|
|
|
|---|---|
|
hur ställer man laddtrycket på en kompressor? är det olika storlekar på remhjulen för nån sorts utväxling? tacksam för svar | |
| Olika stora remskivor ger väl olika tryck från kompressorn? | |
|
Ganska enkelt att teoretiskt beräkna vad laddtrycket blir om man vet volymen på motorn och kompressorns flöde per roterat varv (skruvkompressor). Har man en centrifugalkompressor blir det knepigare eftersom man får utgå från kompressorturbinens flödesdiagram. Ex: lysholm 1200 ger 1.2l luft per roterat varv (om jag nu kommer ihåg rätt). Har man en 2.0l motor kräver denna 1.0l luft per varv (förutsatt att det är en 4-taktare och om man antar att man fyller cylindrarna till 100% - vilket kanske inte alltid är fallet men nära nog för våra beräkningar). Det som då "blir över" alltså 0,2l motsvarar direkt en tryckdifferens runt 0,2bar om man kör med 1:1 i utväxling. Här kan man välja en utväxling godtyckligt så länge man inte vid tänkt max motorvarv går över max varv för vad kompressorn tål. Räcker inte laddtrycket till vid maxvarv får man helt enkelt välja en större kompressor och en lägre utväxling. I praktiken spelar också kompressorns slitage roll för hur tät den är, man kan nog lugnt räkna med ett internt läckage på några %. Å andra sidan är det i praktiken omöjligt att fylla cylindrarna till 100% utan att man måste "trycka i luft" vilket resulterar i ett något högre avläst laddtryck. Ska man räkna grovt på effekthöjningen brukar man kunna multiplicera orginaleffekten med (1+laddtryck) vilket i vårt exempel bör ge på en 100hk motor: 100*(1+0,2)=120hk. Man måste då tänka på att orginalmotorn ger sina 100hk vid kanske 85% fyllning av cylindrarna eftersom motorn kämpar för att suga in luft. Alltså kan vi lätt räkna med att motorn bör ge ytterligare 15% som skiljer vid sug/överladdning, alltså samma motor: 100hk*(1+0,2+0,15)=135hk. Iofs tar ju kompressorn också effekt från vevaxeln, exakt hur mycket kan man se i datablad över kompressorn. Långt svar - ursäkta. |
|
|
blev lite för vetenskapligt för mig :-) har en 520 touring -92 som jag har planer på att sätta en kompressor på.. tänkte använda en kompressor från en corrado G60.. jag har ju lilla sexan så jag tror kompresson räcker gott och väl för att få några extra hk. behöver veta hur man ställer laddtrycket på en sådan.. det finns väl ingen sorts wastegate man kan skruva på? det brukar väl styras av olika storlekar på remhjulen? tacksam för svar |
|
|
Åh... jag tänkte med ochså slänga på en kompressor på min 325 coupe . Fundera ochså på corrado kompressor eller en mercedes kompressor!!... vill ju ha ett laddtryck på över en bar iallfall !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.