|
|
|
|---|---|
|
Vilken olja bör jag använda till min 518i? Med M43-motorn..? 17 000 mil. Enligt Instruktionsboken ska jag välja en olja med viskositet 15W-40 eller 15W-50. När jag kollar på exempelvis Mekonomens hemsida så hittar jag ingen motorolja alls med den viskositeten..! Och helsyntet/delsyntet? Ps. Kan ingenting om motorolja! Tacksam för tips och svar! Min bil Länk | |
|
Du kan inte längre utgå från instruktionsboken till den bilen, den informationen som presenteras där är i princip föråldrad. Mitt val hade varit en billig helsyntetisk olja, biltemas 5W40 olja eller valvoline synpower 5W40 eller liknande. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
OK :) Tack för snabbt svar... Men som jag förstod det av instruktionsboken så har viskositeten med utetemperatur att göra? Stämmer det? Och är biltemas oljor nåt att ha? Vart finns valvoline att köpa? Min bil Länk |
|
|
När du säger 5W40 olja så står de första siffrorna för oljans kallviskositet och de sista siffrorna för oljans varmviskositet. W innebär att oljan är vinterduglig. Kallviskositeten är oljans tjocklek i kallt tillstånd och varmviskositeten är oljans tjocklek vid driftstemperatur. Att köra med en låg kallviskositet är normalt sett önskvärt då man får bättre oljecirkulation när motorn är kall. Det är alltså bättre att köra med en 5W40 olja än en 15W40 olja, då den tunnare 5W40 oljan ger bättre kallstartsegenskaper samtidigt som du får samma varmviskositet. Anledningen till att uppg. i instruktionsboken är föråldrade är att även oljetekniken går framåt. Dagens billiga oljor är i regler bättre eller livärdiga med de bästa oljorna som fanns på marknaden när M43 motorn var ny. Vid val av olja, så är det bättre att gå på oljans API / ACEA klassning än oljans märke. I det här fallet så har biltemas 5W40 olja samma klassning om Valvoline Synpowers 5W40 olja (API SL/CF) vilket innebär att du får i stort sett samma olja ovasett vilken av dessa du än väljer. Det finns tonvis skrivet om detta på forumet, bara att söka ... ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Castrol har en 0-40 Edge helsyntet som finns på Mekonomen Mvh Danne |
|
|
Det funkat utmärkt med Biltemas helsyntetiska 5w40 olja. |
|
|
Tack för alla svar! Då blir det Biltemas olja! Men filter osv. har inhandlats på BMW! Min bil Länk |
|
|
Mugge, numer har Synpower 5W40 API SM-klassning... ;o) I övrigt håller jag med i stort om vad som framkommit angående t ex viskositet mm. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah... sist jag köpte synpower (till min gamla 530) så hade den ännu inte får SM klassning. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
För er som tänkt köpa en "billig helsyntetare eller halvsyntetare" så skulle jag använda Clasohlsons Motorolja Liqui Moly! Tysktillverkad, API-SJ klassad, 5liter för 298kr Gå in på C-O´s hemsidan och sök på "motorolja" Mvh Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.