|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Känner igen problemen faktiskt samma här hade en bmw och den bara stod på verkstad... Känns som att man ska ha lite tur då man ska köpa bil. Kör japanskt nu inga problem... Får testa den sidan av världen får se hur det blir med verkstads besöken :) BMW- När du älskar att stå på Verkstad !!!!! |
|
|
Funderar: Har du haft bilen sedan ny? Missförstå inte, men hur vet man annars att mätarställningen är garanterad? Undrar eftersom du skrev "svensksåld", som om detta skulle vara nån garant för oskruvade mätare, vilket det knappast är. Alltid tråkigt med måndags exemplar, men försök se det så här: Slå ut felen/kostnaderna på 8 år/14000 mil, eller är det möjligen så att mycket av det du räknar upp kom under en kort period? Jag har goda erfarenheter kvalitetsmässigt av t.ex E39, fast mycket hänger så klart på underhåll och verkstadens kompetens vid ev. problem. FP |
|
|
Många av felen är ju direkt relaterade till svensksåld bil med vårt klimat. JAg syftar då på ABS-givare mm. Om silentblocken är slut på det miltalet måste väl bilen ha haft ett ovanlit hårt förflutet? Sålde min -00 uttagen 10/99 för ett år sedan. Efter 14.000 mil (12.000) i min ägo hade jag bytt en ABS-givare, ett hjullager samt fått en termostat på garanti. I övrigt endast service. Fast det var ju en importbil;) |
|
|
Bilen är ju inte ny precis, varför klaga på kvalitén, eller ska jag säga: hur kan du klaga! Den har ju haft några ägare innan ndig, du vet inte vad de gjort med bilen eller hur den sköts! Allt står troligtvis inte med i alla papper... _____Vraum!_____ |
|
|
Folke och Mats: Jo jag vet att den inte är skruvad. Jag var själv med och hämtade ut den ny på Bilcentralen, den köptes av en äldre bekant till mig som jag sedemera köpte den av. Vad det gäller Silent-blocken så kan jag garantera att den inte har fått slita ont, (möjligen en och annan golfbag i bagageutrymmet). Vad gäller direktimport eller inte så har jag inga synpunkter, ville bara tala om att jag hade full historik. |
|
|
Hej Jovisst vågar dig på en BMW igen. En del av det du listar är faktiskt vanligt underhåll, Tex bromsskivor, slitaget på de har ingenting med bilens pris att göra det är vikt, växellåda(automat sliter mer) och körstil som avgör (för lugnt-rostar/kärvar, för hårt-snabb slitage) 8000 mil låter ganska ok. Resten är lite otur samt klima problem(ABS -sensorer, elektronik gillar inte salt...) Bmw ligger ganska bra til i kundundersökningar t.om så att 2005 modell 3-serie hadde minst fel av alla....(inkl toyota etc...) MVH: Sakke |
|
|
Att förknippa BMW med dålig kvalitet eller dåliga erfarenheter på detta forum är som att sälja is till eskimåer :-) Detta är ett märkesforum och en del vill nog inte se att BMW, som alla bilar, har fel och brister och går sönder emellanåt. Kör själv en 99 (inköpt oktober 05) och den är inne på sitt tredje verkstadsbesök (ej service), skrotat en 90:a spräckt topp och rostlagat en 93:a ett antal gånger. Okey vet att det är 90 och 93:or vi pratar om men har haft japps bilar som bara rullat bla en Camry som jag sålde vid 36000 mil, gick klockrent. Dock är jag nog sugen på en nyare BMW så märkestrogen blir jag nog trots allt. Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
| Jag vågar påstå att en BMW ägare är fullt medveten om bilens rätt & fel, bara för att det är ett märkesforum är det ingen avgudadyrkan. Av dom olika bilmärken jag har ägt fastnade jag för BMW just för ljudet av 6:an under acceleration. Av någon annan anledning åker exxet Nissan 200 och pappsen S60. Historien runt BMW är också intressant, på 60-talet hade det lika gärna kunnat tagit slut. | |
|
BLE39: Jag hörde i helgen ytterligare ett exempel på där bilcentralen bytt en mängd delar utan att lyckas definera felet, dvs onödiga kostnader för ägaren. Vad som är viktigt är att ha tillgång till en bra verkstad om man är petig om sin bil. |
|
|
Bilcentralen verkar ju va ett skämt!! inte hört mycket gott om dom...dåligt bemött blir man också. Går man upp i nybilshallen skrattar dom nästan åt än om man inte har kostym på sig..ska de va så?? Bmw har sina fel å brister precis som vilket annat märke som helst,att ignorera de vore ju bara dumt...men utstreckningen av problem är betydligt mindre än många andra märken,bara att kolla i test/undersökningar och hos SBP. Sen att byta från bmw till någon riskokare är ingen som helst garanti att du inte skulle behöva uppsökta verkstan mer gånger än när de är dags för service.. Tycker ända anledningen till att byta till en japanare är att man får så mycket kvalité till så lågt pris..men sen ska man ju gilla att köra bilen också... Har själv en japanare nu,fungerar alltid..men hur kul är den att köra? :) inte så kul... |
|
|
Hej igen ! Jag håller med om att alla bilar kan gå sönder och slitas ned, det jag vill ha sagt är att man har lite större förväntningar på en BMW som ligger i det övre prissegmentet, för mig är pris oftast relaterat till kvalité. Det som gör mig lite oroad är att den jag köpte bilen av tog ut en ny E60 som även den gillar att bo på verkstad. Det luriga i alltihop är ju att man blir kraftigt förförd varje gång man kör en BMW. Summasumarum, köper jag en Alfa är jag beredd på det mesta, nu har jag lärt mig att det gäller BMW också. Ha're (hamnar nog f*n i en BMW igen, men nu vet man förutsättningarna) |
|
|
Min brors 745 -03 fick motorrenoveras vid ca 6000mil. Vid ca 7000mil blev han tvungen att byta hela växellådan. Dessa två reparationer kostade väl ungefär som en ny mindre bil... och den senaste vill inte BMW stå för eftersom 3års garantin gått ut nu. Är det åt det hållet det skall gå med BMW? |
|
|
Låter verkligen inget bra att rasa både motor och låda vid så låga mil. Vore intressant att analyserat orsaken, det ju inget normalt och man hör ju liknande ibland från olika bilägare (olika bilmärken alltså). Tur att det är sällsynt, och givetvis skall det inte accepteras att BMW är kallsinniga för detta, goodwill finns ju om inte annat, om det inte kan tänkas ligga nåt yttre skäl bakom raset. BLE39: Att mäta kvalitet med prislappen har varit uppe flera gånger tidigare, det faller lite på sitt eget grepp. Det finns gott om dyrare biltillverkare än BMW, och de är ingalunda billigare i drift för det, eller fria från problem osv, ofta är det tvärtom. Samtidigt är många delar och material "under skalet" gemensamma i väldigt många bilar och därmed utsatta för samma ev. kvalitetsproblem, oavsett prislappen på själva bilmodellen. Visst kan t.en BMW eller Audi, MB osv strejka, men totala kvalitetsintrycket består och kan ju som bekant verifieras av de flesta, både ägare och fackfolk inom branchen. FP |
|
|
bara att inse att toyota och mb är bättre i kvalite enligt ägarna själva och det finns ju inga bättre förespråkare Länk tur man kör "veteranerna" som bara går och går |
|
|
Jo det kommer ju lite liknade undersökningar från olika håll hela tiden, och resultatet varierar som bekant. Är AB´s undersökning samma som den i AM&S eller? lustigt att MB kan rosas så pass nu, så mycket ris som de fått på senare år för rost och elektronikproblem. I sanning en konstig värld vi lever i...) FP |
|
Helga |
I dag besiktigade vi 323 -96, 24.500 mil och 528 -97, 18.000mil. 528 endast svag handbroms = ombesikt. 323 fick beröm. Allt i perfekt skick. Mao inget att klaga på. //Helga |
|
Du är inte ensam om en trilskande E39a. En bekant ( äldre, kör aldrig fortare än det står på skyltarna) köpte en ny 523a, det blev många turer in och ut på verkstad, mest elfel och motor elektronik, men även glapp i framvagnen. När det mesta var fixat fick han bilen påkörd, den lagades, men han gillade inte att åka i en reparerad bil, så han bytte mot en ny lika dan, och då var det samma visa igen, in och ut på verkstad. Jag bytte framvagnsbussningar på en annan E39 för ett tag sen, dom var så tokslut att hjulet tagit i innerskärmen vid bromsning, bilen hade gått 14000 mil så det kanske inte låter så konstigt, men dom var redan bytta en gång tidigare. |
|
|
folke, jo det var inte direkt något man väntade sig. Vi har mest haft 'småfel' på alla BMW tidigare, men det här var ju något i hästväg. Fick skicka ned bilen till BMW Solna för analys då motorn kakkkade ihop. Det gick på goodwill, men nu är det "shit happens, men du får betala". :/ |
|
|
Lite off-topic, men ändå: man kan visst tänka sig striglad också. Med en strigel skärper man sin rakkniv (sådan använder ni väl, grabbar), och har historiskt sett varit ett populärt redskap vid aga. Gällande hållbarheten på BMW är jag ganska nöjd, men jag kör väldigt lite... |
|
|
Hej och hå ! Folke, något samband måste väl finnas mellan pris och kvalité, annars är man ju totallurad. (I helgen stannade bakrutetorkaren för gott, ja jag har smort den och kollat kabelstammen. Insexskruven (5 mm ?? !!!) är rundare än rund invändigt. Härliga konstruktioner på denna bil.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.