bil ngt år. FRIFARTS första inlägg ovan är mycket relevant i sammanhanget. Mvh Mikael |
|
|
Håller lite med om bmw kvaliten som inte är helt ok. Motorerna är härliga men ganska känsliga, dom behöver minutiös service om dom skall hålla. Dessutom är framvagnarna för svaga på de lite större och tyngre modellerna typ 540,740 o.s.v Det blir fort vibrationer om inte alla länkarmar och bussningar är i topptrim. Synd på annars så trevliga bilar. Bmw är rätt okey!! |
|
|
spider minutiös service låter som underhåll och service på ett skört spädbarn som behöver ammas och matas och torkas dygnet runt :-) Men sköta dem bra och köra bilarna med respekt samt serva enligt intervall är viktigt för hålbarhet och skick! Nu skiljer det dock relativt mycket från motor till motor, skulle själv vilja påstå att min M30 motor med 25000mil jämfört med min M40 motor med 21500 verkligen utstrålar kvalitet och gedigenhet, något som det något skrammliga och lite klena M40 inte kan mäta sig med, trots att mitt exemplar går 99% tyst så att säga! Angående bussningar fram och bak vill jag påstå att det skiljer dag och natt mellan hållbarheten beroende på hur man kör. Under de BMW som passerat mig inom familjen, 2000-68, 520-86, 323-82, 535-89, 318-88 så har endast 520 behövt byta silenceblock samt någon bussning i framvagnen, detta på 10000mils körning. Ingen av de andra har behövt byta någon bussning varesig bak eller fram. Motormännen ansåg att silenceblockena bak på 535an var något dåliga vid 15700mil, idag 25000mil känns bilen mycket taijt och inget svaj, och besiktningen har aldrig sagt någonting eller anmärkt så nog beror körsättet mycket på hållbarheten, någon som jag tror diffar betydligt mindre på andra märken som volvo, saab mfl. Alltså dessa silenceblock är fortfarande inte bytta på 535an!! Att 520in behövde byta bussningarna beror lätt på att den kördes klart hårdare, den var fabriksny när den köptes och gick faktiskt klart hårt, utöver det vanliga. För övrigt byttes även batteri och däck samt bromsar. Men som sagt kör man v8/v12 BMW så lär dessa bussningar nötas fint om man utnyttjar effekten och kör i kurvor, den fina komforten och den väldämpade motorn har sina nackdelar. Men kör man värdigt och som om det vore en volvo eller toyota :-) så håller grejorna klart bra. Min 323an har gått stenhårt tidvis, men jag har bara avverkat 5000mil, så det kanske inte är så konstigt att blocken eller någon annan bussning inte behövts bytas. |
|
|
Jovisst frifart. Det betyder mycket på hur man behandlar sin bil förstås, men jag har ägt många olika bilar i mina dar, och ingen har varit så känslig i framvagnen som min 540. Nåja det gör inte så mycket för jag har ändå trivts med min 540, men nu är min BMW tid slut. Jag har sålt min 540 och det lär inte bli fler BMW nu. Skall berätta varför i en tråd eller blogg vid ett annat tillfälle. Bmw är rätt okey!! |
|
|
spider, VARFÖR vill jag verkligen veta? Mig veterligen har ingen jag hört talas om eller känt till slutat med BMW bara för att man liksom tröttnat utan något annat skäl. ofta handlar det om att man behövt pengar till något som tex familjebil, (praktisk rymlig sådan), husköp, båtköp mm. Ska verkligen bli intressant att höra din anledning!! |
|
|
528:n Vilken bil ger mer körglädje, klass o stil än en E39:a??? Denna? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.