AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.931

BMWkvalitét, hm...?

Sida 1 av 3
BL
12
BLE39
E39 -99
Hej hopp !

Jag är ägare till en E39 touring -99 14000 mil, såld av Bilcentralen (svensksåld m.a.o) , klockren historik. Detta är min första BMW och tyvärr är den en jättebesvikelse. Bilen har bott på verkstad otroligt mycket sedan 8000 mil. Får en förnimmelse av ungdomens dagar då man jagade delar på skrotar. Skillnaden är att då körde man typ Opel Rekord -61 för 800 spänn. Helt okej om man man ser det som en hobby att ligga under en bil, men man börjar ju bli lite stel i kroppen.

Hoppas man nu inte blir streaglad här.

Min fråga till er som är erfarna BMWägare, skiljer det i kvalité på olika årgångar/modeller ? Letar efter en ny BMW (kanske skulle man in på någon undersökning)

Bara Mycket Werksadt

Välkommen till forumet!
Streaglad? Steglad! "...När han blivit halshuggen blev han steglad. På en stegling placeras kroppen på ett stegelhjul och huvudet på en vass påle." Länk

Jag är väldigt nöjd med min 97:a. Vad har du haft för problem?

/Udo Dirkelsniff

Länk
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag är inte helt inne på när BMW blev perfekta. Men toligen runt -89-90 när de beslutade sig att gå om mercedes. Dettat i klassen 7 serien.
Där mycket dyrt att att lämna indenpå verkstad,men de gör det perfekt. Gör så mycket du kan sjäV!!!!!!
ajhp: nåja, bmw har aldrig varit perfekta och lär aldrig bli det heller
BL
12
BLE39
E39 -99
Tjabba Udo !

Okej'ra halshuggen, (varför försöka glänsa).

Inga problem med min E39 99:a månad 6. Inte mer än valigt underhåll.
BL
12
BLE39
E39 -99
Udo, AJHP, Micke:

Jag har har väl haft de flesta ´ja men det är ju klassiska BMW-problem´.
Tycker inte det är okej för att det är kända problem, snarare tvärt om.

ABS-sensorer (6 st), styrbox ABS, kamaxelgivare, Silent-block, vattenpump, skivor ( är väl slitdetaljer, men borde kanske räckt längre än 8.000 mil på en bil som kostade 350.000 SEK 1998), radion, lagt av halvt om halv, "vi böjar med att byta bakre sidoruta (5000) SEK som importören säger, men det kan vara något annat", ACC out of order systemet påfyllt "men tyvärr är fläkten trasig", finns mer.....

Jag vet att det finns smarta sätt att fixa allt detta om man kan, inte minst om man läser detta forum. Men jag vill ju egentligen bara ha en skön bil som fungerar, mitt liv i garaget tillhör en annan tid. Måste jag köpa en Toyota eller nå't... ?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu vet jag itn vart du servar bilen? Jag kan ge följande episod. En BMW 523 står på Bil&Motorteknik för ett tag sedan. Jag frågar Doktor Perre vad är det för fel på bilen? Jo Bilcentralen har bytt bromsskivor fram på bilen 7! gånger utan att lyckats hitta felet. När ägaren kom till Perre och lämnade in bilen visade det sig vara multipla fel och massivt slitage av fram och bakvagn. Bakhjulen gick att förflytta 1½cm i sidled när jag jag där!! Ägaren fick en offert på 19.000kr renovering och Perre fick jobbet direkt. Det säger dels något om att vill amn ha sin bMW i toppskick måste man vara lite medveten om man är petig och dels att kunna vara må om att utbilda sin personal så de förmår få lite tid att kolla runt och motivera dem.
Mitt tips är ring Bil&motorteknik 087110687 och be dem gå igenom bilen för ett kostnadsförslag så ha du i alla fall ett ställe som löser alla dina bilrelaterade problem på ett bra sätt och PROFFSIGT!
Mvh
Asken
Nöjd kund
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En BMW-ägares bäste vän är 1. Forumet, 2. En bra verkstad(alt gör det själv), 3. En riktigt bra batteriladdare!(C-tek är bäst enligt min subjektiva bedömning). Om alla hade laddat sina batterier fullt ut så tror jag att frågorna på forumet hade varit minst 10-15% lägre än nu. Om föregående ägare hade varit mån om detta ovan kunde vi alla vara ute och köra mycket mer:))
Mvh
Asken
BL
12
BLE39
E39 -99
Sorry !
Kanske varit otydlig, bilen är en 523i Touring, uttagen 9811.

BL
12
BLE39
E39 -99
Asken, tack för dina tips !

Har ju som en ordentlig "Svensson" lämnat bilen på BMW-Group.
Har dock fått tips på en verkstad i Huddinge (Segeltorp) som lär vara bra.
Kommer inte ihåg namnet någonting typ TS-service, lär vara f.d BMW-meckar.

Tycker ändå att det är för mycket fel för att vara en tysk kvalitetsbil.

Ha're

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bilägandet är ju som ett lotteri oavsett märke när alla garantier gått ut, man köper inte bort problem bara för man väljer en Bmw, vissa bilar har man mera tur med än andra som man ägt. T.ex min andra bil inte en Bmw kan tilläggas, har jag fått lägga ut en del kosing på det första halvåret jag ägt bilen, men sedan dess har den gått problemfritt.Har själv haft en 99:a e39 som jag hade småstrul med i omgångar men det som jag lessnade på var det dåliga rostskyddet.

mvh
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag vet inte hur det är på nyare BMW direkt. Min far ägde en 325Ci -02 och under tiden han hade den fungerade den perfekt, enda saken han bytte förutom service förstås var kamaxelgivaren.

Har själv ägt min 323i från 1996 i över ett år nu och den går hur problemfritt som helst. Det enda som jag har tvingats byta på stört har varit termostat och löda om en kondning i klimadisplayen. Det är på närmare 3000 mil.

Förutom det har jag bytt olja 4 ggr, diverse filter, stift, fjädrar, bussningar fram/bak, vattenpump, batteri, ordnat med larm, bytt lite avgasupphängningar, köpt nya däck, länkarmar och säkert lite mer som jag inte kommer på men alla dessa saker har jag bytt för att jag tyckt dem börjar se lite dåliga ut. Det har aldrig gått så långt att bilen börjat klonka pga dåliga bussningar eller att bilen inte startar pga slut batteri.

I min mening så är min bil en riktig kvalitetsbil som jag är välidgt nöjd med. Men som sagt, det är lite av ett lotteri när man köper bil. Tydligen så är min inte ett måndagsex eller ett sönderkört/oservat ex och därför går den ypperligt efter 21,5 kmil.

En annan sak, mekarna på BMW är sällan de som är mest kompetenta. Men ofta de som är dyrast. Jag vänder mig till 2 mindre verkstäder som har BMW som "specialité" som dem kallar det. Hade lite strul med larmet och BMW group i solna kunde inte göra nått utan dem kostade mig 3400 spänn i onödan, den icke auktoriserade verkstaden här i västerås fixade det på 1½ timme.
BL
12
BLE39
E39 -99
Tack för alla tips/kommentarer. Undrar fortfarande om man vågar sig på BMW igen. Som sagt alltid lotteri med bilar, men man vill ju välja ett märke med så få "nitlotter" som möjligt.

Vill du ha en bakhjulsdriven bil med hög kvalitet (få nitlotter) så är Lexus enda alternativet. Mercedes har sämre kvalitet än BMW och "alla" andra biltillverkare har gått över till framhjulsdrift. Vill du ha en kombi så är Subaru Legacy 2004- ett tips, fyrhjulsdriven och "oförstörbar". Japsare är generellt lågriskbilar när det gällerr problem, håll efter rosten bara så går de år efter år med få driftstörningar.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tyvärr är jag tvungen att hålla med dali...

Det verkar som de förbannade ekonomerna har tagit makten över BMW liksom de gjort med Mercedes och Ford...

Drömmen vore om den mekaniska kvaliteten lyftes till den nivån BMW hade då e32 och e34 var aktuella.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Plåt/lackmässigt så har nog övriga världen backat till amerikansk/japansk kvalité tyvärr. Motormässigt har japanerna länge haft duktiga motorbyggare. Däremot detaljkvalité anser jag tyskland står ohotat till dags dato, vi får se hur dagens 3-5-7:or ser ut om 20år... och jämföra den med S60, Prius, Chrysler 300m osv.
måste ju tillägga att japanerna har faktiskt en hel del skyssta bakhjulsdrivna sedaner med roliga motorer, men av nån anledning väljer de att inte exportera dem, så om man vill ha en sån får man åka högerstyrdt
BL
12
BLE39
E39 -99
Dali,Tryggve m.fl.

Håller med fullt ut, tror också att ekonomerna tagit över, tyvärr märks det ju inte på priset så det måste bli högre marginaler för tillverkarna istället.

Jappsen verkar inte släppt in ekonomerna än, så det kanske är ditåt man ska kolla. Tiden är ur led.
Mercedes och BMW får nog passa sig så det inte bara blir Colombianska knarkhandlare som har råd att åka tyska "premiumbilar".

Bara Mycket Werkstadt
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
"Ska ja våga köpa en bmw igen"?
Självklart vågar du de,är ju en av världens bästa bilar!
Sen att du kanske råkat på ett sk "måndags exemplar" är ju bara att beklaga...men tänk på hur många nöjda kunder de finns där ute också.
5-serien har ju ändå legt i topp väldigt länge som "nöjdaste bilägare"
nackdelen är ju då priset såklart...

Har vart supernöjd med mina bmw´s ja haft, nästan aldrig strulat.
De värsta som hänt va när ett bromsok kärvade ihop när ja skulle byta belägg.

Men japanare är ett bra alternativ i så fall,väldigt bra bilar...men trist bara att dom har så mycket tråkiga motoralternativ,då menar ja exkl sportmodellerna.
BL
12
BLE39
E39 -99
Haas, jag hoppas du har rätt, sitter ju långt inne att köpa en Japanare även om jag tror att dom är absolut bäst när det gäller kvalité, synd bara at dom är så förb..at tråkiga. Som vanligt i livet, man kan inte få allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.