|
|
|
|---|---|
andha45 |
Hej, skall köpa en e60/e61. Jag vill ha en e60, frugan en e61, alltså touring. Det lutar nog mot en e61 och min invändning är komforten, som i e39 var mycket bättre i sedanen. - hur stor är komfortskillnaden e60/e61 (har inte fått fram jämförelse med samma hjul/chassi)? - hur mycket gör Dynamic Drive för komforten? Run Flat är lätt att byta ut mot vanliga däck, men Dynamic Drive bör finnas från början om det gör stor skillnad. |
|
jag har emn e60 530 D , körde 128 mil non stop Luxenburg -Göteborg ( 126 Km i snitt, förbrukning 6,7 l/ 100km) med Dynamic Drive , skönt inte en känsla av "Sjö Ben" när vi var hema , glöm inte att skaffa aktiv farthåller , det är en höjdare , underskattad, om man kör mycket är det ett måste. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag har kört flera E60-E61 med Dynamic Drive, och det är en milsvid skillnad. Jag vet att M GmbH fnyser åt sådant trams som DD, men känslan att nästan helt undvika krängning i kurvorna är mycket speciell. Det är möjligt att jag som halvaggresiv förare utan proffsambitioner uppskattar det mer än de som kör 40 varv på ringen per år.... Det enda tråkiga är prislappen, för det är väldigt dyrt. Tyvärr tror jag att det är en sådan extrautrustning som marknaden värderar till 0 kr i andra hand, så det blir en dyr leksak för dig! Rent subjektivt tycker jag det är mindre skillnad mellan E60 och E61 jämfört med E39 sedan och touring. Nu får gärna någon som vet rätta mig, men såvitt jag ahr förstått så var bakvagnen i E39 touring en dålig kompromiss för att rädda bagageutrymmet. Såvitt jag vet har E61 en bättre konstruktion från början. Dock blir en kombi aldrig exakt lika som sedanen, tex bullrar en kombi alltid mer från bagageluckan. trots ev. skillnader så skulle jag defintivt köpa en E61, för de är verkligen snygga för att vara en kombi samtidigt som andrahandsvärdet är mycket bättre. Just nu skulle jag verkligen vilja ha en 535 dT med M-sportpaket.... mvh Johan |
|
Väghållningen på E61 är bra. Nu har jag å andra sidan inte kört så mycket E60, men däremot 5000mil Saab 9-3SS Aero. Bakvagnen har luftfjädring som standard och jag tycker den funkar mycket bra. Du kan lasta hur mycket som helst, den bara reser sig med ett litet morrande från kompressorn. Jag har faktiskt inte provat någon med DD, så om det ger så mycket kan jag inte säga något om. Väghållningen är dock alldeles tillräcklig med standad chassiet om man kör på vanliga vägar. Med min gamla E61 525i körde vi ner till Bryssel och chassiet var absolut inget problem. Vad jag förstått så är det inte allt för vanligt med DD på Svensksålda bilar nu mer. Kommer det till pengar i slutet så skulle jag sätta komfortstolar och sportratt långt före DD chassie. |
|
|
Har bara kört med Dybamic Drive bortsett från kortare provtur med bil utan. Men känslan att ligga i raskt tempo på kurvig landsväg utan krängningar är obetalbar. Tror inte att dynamic drive har sämre andrahandsvärde än annan utrustning. Dvs det mesta förvinner första året. Jag värderade dynamic drive när jag köpte min bil begagnad eftersom det stog högt på "vill-ha-listan" vid val av bil. Vid val mellan M-paket och dynamic drive faller mitt val tveklöst på dynamic drive om man måste välja. Hellre funktion än kosmetika:) |
|
|
försvinner första året skall det stå |
|
andha45 |
Hej, tack för kommentarerna. Det kan bli en lätt begagnad, och i så fall är ju värdet av DD redan lägre, men svårare att hitta en med rätt utrustning i övrigt förstås. Tror ni DD håller bra i längden? Räknar med att köra länge med bilen och ogillar krångel... Med 225-50-17 el 225-55-16 ej run flat, DD och inte sportchassi tror jag en 525 el 530 touring kan bli riktigt bekväm! PH |
|
Jag tror inte att det går att kombinera sportchassiet med DD. |
|
|
Med 225/55-16 ej RFT försvinner det mesta. Avråder definitivt från denna dimension till sommarhjulen då all körglädje i bilen försvinner. Jag har 275/35-18 RFT bak och det går helt OK. Lite bullrigt, men inte så stötigt som man kan tänka sig. Köper du den för att den skall vara bekväm så behöver du inte DD eller sportchassie, lite "fel" bil för det tycker jag. |
|
andha45 |
OK, tack för infon. På S60:n som jag har nu är 205-55-16 helt ok med 250 hk. Bra väghållning och kurvtagningsförmåga. Det gäller bara att ha rätt däcktyp (f n Michelin Primacy HP), med typ Michelin energy skulle bilen gå sämre. jag trodde 16" dög på e61. Jag har tidigare haft 15" och 16" på e39 och det har varit helt ok för väghållning och körglädje. 18" tyckte jag mest saboterade komforten... Så du menar att DD gör mer för körglädje än för komfort? PH |
| Det gör mycket för körglädje utan att ta bort komforten. | |
| Precis som Mats säger. Skulle dock inte prioritera DD på en beg bil, det är inget som drar ner bilen på något sätt, men det är heller inget du skall betala extra för. Inte alls som med tex M-paket, Nav och komfortstolar. | |
|
Hydraulkomponenterna i DD lär hålla både länge och väl. Systemet har t.o.m. försetts med riktig filtrering. För en gångs skull är det vettiga prylar. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Hej! Jag gillar verkligen DD i min E61, men inte för komforten utan för att man sitter och ler i hårda kurvor. Jag hade inte köpt någon E61 utan komfortstolar, HIFI, aktiv styrning, DD och Panoramatak! Att man sedan måste eftermontera M-paket och sportfjädring är synd men det får man stå ut med. Det enda jag saknar i min bil är Head-up display och fjärrstyrd baklucka. |
|
|
Andha45: På vilket sätt tyckte du komforten var bättre i E39 sedanen än Touringen? Jag har haft ett antal av båda, jag tycker inte det är någon större komfortskillnad, det beror väl mer på stolar, fjädring, däckprofiler, stötdämpare, motoralternativ mm, än karossformen! Jag vet att det är luftfjädring på touringen men har aldrig upplevt det till någon nackdel! Skulle inte byta bort kombins fördelar mot en sedan. Dessutom är nya Touringen med M-paket överlägset snyggare än sedanen!! Olja: Tror det är fler fjollor i sedaner än i kombis! :-) |
|
andha45 |
Hej! Och tack för era kommentarer. Kul att höra att DD verkar hållbart. Jannesky m fl: jag har haft rätt många e39 också och jag vill bestämt hävda att komforten är sämre i touringen. Med 17" eller 18" och sportchassi i kombin upplevde jag inte att fjädringskomforten var bätte än i tex en V70. Men i sedanen var fjädrings-/rullkomforten extremt bra jämfört med S80, S60, V70, E-klass, A6 etc. även med 17" och faktiskt även med sportchassi. e39 touring är alltså inte dålig, men märkbart sämre än sedanen. Jag har haft en e39 sedan med 15", och så bra komfort är svårt att få in en bil fårn 90-talet... vad tycker ni andra? AndHa |
|
AndHa: Ja men det är ju som du själv säger, med 15" jämfört med 17-18" och sportchassi är det ju en enorm skillnad i komfort, jag har haft allt mellan 16"-20" på mina bilar. Det är ju enorm skillnad när man plockar av 20":arna och sätter på nya 16" friktionsdäck på hösten, en helt annan bil. Jag tror inte det är märkbar skillnad mellan sedan och kombi, om du jämför 2 nya bilar med samma miltal, samma motor, samma hjul och chassi. Däremot allt är det en enorm skillnad mellan E39 och E61, en mycket modernare "känsla". Det är min första och troligen sista diesel, om man uteslutande kör landsväg så är diesel att föredra, men i stadstrafik med massa start och stopp har du inga fördelar, bara oljud och "taxikänsla". |
|
andha45 |
hehe, ja den där taxikänslan är svår att komma ifrån. Dieselägare säger ju ofta att det inte hörs att det är en diesel, men tidigare i veckan träffade jag en kompis som bytt till en sån du har Jannesky nyligen från en 530iA e39, och han tyckte också dieselljudet var trist. Vet inte vad man kan spara på diesel men det blir nog inte så mkt på 15 000 mil i det stora hela, känns som om risken är större att dieseln går sönder. e61 ska bli kul, det är absolut en snygg kombi! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.