AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
638

temp-problem konstigt fenomen tds -98

jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Hoppas nån haft samma symtom! När jag köpte bilen var luftmassavärdet felkonstaterat. Bilen var seg när man skulle i väg och tappade i bland orken i tex uppförsbackar, omkörningar mm. Nån gång i bland gick den även upp i temp till första markeringen i uppförsbackarna. Trodde då att det var lmm-relaterat. Men icke tydligen...
Köpte ny lmm, den smetade igen, antagligen pga egr-ventilen.
Kopplade bort den, crc-elektronikspray i lmm, och bilen går som den ska igen.
I går sa min sambo att tempen hade gått upp (körde i stan).
Idag när jag var ute o for samma sak. Tempen går upp till första markering och bilen blir knappt körbar, varvar inte över 2000. 3 ggr har det hänt idag, varje gång jag eller min sambo har kört.

Så, vad tror ni kunniga här, kan det va vattenpumpen, har känt på båda slangarna, dom är varma.
När mätarn väl går upp sker det snabbt o samma sak när den går ner igen. När lmm var trasig hjälpte det o stanna till, låta den gå på tomgång så gick den ner igen.

Tacksam för alla tips!!!!

mvh Joxen
slutkörd motor är mitt tips.
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Hehe, Jo det bör väl du veta eftersom jag köpte skrotet av dig......
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
hallå! ngn som kan hjälpa till, vågar inte använda bilen....
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
KAN VARA IMPELLERN PÅ PUMPEN SOM SPRÄCKT.DETTA GÖR ATT DEN SLÄPPER TAGET OM AXELN ..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Har nog konstaterat att det är vattenpumpen, nedre slangen var kall efter jag skjutsat ner sambon för o hämta bil. Men varför vägrar bilen varva nåt när tempen ger sig i väg. Vid ett annat haveri på en tds 92:a jag hade gjorde det likadant, en verkstadskille här i stan hade nån teori om att något säger i från för o skydda motorn. Det kanske ligger nåt i det eftersom båda uppförde sig likadant. I vilket fall som helst hämtas ny pump i morgon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.